Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner

1. S
    Medlem · 6 inlägg

Schmolsson

Medlem

Vi hade problem med en ganska ointresserad slutbesiktare. Fel vid nyproduktion kan man ofta anmäla i efterhand till företaget. (Vi hade jm) och de skickar nån att fixa felen. Maila dem så kanske du slipper göra om själv.

2. Korvgubbe
    Medlem · Östergötland · 1 423 inlägg

Korvgubbe

Medlem
    Jodå, nog har jag allt läst dina inlägg allt, till exempel nummer nitton som är ditt första i den här tråden, som du väljer att inleda med "Rörgenomföringarna hade man ju kunnat leva med". Det första du gör är alltså att ta dessa klåpare i försvar och säga att det här är den nivån man får förvänta sig och ska nöja sig med.
    Sen följer du upp det hela med att påstå att det inte är några som helst problem att fixa till det med lite spackel, färg och några täckbrickor, men givetvis så är det den lägenhetsköpande amatören som ska gå efter hantverkaren och fixa alla fel som detta proffs inte klarar av att göra rätt från början...

Det är fan inte konstigt att det existerar ett hantverkarförakt!

3. M
    Medlem · Västra Götaland · 23 inlägg

m_gadd

Medlem
    Två frågor från en lekman till er som verkar veta. Jag hade varit fly förbannad om jag varit i TS situation.

1. Är byggbranschen så jävla korrupt att man bara lever upp till de minimumkrav som finns i en branschstandard? Har inte ett bolag som NCC en egen standard som man använder i relationer till kunder (bf i detta fall) och ue?
    Att använda branschstandard som argument är ju som att säga till en nybilskund att går bara bilen igenom besiktningen så är den godkänd.

2. Man kan väl inte laga en repa eller spricka i ett ganska hårt material (dörren eller golvet) med bara färg eller mjukfog. Man måste väl spackla med lämpligt material. Antagligen nån 2-komponent grej och sen, slipa och måla i rätt kulör. Som man gör på en bil eller på en plastbåt.

4. F
    Medlem · 83 inlägg

filip01

Medlem
    Du kan gott och väl läsa den här tråden. De allra flesta är ju överens om att hantverksarbetet är katastrofal. Eller du hade också velat ha massa mjukfog runt dina element-rör? Eller repig ytterdörr och parkettgolv som är sönder, golvsocklar som ser ut som mina gör.

Menar du på att byggbranschen fungerar på ett annat sätt än andra branscher? Man gör recensioner på det man köper och rekommenderar antingen en produkt eller inte. Du ser ju på bilderna att det är skitigt gjort. Den här tråden har i detta nu över 40k visningar. Tror du inte att projektchefer och ledare från NCC och Bonava varit inne här och härjat, läst era kommentarer och tyckande om "hantverket"? Tror du inte att denna tråden kan ha varit ett diskussionstema på deras kaffe och bullar-möten? Finns det ingen på dessa möten som säger "grabbar, seriöst, vad fan har vi gjort?" Jag kan erkänna när jag gör fel på mitt jobb och vi har ett ansvar att åtgärda det. Så enkelt är det.

Oy jag vet, i en annan branch hade jag säkert fått mejl gällande hur företaget så gärna vill komma över och rätta till sina misstag efter en sån här stor exponering. Ja, i detta fallet att byta exempelvis golvpartiet med golvskadan och ytterdörrn, ja, att man vill göra rätt ifrån sig. Men det gör inte storbolaget NCC. För de pissar fullständigt på bostadsköparna, för att de vet att människor köper bostäder med hull o hår ändå, och i en rådande bostadsbrist så vet de ju exakt hur man skall pissa på lagen också, med dessa branschregler som säger att man kan leverera en sketen gjord tvåa för 3 miljoner kronor. De gör allt för att komma runt reglerna, och innebär det skarvar och mjukfog runt element-rör så får det stå för NCC. Jag kommer ändå stå upp för mig själv och andra bostadsköpare. Jag kommer att exponera detta till den stora massan för att jag hoppas på att gemene man en dag skall förstå hur jävla sorgligt bolaget Bonava beter sig.

Jag har nu lärt mig denna hårda läxan och detta blir min första och sista nyproducerade lägenhet. Iallafall med NCC som byggare.
    Som sagt, jag har mejlat projektchefen och felanmält detta via Bonavas hemsida. Det finns till och med i papperna att Bonava har ett ansvar att reparera skador som finns i lägenheten. Och här är ju ännu en gråzon: hur bra behöver man åtgärda skadorna? Och så självklart det faktum att ledare och chefen för projektet avböjt att åtgärda felen i lägenheten.

5. S
    Medlem · 178 inlägg

Saipala

Medlem
    Haha ja leva med och att det är vackert är två olika saker, sen spackel nej det har jag inte tjötat om.

När man köper en bostadsrätt så köper man rätten att bo där.

Ska det vara så jävla svårt att förstå att man som köpare av en nyproducerad bostadsrätt låter beställare/bostadsrättsföreningen bestämma exakt vad som ingår i standardutförande och således vad som godkänns på besiktningen.

Det är alltså skitsamma vad man tycker, är det efter handlingen att det ska vara silikon upp efter väggarna så blir det så. Likaså om det är ritat en skithusstol mitt i vardagsrummen, så blir det så.

Man frånsäger sig alltså möjligheten att påverka det man själv inte avtalat med den man köper rätten att bo i lägenheten utav.

6. D
    Besserwisser · E · 19 892 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Jag tycker snarare att de flesta håller med om att det inte är snyggt, men att det är acceptabelt enligt normen.

7. P
    Medlem · 36 inlägg

Plankhus.

Medlem
    Ta kontakt med Anders Ö så skickar han Lasse och Lunkan så ska du se att allt ordnar sig!

8. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 11 702 inlägg
    Silikon, lösningen på allt för en hantverkare. Fyfan, tycker synd om dig.

9. AndersMalmgren
    Det bästa är att folk inte köper skiten så får marknadsekonomi råda. Och klåparna måste anpassa sig

• Laddar…
  10. AndersMalmgren
    Det är en bransch med noll yrkesstolthet. Jag jobbar i en bransch med samma problem, mjukvaruutveckling. Dock inte lika illa. Fattar inte hur dessa människor kan gå till jobbet och veta att idag kommer jag som varje annan dag förstöra lite för kunden.

11. M
    Byggnadsvårdare · 440 inlägg

muraren2

Byggnadsvårdare
    En tumregel är (hur skulle jag vilja ha det hemma)
    Alltså göra ett jobb och vara stolt över det när du lämnar, men dessa missar och fel är ju galet, känns som ett april skämt

• Laddar…
  12. T
    Husägare · Stockholm · 4 287 inlägg

twoody

Husägare
    Du har garanterat noll koll på bygg branschen när du kommer med ett sådant uttalande.

Redigerat 18 apr 2019 13:40
  13. T
    Husägare · Stockholm · 4 287 inlägg

twoody

Husägare
    Vissa gärna bilder i sin helhet på lägenheten och foder runt dörrar och felen med lite avstånd.

14. M
    Byggnadsvårdare · 440 inlägg

muraren2

Byggnadsvårdare
    Ja kan ju vara så att det inte syns så tydligt på håll, för man besikar ju inte 10cm från vägg, blir ju lättare att ge en helhetsbedömning från avstånd, kollar vi så nära överallt så hittar vi nog massor att anmärka på

15. P
    Medlem · 36 inlägg

Plankhus.

Medlem
    Naturligtvis ser det bättre ut när man fotar/ställer sig längre bort tar man dessutom av sig glasögonen så försvinner det helt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.