Vill varna för Nibe 310p

2k läst  8 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Min Nibe Fighter 310P frånluftsvärmepump havererade i veckan efter 8 års drift. Har sett att andras pumpar gått sönder ännu tidigare. Har kontakta Nibe men de vill förstås inte ta på sig något utan hänvisar till försäkringsbolaget. Där rök den semesterkassan >:( >:(
    Vill därför avråda alla som funderat på att köpa en likande pump från att göra det. Jag har räknat ut att det är nu först som den skulle börjat ge någon besparing, och då åker man på 10-12.000:- i reparation.

USCH! :'( :'

2. P
    Medlem Nivå 5
  3. C
    Medlem Nivå 14

Re: Vill varna för Nibe 310p

Frånluftspumpar ger aldrig nån besparing, dem ger dig ventelation. bara för at ordet vämepump är med i namner så betyder det inte att man får en besparing...

4. B
    Medlem Nivå 9

Stoppa in en bergvärmepump för värme av radiatorvattnet och ha kvar Niben för ventilation och varmvatten, så gjorde jag i alla fall. Jag värmer 250 m[sup]2[/sup] hus för 4500 kr/år nu.

5. N
    Medlem Nivå 2

Att installera bergvärme endast för radiatorvärme i ett hus som en 310P är dim. efter??? Vansinne.

6. B
    Medlem Nivå 6

Ett annat alternativ är Comfortzone CE50. Den har troligen bättre livslängd eftersom den har helt andra komponenter, bl a en scrollkompressor som normalt sitter i bergvärmepumpar. Man får nästan samma uppvärmningskostnad som med bergvärme till halva investeringskostnaden. Att reparera 310:an nu innebär troligen att du åker på samma reparation igen om 5-10 år.

7. G
    Medlem Nivå 4

Nja om du byter kompressor nu får du ju inte samma kompressorolja som du har haft. Du får ju en som är kompatibel med köldmedlet propan. Dvs anledningen till att det havererat nu finns ju inte längre och livslängden borde vara längre än 5-10 år.

/Gojan

8. B
    Medlem Nivå 6

IVT och andra gick ifrån propan när problemen uppdagades. Endast Nibe fortsatte med propan och påstod att de löst problemet genom att byta olja och ha en värmare i oljan. Framtiden får väl visa om de löst det. För mig känns det som att ta en onödig risk att välja en värmepump med propan.

9. G
    Medlem Nivå 4

Och vad säger att IVT och de andras lösning fungerar bättre. Framtiden får väl visa om deras lösning fungerade. ;)

Nja, vad jag ville påpeka med mitt inlägg var att det ursprungliga problemet (som alla värmepumpstillverkare drabbades av) inte existerar längre. Visst, de olika sätten att frångå det ursprungliga problemet kan ju ha lett till nya problem som vi ännu inte känner till men......

Kanske skall säga att jag inte försöker rekommenderar Nibe framför någon annan tillverkare. Jag tycker andra här på forumet har mycket bättre åsikter om varför den ena pumpen är bättre än den andra.

/Gojan

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: