2 763 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Vill sätta köksfläkten på vinden, tips tack!
Är det någon som själv har installerat köksfläkten på vinden och kan ge lite råd och tips?
Jag hade köpt en fläktmotor från Soliduct för detta syfte efter diskussion med dem, av kanalfläktstyp.
Men jag hade sotaren här innan för konsultation om var takhuven lämpligen skulle placeras och han sa att det skulle vara en sort som var inbyggd i ett brandsäkert skåp.
När man öppnar skåpet så är rotorerna är exponerade, och man kommer åt både in- och ut-kanal. Han menade visserligen att det gick att bygga in den variant jag hade köpt, men att det skulle vara så dyrt med plåtarbetet att det var bättre att köpa en som var inbyggd från början.
Jag hittar inga sådana när jag googlar, finns överhuvudtaget väldigt lite om vindplacerade köksfläktar.
Så nu undrar jag om det är någon som gjort resan redan som kan ge mig lite karta i tillvaron...
Jag hade köpt en fläktmotor från Soliduct för detta syfte efter diskussion med dem, av kanalfläktstyp.
Men jag hade sotaren här innan för konsultation om var takhuven lämpligen skulle placeras och han sa att det skulle vara en sort som var inbyggd i ett brandsäkert skåp.
När man öppnar skåpet så är rotorerna är exponerade, och man kommer åt både in- och ut-kanal. Han menade visserligen att det gick att bygga in den variant jag hade köpt, men att det skulle vara så dyrt med plåtarbetet att det var bättre att köpa en som var inbyggd från början.
Jag hittar inga sådana när jag googlar, finns överhuvudtaget väldigt lite om vindplacerade köksfläktar.
Så nu undrar jag om det är någon som gjort resan redan som kan ge mig lite karta i tillvaron...
Verkar som du hamnat i ett krångligt läge av någon anledning.
Jag har en sådan här på vinden: http://thermex.se/43-Externa-Motorer/444-Vindsfläktar
Kräver vad jag vet ingen inbyggnad eller annan konstruktion vid installation.
Jag har en sådan här på vinden: http://thermex.se/43-Externa-Motorer/444-Vindsfläktar
Kräver vad jag vet ingen inbyggnad eller annan konstruktion vid installation.
Den såg ju bra ut!
Antar att de parametrar som sotaren bryr sig om är brandklassning och att man ska kunna komma åt att rensa från fläkten upp till huven, respektive från fläkten ner till kökskåpan. Så det är väl bara att ringa Thermex och fråga om detta då.
Tack!
Antar att de parametrar som sotaren bryr sig om är brandklassning och att man ska kunna komma åt att rensa från fläkten upp till huven, respektive från fläkten ner till kökskåpan. Så det är väl bara att ringa Thermex och fråga om detta då.
Tack!
Kompletterar med en fråga:
Om man sätter köksfläkten på taket eller på vinden, hur styr man den? Skall det vara separat elmatning och styrning, eller är det bara en matning från en trafo? Jag drar rör och vet inte om det skall vara ett eller två rör till fläkten.
Om man sätter köksfläkten på taket eller på vinden, hur styr man den? Skall det vara separat elmatning och styrning, eller är det bara en matning från en trafo? Jag drar rör och vet inte om det skall vara ett eller två rör till fläkten.
Bra fråga, det kommer jag också behöva veta. Jag har redan en snarlik fläkt som den jag köpte som köksfläktmotor för vanlig frånluftventilation och den har en elmatning med en tyristor (tror jag det är, är lite luddig på de olika komponenterna. Men EN matning). Om detta gäller alla modeller av fläktmotorer har jag ingen aning om...Kalarne skrev:
Jaha, nu har jag talat med Soliduct. De tycker att det var en attans knepig sotarmästare och anser att det borde duga gott med en renslucka på vardera sidan om den brandisolerade kanalfläkten. Och det tycker ju egentligen jag med.
Några åsikter på det, för/emot?
Några åsikter på det, för/emot?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkten"
Kanalfläktar
Kanalfläktar är utformade för att förbättra luftcirkulationen i kanalsystem. De är kompakta, energieffektiva och idealiska för både bostäder och kommersiella tillämpningar. Med flera kapacitetsalternativ garanterar våra kanalfläktar en
Läs mer
Det brukar inte vara mödan värt att fajtas med sotarna, enklast att göra som han säger... Med en renslucka före och efter fläkten så finns alltid risken att han att han kör viskan ner i fläkten så den pajar.
Låter som han vill ha en sk. boxfläkt, eller swing-out fläkt, ex.vis http://www.exhausto.se/docs/3003072/3003072_inf_BESB_BESF_Boxfläktar_SE.pdf fast dom är nog lite för stora.
Normalt vill man ha styrningen till köksfläkten inbyggd i kåpan, det finns sådana modeller. Styrningen till den vanliga frånluftsfläkten kan förstås placeras var som helst.
Alla fläktar går inte att styra med tyristor, det brukar man kunna se i produktinformationen från tillverkaren.
Låter som han vill ha en sk. boxfläkt, eller swing-out fläkt, ex.vis http://www.exhausto.se/docs/3003072/3003072_inf_BESB_BESF_Boxfläktar_SE.pdf fast dom är nog lite för stora.
Normalt vill man ha styrningen till köksfläkten inbyggd i kåpan, det finns sådana modeller. Styrningen till den vanliga frånluftsfläkten kan förstås placeras var som helst.
Alla fläktar går inte att styra med tyristor, det brukar man kunna se i produktinformationen från tillverkaren.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vill sätta ny liggande ytterpanel på timmerhus
Lösvirke & Timmerhus -
Jag vill ersätta en äldre honeywell termostat som styr den elektriska centralvärmen till en smart termostat i stället, går det ?
Värme allmänt -
Vill sätta upp en ringklocka, hur gå tillväga?
Teknik -
Det droppar vatten från köksfläkten. Kallrasskydd behövs visst - men hur högt ska jag sätta det?
Ventilation -
Kan man sätta villkor i servitut?
Juridik