Byggahus.se
F
Denna artikel är låst???

Inga problem för mig att läsa artikeln.

Har för mig man bara får rikta kameran så den filmar sin egen egendom? Om det stämmer så finns ju redan lagen på plats

Mikael_L
Ja det är ju konstigt. Lagar finns väl redan som täcker behovet ...

Att man filmar sin egen egendom är dock inte tillräckligt, det måste också vara ett område av privat karaktär.

Om jag äger en butik, säg att jag även äger hela huset, då är det ju helt säkert min privata egendom.
Men allmänheten har ju dock tillträde, det är en publik plats. Det innebär att det finns begränsningar och regler för kameraövervakning där.

Men däremot ens bostad, det är en privat plats, även om man inte ens äger bostaden.
Där är kameraövervakning helt fritt och oreglerat.
Men kamerorna måste vara så arrangerade att endast min privata sfär blir upptagen på bild.

Och detta sägs också gälla egen tomtmark i nära anslutning till huset, dvs ungefär det vi ser som hemfridszonen.
Hur långt ifrån huset det gäller beror ju på fall till fall. Hemfridszonen är typ liten i ett radhusområde, och större i glest bebyggelse på landet.

• Gilla
David-O
  • Laddar…
Problemet verkar vara att dagens lag är rätt så tandlös, från artikeln:

De skriver att dagens lagstiftning inte på ett tillräckligt tydligt vis täcker upp för bostadsägare som har sina kameror riktade mot sina grannar. Därför har de också svårt att ingripa i sådana situationer. Med en ny brottsrubricering skulle det bli enklare.

Ett problem som jag ser det. Det är bara om du spelar in det blir olagligt att rikta en kamera mot grannen. Hur vet man att man inte svart markerar allt i inspelningen som går utanför sin tomt.

Hur ska man veta att man är övervakad, det kan fortfarande gå ganska lätt att se men de där kamerorna kommer snart nog vara mer eller mindre osynliga, så istället bör man rikta in sig på slutresultatet dvs vad som får eller inte får göras med inspelningarna.

Vill man övervaka grannen utan att kameran syns så går ju det alldeles utmärkt (om än olagligt). Det är ju mer känslan av att vara övervakad som är problemet.

Den bästa lösningen för att jävlas med grannen är väl därför att sätta upp kameraattrapper mot grannarnas tomt. De är ju nämligen inte olagliga. Även kameragloberna är fina, de visar ju inte vart kameran är riktad (vilket kan vara i alla riktningar, eller inte).

Inte så att jag vill att allt och alla skall övervakas, men vissa hittar alltid något att gnälla på...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.