Jag står i begrepp att vilken sommar som helst:surprised: åtgärda det främsta problemet med verandan på huset, den är för smal. Idag mäter den 2x7m och är "infälld" i huset så att säga. Tanken är att bygga ut den med ca 2,5m och i samma veva ombesörja med tak och drömmen är ju såklart att göra mer ombonat som ett uterum med glaspartier, men allt har sin tid.

Frågan jag klurar på är om de ljusgenomsläppande plasttak som finns på marknaden verkligen är det bästa i alla situationer? Jag förstår att det släpper in en del ljus både till bostaden och in på verandan, men som det är idag har vi markiser som brukas med mer regel än undantag då verandan ligger i söder på en kulle och med full sol hela dagarna. Det är ofta över trettio grader i skuggan. Jag är helt enkelt bekymrad över att ett ljusgenomsläppande tak inte ger tillräcklig skugga för att få ner temperaturen varma sommardagar.

Jag har lekt med tanken på att montera markiserna under plasttaket för att ha horisontella gardiner så att säga, men det skulle dels bygga lite, dessutom skulle jag vilja flytta dem till en annan plats på huset. En annan idé är ju att odla vindruva och kanske minikiwi för att ha klätterväxter som ger karaktär och skugga, men sånt tar ju lite tid.

Men kommer det bli ödesmättat mörkt på en veranda med säg 4m djup och "vanligt" tak? Frågan känns kanske banal, men jag lär mig alltid så mycket här på BH och det kan finnas andra aspekter av det hela jag inte tänkt på?

BirgitS
Det kommer att bli väldigt mörkt i rummet innanför i alla fall, särskilt vintertid. Men visst blir det mycket varmt under ett tak som solljuset lyser igenom, särskilt om det är väggar så att det inte blåser igenom.

Tack för svaret.

Jag har funderat och troligen blir det ett ljusgenomsläppande tak ändå. Varianten med Vindruva och minikiwi känns mer som min typ av lösning.:cool: Ngn mer trevlig flerårig klätterväxt man kunde odla? Sen funderar jag på takfläktar ovanför sittgrupperna också.

• Gilla
Flebbe
  • Laddar…
Om du lägger ett genomskinligt tak, kan du ångra dig och lägga papp över senare, lite svårare åt andra hållet. ljus inne är viktigt, värme inne går att vädra bort.

Ett par paneler som "lampor" och sen resten för skugga är en variant, förslagsvis över fönstren på huset.
Kolla solvinklarna under året hur mycket det skuggar på vintern.

Plasttak är något som du inte kommer att ångra. Eventuell snö glider lätt av och ljusinsläppet är betydligt bättre.

G G.L. skrev:
Plasttak är något som du inte kommer att ångra. Eventuell snö glider lätt av och ljusinsläppet är betydligt bättre.
Drömmen om kivi, druvor etc kan bli besvärligt med plasttak då växterna lätt bränns i den värsta hettan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.