139 501 läst · 513 svar
140k läst
513 svar
Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner
Har alla nya lägenheter i centrala Göteborg säkerhetsdörrar? Hur mycket pang pang tål de? Känner ni er trygga?
Hur ställer sig bostadsrättsföreningen?
Byggskador/problem av den här typen är inget man som enskild boende tacklar, det är styrelsen i föreningen som ska gå på byggherren.
Skadorna/klantet/fusket finns ju sannolikt i fler lägenheter. Förmodligen hela huset.
Är det NCC som står som styrelse i brf:en?
Annars - kontakta styrelsen.
Samla ihop dina grannar. Överväg grupptalan. Prata med en jurist, du har sannolikt en timme med rabatt i din hemförsäkring.
Titta också över relevanta datum för ev garantier ang bygget så du vet vilka tidsramar som gäller.
Byggskador/problem av den här typen är inget man som enskild boende tacklar, det är styrelsen i föreningen som ska gå på byggherren.
Skadorna/klantet/fusket finns ju sannolikt i fler lägenheter. Förmodligen hela huset.
Samla ihop dina grannar. Överväg grupptalan. Prata med en jurist, du har sannolikt en timme med rabatt i din hemförsäkring.
Titta också över relevanta datum för ev garantier ang bygget så du vet vilka tidsramar som gäller.
Var har du fotat det här? Man kan ju inte se helheten. Ta en bild på 2-3 meters avstånd så man förstår vad det är vi tittar på.
F filip01 skrev:Jag tror inte heller ARN riktigt biter på detta. Men om du skulle vara i min sits, där projektchefen säger att de inte kommer göra något mer i lägenheten.
1. ojämn silikon runt WC-stol och där det på vissa ställen lossat.
2. golv "åtgärdat" med transparent silikon. Se bifogade bilder.
3. Katastrofala golvsocklar, skador och fula skarvar
4. Repig dörr.
5. Parkettgolv skadat
Vad ska man behöva göra då? Jurister? Styrelsen? Fixa det själv?
Vad säger interimistiska bostadsrättföreningen om saken? Det är ju trotts allt de som ingått avtal med Bonava. Du har väl bara avtal på eventuella tillval!? Om Brf-styrelsen är nöjda med finish så kan du nog få det kämpigt att dra det här vidare nu när du bråkat med platsledningen.
Medlem
· Östergötland
· 572 inlägg
Jag tror du har missat att detta är en bostadsrätt. Dvs, man har en andel i en bostadsrättsförening. Han har inget avtal med de som byggde huset och kan således inte väcka talan mot dem. Har bes.mannen godkänt så har han.Helena S skrev:
Projektchefen gillade inte mitt förslag. Hon sa att de inte bryr sig om jag hämtar en annan besiktningsman.A andreasge skrev:
Har varit inne och kollat hos andra. Även om jag inte skulle kalla NCCs arbete för någon konst, så är ju det lite mindre skarvar i listerna hos de jag har kollat. Men annars finns det ju småsaker hos andra som jag vet de har tänkt o anmäla.B Bogeymannen skrev:
Enligt projektchefen är detta det projekt som haft minst problem av alla hon arbetat med. Jag har inte heller talat med styrelsen och de ingår ju fortfarande några "proffs", folk från NCC.. Och ja, vad tycker dessa proffs då? Sen är det inte heller jättelätt att samla ihop grannar. Många jag träffat har varit väldigt irriterade på fuskbygget, men som allting annat är det svårt att få ord till handling.OlssonX skrev:
Hur ställer sig bostadsrättsföreningen?
Jag fotar sen när jag kommer hem.B Baskavoda skrev:
Föreningen har inte yttrat sig om detta men jag skall stämma in ett möte för att diskutera detta. Och står de på byggentreprenörens sida är ju hela en fadäs, en stor bluff.B Baskavoda skrev:
Ni har inte slagits av tanken att 3 miljoner för en nyproduktion är budgetklass och detta var nivån som man får för dessa pengar? Hade du velat lägga 300tkr mer på att hantverkaren får ta det lugnt när han skruvade lister?
Finns Boklok lägenheter där 2orna gick på en miljon+. Men där är listerna spikade och gersågade.S Stadsbonden skrev: