Byggahus.se

Vill inte göra ROT avdrag

1. S
    Medlem Nivå 1
    Jag är orutinerad vad gäller att använda hantverkare men lär lära mig av mina misstag.
    Nu anlitat en målarfirma. I offerten stod det uttryckt att beloppet inte hade inkl ROT avdrag. Toppen tänkte jag, då blir slutsumman 30% billigare.
    Nu fick jag fakturan- utan att ROT avdrag fanns med.
    Blev orolig och gick tillbaka till offerten för att se om jag hade missförstått, var så säker på att det stått att summan på offerten var FÖRE ROT avdrag.
    Men de har skrivit: observera att offerten är exklusive ROT avdrag.

Nu har jag läst på lite och det står att hantverkaren inte måste göra ROT avdrag utan att man måste försäkra sig om att man kommit överens om det i förväg.

Jag frågade ingenting innan utan bara utgick från att det var rot avdrag, och hade tolkat hans mail ungefär som att han ville förtydliga att slutpriset kommer bli billigare, " obs före ROT", tolkade jag det som. Men de har ju formulerat exklusive....

Ville bara höra om ni har några tips om det finns nåt jag kan göra eller om det bara är att surt konstatera att jag missförstod vad han menade ang rot före arbetet gjordes.

De tjatade för övrigt hela tiden om att jag måste acceptera att betala under bordet, men jag insisterade på att betala vitt. Tänkte att det blir ju typ hur som helst liknande slutsumma som svart efter rot..

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 7
    Anlitade du en firma så ville ha de svart mot din vilja o "tjatade" som du uttrycker det o förväntade dig att allt skulle fungera ?

Du borde valt en annan firma

3. M
    Medlem Nivå 2
    Gör ROT avdraget själv på deklarationen nästa år. Blir samma. För ett antal år sedan när ROT kom var det så. Senare kunde hantvekare dra av direkt,

4. joakim_j
    Medlem · Nivå 10
    Intressant! Hur funkar det? Jag hade en hantverkare här som var helt öppen med att han inte gjorde ROT-avdrag eftersom han hade haft så mycket krångel med det med skatteverket (han jobbar inte mycket mot privatpersoner), men jag sket i det eftersom jag ville ha honom ändå.

Men jag skulle alltså kunna göra avdraget själv på nästa års deklaration?

5. M
    Medlem Nivå 2
    Ladda hem blanketten från skatteverkets hemsida och skicka med den tillsammans med deklarationen. Det gjorde jag en gång för 10-15 år sedan.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · Nivå 10
    Tror jag blir svårt, kan jag inte tänka mig att skatteverket godkänner!?

7. Bästa svaret

H
    Moderator · Nivå 25
    Det fungerade så under första året med ROT. Idag måste hantverkaren interagera med skatteverket.

Jag skulle nog hävda att formuleringen om "inte inkluderat ROT" avdrag, skall tolkas som att firman skall göra ROT avdrag.

Dra av ROT från fakturan innan du betalar, och så får det bli upp till hantverkaren att lösa det. Troligen är det en kolsvart firma, din faktura går troligen inte in i någon bokföring överhuvudtaget.

Väljer de att stämma dig för att få in det avdragna, så får du väl i värsta fall betala, men jag tvivlar på att en sådan firma vill ha med rättsväsendet att göra.

Det är en annan sak om det tydligt deklarerar att de inte gör ROT arbeten. Då får man acceptera det eller välja en annan firma.

Sedan som det påpekats här, en firma som vill ha svart betalning idag, bör man välja bort.

8. rampante
    Medlem Nivå 12
    Det går inte att göra så längre.
    Sen tror jag nog inte det fanns rotavdrag för 15 år sen...

• Laddar…
  9. pelle plåttak
    Medlem · Nivå 7
    du kan inte tvinga en företagare att dra rotavdrag i efterhand om dom inte vill och det inte är specat i offerten

10. N
    Medlem Nivå 8
    Nä, men det kom 2008, 12 år sedan... och @hempularen skrev 10-15 år sedan. Så visst kan han ha gjort det då...

• Laddar…
  11. JanneJanne123
    Medlem · Nivå 10
    Nja, ROT i den form vi har idag kom 2008, men första införandet var 1993.

12. N
    Medlem Nivå 8
    Fanns det något som hette ROT 1993? Det har jag missat helt.

13. JanneJanne123
    Medlem · Nivå 10
  14. Cheesen
    Medlem · Nivå 10
    Jodå, installerade luftvärmepump 1998 med rotavdrag.

• Laddar…
  15. garvin
    Medlem · Nivå 6
    Dom kanske inte hade f-skatt.