Byggahus.se
Så här brukar det så i offerten/fakturan längs ner

"Denna faktura avser husarbete, där du som kund uppgett att du har rätt till en preliminär skattereduktion på 4 440,00 kr. För att vi ska kunna
göra ansökan till Skatteverket, ska du betala 12 832,00 kr. Som köpare blir du betalningsskyldig för icke godkänt belopp om Skatteverketsavslag beror på omständigheter som kan härledas till dig som köpare."

inget oklart att kunden själv får betala om roten inte blir godkänd .
Finns det ingen ref alls till rotavdrag på fakturan eller offerten kan inte rotavdrag göras

• Gilla
Frank1stein och 4 till
  • Laddar…
S Sara00K skrev:
Tack det låter helt rimligt. Många har svarat att det bara är att betala och rent principiellt är det väl så, men jag kan bara betala in efter ROT avdrag och skriva samtidigt att jag bestrider den andra fakturan eftersom ROT avdrag inte var gjort, och så blir det som du säger i så fall upp till dom att gå vidare med det.

Jag tog in offerter från flera målare och alla gav 2 priser beroende på svart eller vitt, samma sak med de flesta hantverkare jag använt tidigare. Så trodde det var typ standard att de ville ha det svart oftast och tänkte inte så mycket på det som varningsklocka.
Men nu när jag märker att så många reagerat här så förstår jag att det inte alls är standard!
Det är absolut inte standard. Eftersom du skriver att du är lite okunnig kan väl vara anledning till en liten repetition. Det har ju redan beskrivits varför du inte skall hjälpa hantverkaren att skattefuska. Men ibland så förstår man inte att man själv begår ett brott. Du kan dömmas till böter och brottet anses så allvarligt att det kan bli fängelse (knappast för dig men det visar hur lagstiftningen ser på brottet). Du har kan oftast inte klaga och få rättelse om det blir dåligt utfört el fel. T ex en golvbrunn läcker och skadar lägenheten under. Dessutom kanske försäkringsbolaget vägrar ersättning för den uppkomna skadan. Försäkringen täcker inte svartarbete. Du kan ju dessutom utgå från att om firman tänker blåsa staten så kommer dom lura dig med

• Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det måste väl alltid vara en speciell anledning till avslag? Mitt budskap är att man måste själv kolla att man fyller kraven för avdrag, hantverkaren har inget ansvar och presenterar bara en möjlighet som man själv måste kolla. I det här specifika fallet var problemet att du får renovera i dina bostäder, hur många som helst, till och med i andra länder i EU, du behöver inte vara skriven där, men i en bostad som du inte är skriven i (t ex sommarstuga) får ingen annan person vara skriven. Då gäller inte ROT.
Jo, men 99% av sökta ROT behöver man som fastighetsägare inte göra något utan enbart säkerställa att du har skatteutrymme för ROT-avdrag på egen fastighet, resten sköter utförande företag.

• Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Detta svar är förstås beroende på firman men jag fick nyligen en faktura utan rot. Jag insåg att jag glömt säga att jag ville ha det och mailade till den som skrivit fakturan att rotavdraget saknades och skickade med uppgifterna de behövde. Jag fick en ny faktura och de gjorde artigt avdraget, skrev en ny faktura å postade den så att jag skulle spara ynka 467.-

Har du frågat dem om rot efter att du fått fakturan? Jag håller med ovanstående om att det tycks sol att man inte själv kan göra avdraget längre. Kanske kan du ringa skatteverket å rådfråga dem vad man gör om de är motvilliga å vad de har för skyldigheter. Kanske skulle en kommentar vid en senare kontakt med företaget som ”jag pratade med skatteverket om det och de sa...” kanske generera ett annat svar. Kanske kan det vävas ihop med hemmapularens förslag att ”om ni vill slippa skicka ny faktura kan jag själv bara dra av 30% på arbetet så slipper ni det krånglet med ny faktura”
Lycka till

• Gilla
Sara00K och 3 till
  • Laddar…
@
S Sara00K skrev:
Jag är orutinerad vad gäller att använda hantverkare men lär lära mig av mina misstag.
Nu anlitat en målarfirma. I offerten stod det uttryckt att beloppet inte hade inkl ROT avdrag. Toppen tänkte jag, då blir slutsumman 30% billigare.
Nu fick jag fakturan- utan att ROT avdrag fanns med.
Blev orolig och gick tillbaka till offerten för att se om jag hade missförstått, var så säker på att det stått att summan på offerten var FÖRE ROT avdrag.
Men de har skrivit: observera att offerten är exklusive ROT avdrag.

Nu har jag läst på lite och det står att hantverkaren inte måste göra ROT avdrag utan att man måste försäkra sig om att man kommit överens om det i förväg.

Jag frågade ingenting innan utan bara utgick från att det var rot avdrag, och hade tolkat hans mail ungefär som att han ville förtydliga att slutpriset kommer bli billigare, " obs före ROT", tolkade jag det som. Men de har ju formulerat exklusive....

Ville bara höra om ni har några tips om det finns nåt jag kan göra eller om det bara är att surt konstatera att jag missförstod vad han menade ang rot före arbetet gjordes.

De tjatade för övrigt hela tiden om att jag måste acceptera att betala under bordet, men jag insisterade på att betala vitt. Tänkte att det blir ju typ hur som helst liknande slutsumma som svart efter rot..
Har du ens kollat att de är registrerade hos Skatteverket? De kanske fakturerar dig SVART från ett bolag som finns. Är det så - och Skatteverket kommer på det.... Då får Du betala arbetsgivaravgifter också. Du skulle ha anlitat ett seriöst bolag...

Redigerat:
  • Gilla
Frank1stein och 1 till
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Du får i alla fall ett meddelande från skatteverket att rotavdrag är sökt
Nej.

S Sara00K skrev:
Jag är orutinerad vad gäller att använda hantverkare men lär lära mig av mina misstag.
Nu anlitat en målarfirma. I offerten stod det uttryckt att beloppet inte hade inkl ROT avdrag. Toppen tänkte jag, då blir slutsumman 30% billigare.
Nu fick jag fakturan- utan att ROT avdrag fanns med.
Blev orolig och gick tillbaka till offerten för att se om jag hade missförstått, var så säker på att det stått att summan på offerten var FÖRE ROT avdrag.
Men de har skrivit: observera att offerten är exklusive ROT avdrag.

Nu har jag läst på lite och det står att hantverkaren inte måste göra ROT avdrag utan att man måste försäkra sig om att man kommit överens om det i förväg.

Jag frågade ingenting innan utan bara utgick från att det var rot avdrag, och hade tolkat hans mail ungefär som att han ville förtydliga att slutpriset kommer bli billigare, " obs före ROT", tolkade jag det som. Men de har ju formulerat exklusive....

Ville bara höra om ni har några tips om det finns nåt jag kan göra eller om det bara är att surt konstatera att jag missförstod vad han menade ang rot före arbetet gjordes.

De tjatade för övrigt hela tiden om att jag måste acceptera att betala under bordet, men jag insisterade på att betala vitt. Tänkte att det blir ju typ hur som helst liknande slutsumma som svart efter rot..
Hej !
Först och främst bestrid fakturan, men här undrar jag hur mycket det handlar om i pengar ?

B ellina skrev:
Hej !
Först och främst bestrid fakturan, men här undrar jag hur mycket det handlar om i pengar ?
Bestrida fakturan med vilken motivering?

• Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
B ellina skrev:
Nej.
Jodå, tidigare hemskickat i brev och nu till min maillåda för myndighetsbrev.
Fick det senaste för någon månad sedan.

"Preliminär skattereduktion för rotarbete
Utföraren nedan har begärt utbetalning av preliminär skattereduktion för ett rotarbete där du är köpare.
Skatteverket har beslutat att bevilja det belopp som utföraren begärde"

Sedan redovisas vem som sökt ROT, belopp, etc.

"Har du några frågor?
Om du inte har anlitat utföraren, eller om du har frågor, ber vi dig att snarast kontakta Skatteverket.

Hur du rättar eller kompletterar
Om något inte stämmer eller du behöver komplettera ber vi dig kontakta Skatteverket. Ange ditt personnummer och kontaktuppgifter samt beskriv vad det är du vill rätta eller komplettera.

