Vill säkerställa att takläcka är lagad själv, på grund av hantverkarbrist.

1k läst  10 svar

1. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Det har tidigare varit en läcka i taket i vårt hus (innan vi köpte det), det var tydliga spår efter hur det hade runnit längst innertaket och väggen. Eftersom allt verkade väldigt torrt trots samt att vi hade fått indikationer på att de förra ägarna hade tätat taket men inte renoverat insidan, så renoverade vi upp badrummet där vattenskadan var.

Nu vill jag säkerställa att taket verkligen är tätt! Jag har försökt få tag i hantverkare som kan komma och hjälpa till med detta tills jag blivit trött, och tänkte att jag kanske med lite råd härifrån kan kontrollera saken själv. Jag vill hemskt gärna inte behöva renovera om badrummet igen...

Jag har tagit lite bilder på taket kring det ställe läckan varit. Det tidigare takläcka var alltså troligen kring skorstenen, på vänster sida.

Först en orienteringsbild:
    Takläcka orientering.jpg

Sedan har jag tagit lite närbilder kring skorstenen:
    IMG-20180703-WA0016.jpg

IMG-20180703-WA0007.jpg

IMG-20180703-WA0017.jpg

Ännu närmare bilder på plåten som ser ut att ha satts dit hyfsat nyligen:

Uppifrån och ner på "vänstra" sidan av skorstenen (alltså den sida som är till vänster på orienteringsbilden)
    IMG-20180703-WA0004.jpg

Under den övre plåten som sitter mot skorstenen i bilden ovanför
    IMG-20180703-WA0003.jpg

Plåten framför skorstenen
    IMG-20180703-WA0026.jpg

Klättrar gärna upp och tar bättre bilder om det behövs för att något hjälpsam person ska kunna ge lite goda råd.

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Börja med att ta bort böset i hörnet på denna bild

Mycket vinklar och vrår där fö, många ställen det kan läcka.
    Svårt att få bra/tätt.
    Känns som att man bara bytt någon enstaka bit, tycker allt ser ut att vara 20-30 år.
    Har ni lagt pengar på att renovera ett badrum under skulle jag göra om plåtarbetena i sin helhet.
    lappverk, gammalt, är det tätt mellan papp-skorsten...ta dit en bra plåtis och gör om rubbet.
    Jag skulle vilja att plåten går ut längre på taket också, känns lättare att få tätt?

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Verkar va läge att se över skorsten också.

4. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar!

Jo, skorstenen har sett sina bästa år. Sotaren föreslog att foga om och klä in i plåt men att det tydligen inte var så värst akut, väntar på offert från skorstensbyggare.

Det är ju högst troligt att en plåtis varit där och gjort en snabbfix redan, men säkert en god idé att göra om plåtarbeten. Har rensat och tagit nya bilder:

DSC04506.JPG
    DSC04507.JPG

Några nya infall?

5. R
    Medlem · Nivå 15
    Hur länge sedan var det man la om taket?

6. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Har lite dåliga uppgifter på det men runt 30 år tror jag det handlar om. Är ju ett gäng plåtbitar och kantbrädor som behöver bytas iaf.

7. R
    Medlem · Nivå 15
    Då skulle jag se över resten av taket också. Det är innom spannet när det kan behöva läggas om.

8. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Har haft en hantverkare här och tittat på taket, samt samlat lite råd från olika håll. De verkar tänka att taket ska hålla en 10-20 år till, men att vissa plåtbitar och kantbrädor behöver bytas.

Är det ingen som har några handfasta råd om hur man kollar själv att taket verkligen är tätt?

• Laddar…
  9. R
    Medlem · Nivå 15
    Man får lyfta på lite pannor och kolla status på vad som är under. Kolla skick på pannor, sprickor, rutten läkt mm osv.

Går det att kolla vinden är det bra att börja titta efter fuktgenomslag där.

Bästa är att få fatt i en takläggare och då en seriös sådan.

10. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Det är öppna spikhål i den nya trapetsplåtbiten mellan skorsten och hängränna. Man kan misstänka att läkten under inte dugt att fästa i. Delvis rutten? Oavsett orsak så betyder det att vatten kan rinna in där.

Annars ser det gamla plåtarbetet bra och rejält ut.
    Det som inte framgår av bilderna är vilket skick undertaket/pappen har. Det är ju den som får ta allt vatten som tränger in förbi/mellan plåtar och pannor. Om den är i gott skick så är det förmodligen lugnt, men om det har läckt tidigare så finns det en väg förbi/igenom pappen om inte också pappen blivit reparerad/bytt/tätad. För att utforska status på pappen måste de närmsta pannorna lyftas. Du bör även försöka se hur pappen och läkten ser ut under den nya plåten.

11. nskogen
    Medlem Nivå 5
    Tack för handfasta och praktiska råd! Hade det inte varit för att jag klantigt nog stukade foten hade jag redan varit uppe och kikat lite till. Återkommer när det känns lite stabilare.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: