Byggahus.se

Vill lära mig hur man bygger takåstak!

1. E
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Vi planerar att bygga på en hel våning på vårt hus, och vill då bygga ett så kallat takåstak, dvs använda en limträbalk i nocken och reglar/limträbalkar så vi kan få samma takvinkel inne som ute (27 grader). Jag kan tyvärr inget om den här typen av takkonstruktion, men hoppas att det finns tips här, eller tips på något jag kan läsa.

Jag kommer nog att komma på många mer detaljerade frågor senare, men jag behöver lite översiktlig kunskap först!

Tack!

/Johan

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: Vill lära mig hur man bygger takåstak!

Sök på ryggåstak här i forumet, en vanligare benämning.

Finns olika varianter på konstruktioner och materialval.

http://www.martinsonstra.se/default.asp?id=1205&PTID=&refid=1077 finns ett dimensioneringsprogram för bla ryggåstak i limträ.
    Kan även byggas av vanliga träreglar.
    Viktigt att den slutliga dimensioneringen görs av konstruktör tex hos någon takstolsleverantör.

Själv bygger (tillbyggnad) jag ryggåstak 9 gånger 7 meter och jag anlitade en fristående byggkonstruktör för dimensionering och avväxling av nuvarande takstolar.

3. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Vi har ryggåstak över kök/vardagsrum. En längsgående nockbalk i limträ (spännvidd ca 5,5 meter) som vilar på en pelare i vardera änden (den inre är i limträ, den yttre, som är infälld i ytterväggen, består av tre hopspikade 45x145-reglar). På nockbalken och ytterväggarnas hammarband vilar sedan takåsarna som består av två stycken 45x195-reglar på högkant. Den övre av 195-orna är lite längre och vilar på nockbalken. Nedtill är det dessutom lite klossar för att få till takfoten. Materialet är levererat av Nässjö takstolsfabrik.

Jag har lite dåligt med bilder av just detta, men en lyckades jag hitta. Den visar åtminstone en del av det jag beskrev. Dessutom visar den att vi hade objudna gäster i somras.

http://hem.passagen.se/husbygg1/

4. E
    Medlem Nivå 2

Toppen!

Bums har jag till och med lärt mig vad det heter ;D

Tack för länken med dimensioneringsprogrammet, jag ska genast börja dimensionera. Jag är helt inställd på att anlita en konstruktör, men jag vill inte börja planera för något som senare visar sig vara omöjligt, så jag tänker ta reda på så mycket som möjligt själv först.

Utmärkt att få se en bild över hur man fäster takåsarna, något jag har funderat en del över. Med den konstruktioner måste man även kunna eliminera lite av köldbryggan i nocken med isolering över balken.

Då mitt tak mäter 11,5 x 8 m så räknar jag med att det blir en rätt rejäl balk, även om det råkar sticka upp en skorsten mitt i nocken som gör att jag får dela balken i en bit på ca 3 och en på ca 8 m. Under den långa balken kommer jag på ett ställe ha en innervägg, vilket skulle kunna bli en punkt för avlastning om det krävs.

5. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Jag har fäst åsarna ovanpå balken med vanliga vinkelbeslag. Regelbitarna på sidorna är bara för att låsa åsarna i lodrätt läge.

6. H
    Moderator · Nivå 25

Lite nyfiken. På bilden finns det något som liknar en trasselsudd starx till höger om varje takås, vad är det?

7. Immobil
    Medlem · Nivå 16

::) Kan det vara fågelbon? ??? :D

8. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Jepp.  :) Jag kan orientera om att det tog inkräktarna uppskattningsvis en vecka från att svartbyggena påbörjades tills att de var helt färdigställda och ruvning pågick.