Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner

98k läst  510 svar

1. D
    Medlem Nivå 3
    Är det inte precis tvärtom. Det är den lille konsumenten som är vinnaren som profiterar i slutändan.
    Det är massorna av de små konsumenterna som via sina plånböcker bestämmer vilken prisnivå och kvalitetsnivå som skall gälla.
    Den lille konsumenten får precis vad denne vill ha till bästa tänkbara pris.

De som gnäller är de som vill ha mer än de betalar för, och de som vill vara på en annan pris/kvalitet-nivå.

2. J
    Medlem · Nivå 9
    Du menar alltså att nybyggda bostäder idag är för billiga eftersom den stora massan betalar för lite för sina bostäder? Intressant spaning. Kanske nåt man skulle ringa Stefan Ingves om.

3. K
    Tillbyggare Nivå 8
    Herregud, försök förstå att marknaden inte är fri. Fler och mindre aktörer behövs men de har ingen chans att få marktilldelning när de korrupta politikerna bara ger bygglov till stora och ineffektiva drakar.

• Laddar…
  4. D
    Medlem Nivå 3
    Bara under resan till/från jobbet har jag under de senaste åren sett en rad firmor jag aldrig hört talas om bygga BRF'er. Så det du skriver verkar inte alls stämma i verkligheten.
    Fö så säljer kommunerna till högstbjudande. Det är dom mer eller mindre tvingade att göra.

5. D
    Medlem Nivå 3
    Nej, du har fel. Det menar jag inte. Och något sådan går inte heller att sluta sig till från mitt inlägg.

Det ser mer ut som du inte läst vad som står. Alternativ väljer du att ignorera vad som står.

Kan du producera bostäder billigare?
    I så fall, föreslår jag att du genast sätter igång med det. Du har stora pengar att tjäna. Folk kommer att vallfärda till ditt bolag.

6. K
    Tillbyggare Nivå 8
    Och var jobbar du isåfall?

7. J
    Medlem · Nivå 9
    Det är nog snarare så att du har svårt att förklara dina inre synapser i skrift. Att ställa en fråga är inte ett påstående man kan ha rätt eller fel i. Det blir helt enkelt obegripligt vad du menar. Mycket mumbo jumbo om plånböcker och massor av små människor.

Redigerat 5 maj 05:41
    • Laddar…
  8. O
    Medlem Nivå 1
    På t.ex. Volvo fixas små repor upp av fantastiskt duktiga polerare och kunden vet aldrig om att repan ens funnits.

-silikonbergen vid anslutningarna skär du av i nivå med golvet och täcker med täckbrickor i rätt storlek

-Detta borde byggaren såklart gjort redan men kanske enklare att fakturera byggaren för att själv säkerställa att lägenheten blir helt klar?

Jag har jobbat många år som projektledare - och ibland måste stlutbetalningen hållas inne ett tag för att det ska bli helt klart - har projektledaren redan betalat/godkänt arbetet - så får hon dra det av garantipengarna.

• Laddar…
  9. T
    Medlem Nivå 1
    Det han säger stämmer ju. Alla ska ha allt nästan gratis. Vilken värld du lever i är oklart. Stora byggprojekt går till någon som klarar av det, nisses bygg med 2 anställda kan inte bygga ett höghus.
    Små firmor som är duktiga får många jobb. Anställer mer, blir mer erfarna och visar vad dom går för.
    Ju mer dom växer desto större jobb får dom.
    Ett företag som inte ens byggt ett hus kommer knappast få bygga 100k kvm kontor. Så är det bara.
    Har sett flera företag som gått från 4st till 100+ anställda, för att dom är bra på det dom gör med bra folk hela vägen från hantverkare till vd.

10. J
    Medlem · Nivå 9
    Så det borde kosta mer då eftersom alla ska ha allt nästan gratis? Eller borde det inte byggas med mer kvalitet? Eller är priset som de som egentligen ville ha det gratis betalade helt rätt, men de ska inte gnälla då?

11. T
    Medlem Nivå 1
    Vill man att en hantverkare jobbar dubbel så snabbt för att betala mindre timmar så kommer det inte se lika bra ut.

Edit. Meningsbyggnad

• Laddar…
  12. J
    Medlem · Nivå 9
    Där är vi eniga

• Laddar…
  13. D
    Medlem Nivå 3
    Det är som jag tidigare skrev. Den som vet med sig att de begriper hur man bygger billigare, startar en firma, anställer folk och bygger och levererar.
    Kan man nu leverera billigare så kommer kunderna att strömma till.

Det finns gott om mindre företag som bygger. De sk stora drakarna är bara stora på nationell nivå. På lokal nivå där det faktiskt byggs är de inte stora utan i full konkurrens med lokala bolag (som inte sällan är större lokalt).

Att de stora markanvisningarna för stora gruppbyggda områden går till större aktörer är inget konstigt. Vilket Triax förklarade. Men det byggs för fullt med mindre områden med t ex 20 lägenheter.
    Den som nu vet hur man bygger billigare kan ju starta med sådana.

I stället för att bara sitta och gnälla.

14. C
    Medlem · Nivå 8
    Jag har inte riktigt hängt med i era diskussioner ang. just det du pratar om nu, men det fungerar inte riktigt så.
    Nu vet jag inte vad du anser vara ett litet företag, men ska man bygga ett hyfsat stort lägenhetshus så krävs det ju i varje fall 20-25 endast på det bygget om det inte ska ta 15 år.
    Sen vill man knappast satsa hela företaget på ett enstaka projekt, så då får man nog räkna med att företaget är tre gånger så stort åtminstone.
    Vi pratar lätt ett hundratals anställda om man ska ha hyfsad chans att klara ett sådant projekt på vettiga villkor.

• Laddar…
  15. T
    Medlem Nivå 1
    Både ja och nej.
    Min förra firma har gjort stora saker.
    Man är inte tvungen att ta hel entreprenad. Oftast jobbade vi åt stora bolag och kollar du på riktigt stora byggen kommer skånska,Peab osv ha massor med inhyrd firmor. Det går ju alltid att hyra in firmor för fler gubbar. Sen handlar det om risk fördelning. Få vill lägga alla ägg i samma korg, men vissa gör det

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: