Sittställning
Hej

Jag sitter just nu i badtunnan och tittar på den taskiga fogen på huset... Vi VILL måla ! Vi har en lite fnasig fog på huset. Ett par år med murbi har inte gjort det bättre.
Men måla är planen men tillvägagångssätt är oklart.

Pilla bort lösa delar men prima allt och sen spritsa i nytt där det behövs sen måla huset eller måste man verkligen foga om allt ? Känns dyrt och jag tänker att lagar man i och primar fogen innan målning bör den hålla i ihop bra ?
Det blir väl silikat färg som för övrigt binder bra på tegel..

Behöver tips o råd på saker man kan göra själv för att göra det så billigt / bra / ikke tidskrävande som möjligt.

Finns större hål än det bilden visar men där ser ni kanske vad det är för typ av fog

• Närbild på en del av en gul tegelvägg som visar sliten och delvis skadad fog mellan tegelstenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Murbin brukar vara ett tecken på att det är kalkbruk och att det är dags att foga om när de bygger bo.
Lagningen på bilden ser helt fel ut!
Kratsa ur och spritsa i med nytt kalkbruk. Tyvärr långsamt jobb men det blir ruskigt fint efteråt

Sittställning
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Murbin brukar vara ett tecken på att det är kalkbruk och att det är dags att foga om när de bygger bo.
Lagningen på bilden ser helt fel ut!
Kratsa ur och spritsa i med nytt kalkbruk. Tyvärr långsamt jobb men det blir ruskigt fint efteråt
Ahh ! Det jag är rädd för, kommer ta såå lång tid .

Lagningen är en från en tub så inte kosntigt den ser off ut.

Tegel bör aldrig målas och det har att göra med hur tegel absorberar vatten. Då tegel kan hålla extrema mängder vatten upp till 3 liter per kvadratmeter så kommer inte silikat hålla och kör du en starkare färg så låser du vattnet och det börjar ta sig innåt istället. Antingen putsar ni allt för att få en vattenbarriär som ni sen kan måla eller fogar om allt.

Säckaskurning är billigaste varianten och närmaste att måla tegel, man ser konturer av tegel genom bruket. Jag hade dock bara fogat om, med en tvätt så får hela huset ett lyft.

Redigerat:
Sittställning
L Lerstenstegel skrev:
Tegel bör aldrig målas och det har att göra med hur tegel absorberar vatten. Då tegel kan hålla extrema mängder vatten upp till 3 liter per kvadratmeter så kommer inte silikat hålla och kör du en starkare färg så låser du vattnet och det börjar ta sig innåt istället. Antingen putsar ni allt för att få en vattenbarriär som ni sen kan måla eller fogar om allt.

Säckaskurning är billigaste varianten och närmaste att måla tegel, man ser konturer av tegel genom bruket. Jag hade dock bara fogat om, med en tvätt så får hela huset ett lyft.
Folk målar ju tegel hela tiden ?

Där finns ju luftspalt mellan vägg och hus med ventilation så fukten blir aldrig fast på något vis så har svårt att se det som ett stort problem. Men å andra sidan har jag inte frågat hur som gjort. Målar man sommaren efter 2 veckor sol bör ju det vara ytterst lite fukt i väggen kvar tänker jag. Ska kolla lite på det du föreslår.
Puts kostar en jävla massa .. men tvätta och foga om måste jag göra i princip oavsett.

Sittställning
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
[länk]
Aaa! Sitter och läser om det nu. Det kan passa vårt hus mycket bra! Lite lantlig känsla

Orkar inte hålla på med armering osv...

Sittställning
Kommer bli någon av följande metoder..

Ska bara leta upp rätt mtrl så påbörjas detta inom kort

• Exempel på olika putsningstekniker såsom tunnputs, vattenskurning, säckskurning, filtskurning och grovputsning på olika murade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.