Efter att ha tagit min examen och arbetat i "branschen" (tänk offentlig förvaltning) i ett antal år har jag kommit underfund med att det dessvärre inte är något för mig. I nuläget har jag snöat mig in på olika praktiska vuxenutbildningar för att sadla om. Jag känner att jag vill syssla med något relativt enkelt och mer "handgripligt" för att i framtiden starta eget. Exakt vad är en annan femma som jag gärna tar emot tips om.

Yrkena jag hittills är mest inne på är följande:
  • Golvläggare - Vet inte riktigt varför jag fastnat för detta. Det ser i mina ögon väldigt tillfredsställande ut att lägga golv och så tycks det vara relativt självständigt vilket är ett gigantisk plus för mig som trivs bäst att arbeta ensam i hög utsträckning även om jag såklart även kan arbeta med andra. Det som skrämmer mig är eventuella förslitningsskador (främst knän). Är det så illa som många säger och är det i sådana fall ens fruktbart att styrketräna i förebyggande syfte eller är skadorna ofrånkomliga? Hur ser möjligheterna ut att driva eget i liten skala?
  • Plattsättare - Inne på detta av lite samma anledning som golvläggare. Jag tycker helt enkelt att det ser kul och tillfredsställande ut. Har samma farhågor här vad gäller skador. Är det måhända svårare/mer konjunkturkänsligt att driva eget?
  • Stensättare - Ser kul och enkelt ut men hur pass mycket arbete kan man egentligen få de kallare månaderna?
  • Målare - Detta verkar enligt mig ganska roligt men hur monotont är det egentligen? Om jag skulle välja detta så är nog mitt främsta mål att så snart som möjligt efter lärlingsperioden starta eget med inriktning på privatbostäder. Dock tycks det finnas fler målerifirmor och målare än tidigare nämnda yrken(?)
  • VVS-montör - Detta ligger mest och skvalpar lite i bakhuvudet då jag känner till att arbetsmarknaden ser ljus ut och att det är ganska lätt att få jobb och till slut bli hyffsat välbetald. Dock är trivsel mitt mål och enligt min uppfattning är detta yrke inte riktigt lika självständigt som andra? Servicesidan är det jag främst sneglar mot.
  • Elektriker - Finns i tankarna lite av samma anledning som ovan. Dock är jag motsatsen till mattegeni vilket jag gissar är till min nackdel.

Jag är egentligen ingen jättehändig person men jag gillar att pyssla med praktiska saker lite för mig själv. Som jag har nämnt innan är jag också introvert (cyklar hellre i motvind under en hagelstorm än att kallprata på raster) men när det kommer till arbetsrelaterade diskussioner med medarbetare eller kunder är det inga större problem.
Värt att nämna kanske är att jag är nästan 2m lång och därmed också är lite tyngre än andra, kan detta möjligtvis göra mig mer skadebenägen än andra när det kommer till yrken där man arbetar på knä ofta?

Jag vore jättetacksam för lite tips både baserat på ovannämnda yrken men även sådant som jag kanske inte kommit att tänka på . Om ni anser att jag är ute och cyklar så säg gärna det också.

Hoppas detta hamnade i rätt delforum.

De tre första jobben sliter otroligt på din kropp, knän och rygg tar oundvikligen mycket stryk.

• Gilla
Framtyr och 2 till
  • Laddar…
Om du inte har funderingar på att sitta """ med jobbet att trycka tangenter och tro att du ska tjäna 60Kkr i månaden, så välj ett hantverksyrke, det kommer att vara stor brist om 5 år, redan nu är det brist, vad du väljer är upp till dig, tänk bara intresse

• Gilla
Framtyr
  • Laddar…
Jobba i skogen?

• Gilla
Framtyr
  • Laddar…
T
Jag skulle undvika alla yrken som du listar upp. Med dessa yrken så binder du upp dig på ort och ställe. Du kan aldrig packa datorn och jobba på distans från jaktkojan i Norrland, strandhuset i Australien eller Airbnb i Florida.

• Gilla
Framtyr och 2 till
  • Laddar…
Det finns massor av yrkesgrupper utanför dessa du räknar upp, som också huserar runt på byggen, för de flesta finns ingen typisk utbildning för, utan man måsta vara lite allkonstnär och ha tummen på rätt ställe.
Vi kallas montörer och servicetekniker mm, betydligt självständigare. Det kan handla om att installera nån maskin, nån utrustning, larm, låssystem ja det finns hur mycket som helst.
Själv håller jag på med portar. Service, montage och reparationer, ingen dag är lik den andra, många som jobbat några år startar eget, har man fått in en fot och är duktig finns hur mycket jobb som helst.
Jag är idag anställd, men har även ett företag registrerat, min företagskod är "Övriga bygginstalationer" under det finns allt från centraldammsugare till hissar.

Min svärson sadlade nyligen om från blodbilsförare till larmtekninker, utan att ha några förkunskaper.

Mitt tips annars är kyltekniker, det finns utbildningar som inte är allt för långa, och det är garanterat ett framtidsjobb, allt från att serva kylanläggningar hos företag, till montera värmepumpar hos privatpersoner.

