Har ett hus med källare. Huset är uppvärmt med el samt en luftvärmepump. Har en vedkamin modell äldre i källaren samt elelement. Dock är värmen dålig. Vill sänka min elkostsnad och höja värmen. Funderar på en luftvärmepump eller ersätta kaminen med en pelletskamin. Källaren är på ca 100 kvm och ingen öppen planlösning. Det är en gillestuga+ 2 sovrum+ett stort "hobbyrum". Kaminen finns i gillestugan som ligger i anslutning till trappen till övervåningen. Hur får jag bäst mer värme och bättre ekonomi? Vill inte konvertera hela systemet. Funderar på luftvärmepump el pelletskamin. Vad ska jag välja?

Varken luft/luftpump eller pelletskamin kommer att fungera bra om det inte är öppen planlösning. Det går att göra lösningar med "värmeflyttare" som mha fläktar flyttar värmen mellan rum.

Kamin eller värmepump blir en avvägning. Värmepumpen sköter sig själv men har sämre ekonomi iom att denb inte ger värme när det är som kallast. Livslängden på pumpen är sannolikt också kortare än för en pelletskamin. Pelletsen kräver mera arbete. Man får fylla på rätt ofta, kanske varannan dag och du måste köpa hem pellets och ha någonstans att förvara.

Inköpspriset blir nog ganska snarlikt om man räknar på en värmepump av lite bättre kvalitet.

Personligen skulle jag välja pellets då jag tycker det är trevligare värme och ger bättre ekonomi på sikt.

Mer isolering?

Jonny Tverin skrev:
Har ett hus med källare. Huset är uppvärmt med el samt en luftvärmepump. Har en vedkamin modell äldre i källaren samt elelement. Dock är värmen dålig. Vill sänka min elkostsnad och höja värmen. Funderar på en luftvärmepump eller ersätta kaminen med en pelletskamin. Källaren är på ca 100 kvm och ingen öppen planlösning. Det är en gillestuga+ 2 sovrum+ett stort "hobbyrum". Kaminen finns i gillestugan som ligger i anslutning till trappen till övervåningen. Hur får jag bäst mer värme och bättre ekonomi? Vill inte konvertera hela systemet. Funderar på luftvärmepump el pelletskamin. Vad ska jag välja?
Kolla över isolering och fönster i huset , håller annars med pelle242 att det är en avvägning mellan pump eller kamin.
Ni får ta på er tofflor när ni är i källaren , kalla golv ger en kall kropp.;)

Tack för era förslag. Jag har nyss dränerat huset och isolerat källaren. De allra flesta jag pratat med ger mig rådet att gå över till ett vattenburet system. Jag kan tillägga att jag har 3 små tjejer så det kommer gå mkt varmvatten framöver. Vad kostar det att konvertera? Är det lönsamt? Vilken värmekälla ska man välja? Huset är ju på 110+110 kvm. Många frågor i mitt huvud just nu!

Hej TS. Jag hade en snarlik situation som du men dock med lite mindre yta; källare, 4 rum, tjocka betongväggar, dränerad och isolerad. Den enda värmekälla jag har i källaren är en ll-värmepump från ÖoB. Där pumpen initialt placerats (centralt i källaren med vinklade utblås så att värmen skulle kunna nå så många rum som möjligt) blev det aldrig varmare än 17 grader i källaren, och dippade ner till 14 de kallaste vinternätterna. För att lösa problemet med ett kallt duschrum satte jag in en byggvärmefläkt för 99:- (2 kW) i duschrummet. En dag glömde jag stänga av den. Dagen därpå när jag kom ner i källaren slog en värme som jag inte trodde var sann emot mig; det var varmare i källaren än i övriga huset! Denna värme fanns i ALLA rum i HELA källaren. Jag insåg då att hur ologisk placeringen av byggvärmefläkten än var (i duschrummet riktad mot yttervägg) så var det så värmepumpen skulle placeras och riktas. Jag pratade med en värmepumpsinstallatör som kom och flyttade min ÖoB-pump (innerdelen) och vips så hade och har jag behaglig värme i HELA källaren (utan öppen planlösning); 24-25 i duschrummet, 20-21 i motsatta hörnet av källaren, med inställning på 22 grader på pumpen.

Råd: experimentera med en byggvärmefläkt från Jula och se var ll-värmepumpen skall placeras för att arbeta optimalt och sedan antingen flyttar du befintlig llvp eller så installerar du en ny. En ny Panasonic eller Mitsubishi kostar ca 15 papp installerad och klar (Skåne) och av mina erfarenheter är detta den absolut mest ekonomiska och miljövänliga uppvärmningsmetoden; 150 kvm (ink källaren), 3 llvp (en på varje plan), 16000 kWh totalförbrukning i huset (alltså det är min totala elförbrukning per år.

Atom skrev:
Något att kolla?

[länk]
Känner du någon som verkligen har provat den här tekniken. Det verkar nämligen högintressant tycker jag i så fall.

Jugend skrev:
Känner du någon som verkligen har provat den här tekniken. Det verkar nämligen högintressant tycker jag i så fall.
Nej. Men vill hänga med.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.