Hur du överklagar
Om du inte är nöjd med Skatteverkets beslut kan du överklaga det till förvaltningsrätten.
Överklagandet ska vara skriftligt och ha kommit in till Skatteverket inom tre veckor från den dag du fick meddelandet.
Skriv följande i överklagandet:
- att det är ett överklagande
- vilket beslut du överklagar och hur du vill att det ska ändras
- de omständigheter eller bevis som du vill framföra
- ditt namn och personnummer, din adress och ditt telefonnummer (dagtid).

Kontakta Skatteverket om du vill veta mer om hur du överklagar.

Vill du ha meddelandet elektroniskt?
www.minameddelanden.se kan du skaffa en elektronisk brevlåda och få detta meddelande elektroniskt i stället, på ett säkert sätt. Det minskar mängden papperspost du får och bidrar till en bättre miljö

• Älska
U i CAR
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Har du ens kollat att de är registrerade hos Skatteverket? De kanske fakturerar dig SVART från ett bolag som finns. Är det så - och Skatteverket kommer på det.... Då får Du betala arbetsgivaravgifter också. Du skulle ha anlitat ett seriöst bolag...
Tänk om det är omvänt, att hantverkaren tycker skatt skall betalas så staten får in pengar. Han har jobb så han klarar sig och på offerter skriver ingen rot. Lär finnas fler rot-fuskande företag än svartjobbare idag.

B larry78 skrev:
Tänk om det är omvänt, att hantverkaren tycker skatt skall betalas så staten får in pengar. Han har jobb så han klarar sig och på offerter skriver ingen rot. Lär finnas fler rot-fuskande företag än svartjobbare idag.
Spär det säkert med tanke på att de insisterade på att de ville ha svart betalning...

Det går alldeles utmärkt att göra rot-avdrag själv, i deklarationen. Jag ser att några hävdar att det inte går. De har fel.

M MPinje skrev:
Bestrida fakturan med vilken motivering?
Att man vill ha rotavdrag.

B ellina skrev:
Att man vill ha rotavdrag.
Det är inget fel på fakturan om det står i offerten att det är utan rot, alltså finns det ingen anledning till att bestrida den.
Det enda man kan göra är att fråga hantverkaren om han kan lösa en ny faktura med rot. Säger han nej så är det bara att betala hela beloppet ochta lärdom av det till nästa gång. Det finns inget krav på att hantverkare måste jobba med rot.

• Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jodå, tidigare hemskickat i brev och nu till min maillåda för myndighetsbrev.
Fick det senaste för någon månad sedan.

"Preliminär skattereduktion för rotarbete
Utföraren nedan har begärt utbetalning av preliminär skattereduktion för ett rotarbete där du är köpare.
Skatteverket har beslutat att bevilja det belopp som utföraren begärde"

Sedan redovisas vem som sökt ROT, belopp, etc.

"Har du några frågor?
Om du inte har anlitat utföraren, eller om du har frågor, ber vi dig att snarast kontakta Skatteverket.

Hur du rättar eller kompletterar
Om något inte stämmer eller du behöver komplettera ber vi dig kontakta Skatteverket. Ange ditt personnummer och kontaktuppgifter samt beskriv vad det är du vill rätta eller komplettera.

Hur du överklagar
Om du inte är nöjd med Skatteverkets beslut kan du överklaga det till förvaltningsrätten.
Överklagandet ska vara skriftligt och ha kommit in till Skatteverket inom tre veckor från den dag du fick meddelandet.
Skriv följande i överklagandet:
- att det är ett överklagande
- vilket beslut du överklagar och hur du vill att det ska ändras
- de omständigheter eller bevis som du vill framföra
- ditt namn och personnummer, din adress och ditt telefonnummer (dagtid).

Kontakta Skatteverket om du vill veta mer om hur du överklagar.

Vill du ha meddelandet elektroniskt?
På www.minameddelanden.se kan du skaffa en elektronisk brevlåda och få detta meddelande elektroniskt i stället, på ett säkert sätt. Det minskar mängden papperspost du får och bidrar till en bättre miljö
Bra att dom gått över till email då dom mindre seriösa stod och lurade vid brevlådan då underlaget från skattemyndigheten kom och vips så var det borta och firman lyft Rot utan att ägaren visste något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.