Hej,
Vi håller på och renoverar och har vad vi tror är osb-skivor på väggarna. Där sitter två-tre tapeter, vi vill måla väggarna, hur gör vi då? Renoveringstapet? Se bilder.

• Vägg med flera lager tapet och synlig skarv, redo för renovering och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av vägg med flagnande tapetlagren ovanpå en osb-skiva vid ett hörnfönster.
    Skapa konto
  • IMG_0234.jpeg
    Skapa konto
Ser mer ut som vanlig spånskiva vad jag kan se.
Om inte tapeterna går att slipa ner till acceptabelt skick, eller inte sitter fast kan ni köra någon form av renoveringstapet eller enklare glasfiberväv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ser mer ut som vanlig spånskiva vad jag kan se.
Om inte tapeterna går att slipa ner till acceptabelt skick, eller inte sitter fast kan ni köra någon form av renoveringstapet eller enklare glasfiberväv.
Javisst, ser det ut som spånskiva nu när du säger det. Ngt som du tänker man behöver göra innan man sätter renoveringstapet i så fall?

Det där hade jag satt ett lager gips på.

• Gilla
ClasseClas och 5 till
  • Laddar…
OSB är en ganska ny typ av skiva, så nan lär inte ha hunnit med att tapetsera tre gånger på en sådan. Hursomhelst liknar det, som sagts, en vanlig spånskiva. Mitt förslag är också att lägga på ett lager med gips.

• Gilla
Kvart
  • Laddar…
K Kvart skrev:
Hej,
Vi håller på och renoverar och har vad vi tror är osb-skivor på väggarna. Där sitter två-tre tapeter, vi vill måla väggarna, hur gör vi då? Renoveringstapet? Se bilder.
Vi har renoverat den typen av väggar nyligen. Vårt hus är från 1984, tegel med träkonstruktion vilket gör att huset ”rör sig” under säsongen (träet expanderar och krymper beroende på luftfuktighet). Detta ställde till det när vi (noviser) gipsspacklade väggarna, eftersom det uppstod sprickor i spacklet. I taket satte vi gipsskivor och spacklet fick sprickor i skarvarna mellan skivorna.

Så vi valde till slut renoveringstapeter som tål lite rörelse, då den har lite ”stretch”. Sen satte vi ny tapet ovanpå. Ett rum målade vi direkt på renoveringstapeten och det funkar fint oxo. Taket fick oxo renoveringstapet och inga sprickor än.

Lycka till!

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S Stensson11 skrev:
Det där hade jag satt ett lager gips på.
Så gjorde vi på samtliga väggar. Inte ångrat det en sekund

• Gilla
Kvart
  • Laddar…
K KriVer skrev:
Vi har renoverat den typen av väggar nyligen. Vårt hus är från 1984, tegel med träkonstruktion vilket gör att huset ”rör sig” under säsongen (träet expanderar och krymper beroende på luftfuktighet). Detta ställde till det när vi (noviser) gipsspacklade väggarna, eftersom det uppstod sprickor i spacklet. I taket satte vi gipsskivor och spacklet fick sprickor i skarvarna mellan skivorna.

Så vi valde till slut renoveringstapeter som tål lite rörelse, då den har lite ”stretch”. Sen satte vi ny tapet ovanpå. Ett rum målade vi direkt på renoveringstapeten och det funkar fint oxo. Taket fick oxo renoveringstapet och inga sprickor än.

Lycka till!
Hej, tack för din input! Använde ni pappersremsa i skarvarna?

B
Som gjort för renoveringsgips skulle jag säga.

Jag kör alltid med remsa i skarvar, känns dumt att chansa på att man klarar sig utan.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K Kvart skrev:
Hej, tack för din input! Använde ni pappersremsa i skarvarna?
Ja det gjorde vi, sprickorna gick längst med remsans kant. Detta spelar mindre roll om ni sätter vanlig tapet över eftersom det är kosmetiska sprickor och papperstapeten kan röra sig, men målarfärgen stretchar inte ut sig.

Ska tillägga att vårt hur har stora skillnader i värme o fukt, så träet rör sig mycket. Kanske därför papperstapet funkar, samma material typ. Jag provade träspackel och silikonspackel ochså men det blev väldigt dyrt på stora ytor. Det kan jag rekomendera till hål i osb:n. Renoveringstapeten gör underverk! Den döljer allt och kan målas. Men den är ganska tung så ni behöver vara två som gör jobbet.

Vi är inga hantverkare utan har provat oss fram. Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.