• Gilla
Framtyr
  • Laddar…
Slår ett slag för plåtslagare.

• Gilla
loffman och 2 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
De tre första jobben sliter otroligt på din kropp, knän och rygg tar oundvikligen mycket stryk.
Tyvärr verkar det vara så. Min (naiva?)förhoppning är väl att man kanske kan förebygga skador med träning. Vore intressant att höra från folk som är verksamma i dessa branscher hur utbrett det är med skador.

J jonaserik skrev:
Om du inte har funderingar på att sitta """ med jobbet att trycka tangenter och tro att du ska tjäna 60Kkr i månaden, så välj ett hantverksyrke, det kommer att vara stor brist om 5 år, redan nu är det brist, vad du väljer är upp till dig, tänk bara intresse
Haha nejdå, sådana förväntingar har jag inte. Vill mest hitta ett jobb som jag trivs med och framtidsvis starta eget. Storleken på lönen är sekundär i förhållande till trivsel.

• Gilla
1
  • Laddar…
F Framtyr skrev:
Tyvärr verkar det vara så. Min (naiva?)förhoppning är väl att man kanske kan förebygga skador med träning. Vore intressant att höra från folk som är verksamma i dessa branscher hur utbrett det är med skador.
Jag har en kompis som är/var golvläggare, kassa knän redan vid 35, han jobbar fortfarande men mer i en arbetsledande roll idag så han kryper inte runt så mycket längre. Ryggen kan man bog hålla i schack med träning, men det är värre med knäna.

• Gilla
Framtyr
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Jobba i skogen?
Tack för tips! Har varit inne på det också, närmre bestämt skogsmaskinförare. Dock tycker jag mig inte hitta så många lediga tjänster. Samt så verkar det lite oklart hur man ska landa en sådan utbildning som vuxen. Har man inte gått naturbruksgymnasium verkar det lite komplicerat.

T Turbo_Tail skrev:
Jag skulle undvika alla yrken som du listar upp. Med dessa yrken så binder du upp dig på ort och ställe. Du kan aldrig packa datorn och jobba på distans från jaktkojan i Norrland, strandhuset i Australien eller Airbnb i Florida.
Ser faktiskt inga problem med det! Jag är inte ute efter något extravagant, utan trivs i min håla till stad men vill ha ett jobb som jag mår bra av och trivs med.

Isakare Isakare skrev:
Det finns massor av yrkesgrupper utanför dessa du räknar upp, som också huserar runt på byggen, för de flesta finns ingen typisk utbildning för, utan man måsta vara lite allkonstnär och ha tummen på rätt ställe.
Vi kallas montörer och servicetekniker mm, betydligt självständigare. Det kan handla om att installera nån maskin, nån utrustning, larm, låssystem ja det finns hur mycket som helst.
Själv håller jag på med portar. Service, montage och reparationer, ingen dag är lik den andra, många som jobbat några år startar eget, har man fått in en fot och är duktig finns hur mycket jobb som helst.
Jag är idag anställd, men har även ett företag registrerat, min företagskod är "Övriga bygginstalationer" under det finns allt från centraldammsugare till hissar.

Min svärson sadlade nyligen om från blodbilsförare till larmtekninker, utan att ha några förkunskaper.

Mitt tips annars är kyltekniker, det finns utbildningar som inte är allt för långa, och det är garanterat ett framtidsjobb, allt från att serva kylanläggningar hos företag, till montera värmepumpar hos privatpersoner.
Tack för tipsen!
Ja, jag tvekar inte på att det finns diverse andra sysslor. Dock förstår jag inte riktigt hur man ska få in foten. Saknar dessvärre kontakter i branschen och alla platsannonser jag hittat efterfrågar så gott som slltid utbildning och/eller lång erfarenhet.

Kyltekniker har jag spanat lite på. Har dock fått sagt till mig att det är bättre att utbilda sig till elektriker för att sedan inrikta sig på kylteknik. Verkar intressant!

T
F Framtyr skrev:
Ser faktiskt inga problem med det! Jag är inte ute efter något extravagant, utan trivs i min håla till stad men vill ha ett jobb som jag mår bra av och trivs med.
Det respekterar jag. Jag skrev mest inlägget att kanske någon (annan) skulle få upp ögonen och inse att det alltid finns alternativ. Speciellt i vissa branscher (IT, ekonomi etc) så blir det en konkurrensfördel för företag om de kan erbjuda en fast tjänst med möjlighet att jobba utomlands utan att behöva skotta snö eller frysa arslet av sig...

• Gilla
Framtyr
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag har en kompis som är/var golvläggare, kassa knän redan vid 35, han jobbar fortfarande men mer i en arbetsledande roll idag så han kryper inte runt så mycket längre. Ryggen kan man bog hålla i schack med träning, men det är värre med knäna.
Låter ju inget vidare... Knäskydd gör inte så mycket kanske? Synd, för det ser i mina ögon riktigt roligt ut.

Tack för tipset om plåtslageri. Har faktiskt riktigt dålig koll på det men ska läsa lite. Hur pass självständigt är det/kan det vara? För att starta eget måste man rimligen investera i en egen verkstad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.