Byggahus.se

Vill köpa en elektrisk rökugn - men vilken?

1. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    För flera år sedan hade jag en tråd om (eller skrev i en, kommer inte ihåg) att bygga en rök. Vi fick t.o.m. låna en bok av en vänlig medlem. Nu flera år senare är det inte byggt någon rök och inser att ingen heller kommer att byggas, tiden finns helt enkelt inte.

Var hemma hos någon i USA som hade en elektrisk rökugn - och vilket underbart resultat det blev av både lax och kött. Inget meckande, ingen ved, inget passande stup i kvarten. Perfekt för oss! Har därför bestämt att köpa en elektrisk rökugn till maken i födelsedagspresent. Men vilken?

Har hittat Bradley rökugn som gör både varm- och kallrökt vilket jag vill ha. Nån enkel från Jula TES-800, Muurikka elrök, Lilla Rökeriet. Finns säkert fler. Någon som har en rök? Eller tips på andra elrökar.

2. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Har nu efter mer googlande bestämt att det får bli en Bradley rök med kallrökningsaggregat. Röken matar fram rökbriketter i valfri smak (al, äpple mm) så passningen är minimal. Kallrökt lax, rökta räkor, böckling, en rökt lammstek, långrökt kallrökt fläskfile, kanske en rådjurskank om jag lyckas köpa av nån jägare i området. Presenten bli inte förrän i början av juni, men återkommer efter smaktest. Även om ingen svarat i tråden är det många som läst och kanske blir glada för en återkoppling.

• Laddar…
  3. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Rökugnen blev en succé som födelsedagspresent. Har hittills rökt lättgravad lax som smälte i munnen. Idag blir det rökta räkor med aioli att dippa i som förrätt. Rökugnen verkar vara riktigt gedigen. Företaget jag köpte rökugnen av menade att det sista året tagit fart och blivit en stor efterfrågan på just rökar. Ja, det är kanske nästa grej efter kolgrillar och vedgrillning á la Niklas Ekstedt. Oerhört enkelt och smidigt - och gott - är det iaf.

4. fgo
    Husägare · Nivå 12
    sånt här kan man ju inte läsa vid halv 10 en måndagkväll :wow:
    Rökta räkor med aioli.
    Låter ju underbart. Är det kallrökta räkor eller varmröker man dem?

5. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Varmrökta med al och mesquito. Alla sa att det var de godaste räkorna de nånsin ätit. Tricket(som också gör det billigt) är att använda frysta räkor. Man klipper hål i räkpåsen, häller i 1 liter kokande vatten blandat med 1/2 dl salt, låter stå 2-3 minuter, häller av vattnet, lägger räkorna på galler och röker i 1-2 timmar, helt automatiskt, ingen passning underbart. Har en känsla av att det kommer att bli så mycket rökta räkor i sommar att jag kommer avsky dem till vintern.

Redigerat 17 jun 2015 22:29
  6. B
    Medlem Nivå 1
  7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Skillnaden är väl att varmrökningen främst är en tillagningsmetod medan kallrökningen framförallt är konserverande.

8. B
    Medlem Nivå 1
    ah... men räkorna ex - dom ska varmrökas?

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    jepp.