Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vill ha tips på slå ut eller sätta upp väggar kök/vardagsrum

1. B
    Medlem · 73 inlägg

bibbif

Medlem
    Har köpt ett soutteränghus byggt 70. Kommer ske en hel del renovering =) Funderar lite på planlösningen uppe.Tar gärna emot tips o idéer. Eller har du själv gjort något liknande får du GÄRNA lägga upp bilder.

Tycker köket är lite trångt och gillar inte bardisken med överskåp. Känns även som lite kaka på kaka att ha köksbord i köket o matsalsbord i vardagsrummet. (Dessutom matbord på balkongen o i uterummet...)

Min första fundering var att rivaall vägg mellan vardagsrum och kök o hallen. Men jag gillar egentligen inte så öppna planlösningar (vill kunna köra med elvisp i köket även om någon kollar på TV i vardagsrummet o vill gärna kunna gå ifrån köket med all disk o slippa se det under tiden).

Men om man river den väggen i köket med dörr till vardagsrummet så får man plats med STOOOORT matbord. Och sen kanske tom bygger en vägg från murstocken och till gavelväggen på huset. Blir ett rejält stort kök då, och det gillar jag. Vardagsrummet blir ca 22 kvm, men det känns helt ok. har en gillestuga i källaren också.

För/nackdelar? Alternativa lösningar?

2. Raceman
    Medlem · Stockholm · 1 722 inlägg

Raceman

Medlem
    Jag gillar stora vardagsrum, så att förlänga väggen och kapa vardagsrummet skulle jag aldrig göra. :)

Däremot vägg mellan vardagsrum kök bort.
    Sedan tycker jag inte om att kliva rakt in i en vägg när jag kommer hem så den lilla väggdelen som är markerad med "F" frys till hallen skulle jag ta bort, och skjuta upp kyl/frys ett snäpp. Jag skulle sedan lägga till en liten väggbit mot hallen vid arbetsbänken där spisen är, så att man inte får känslan av att stå och laga mat i hallen.

Bardiken med överskåp skulle jag ersätta med en köksö.

Detta sammanvägt skulle ge en luftig känsla när man kliver in i hallen, samt att du kan stå och köra elvisp utan att störa.:)

3. B
    Medlem · 73 inlägg

bibbif

Medlem
    Tack för synpunkter =)

Är faktiskt övervåningen, så när man kommer in är det en trappa ner, är bara dörr ut på balkongen från hallen utanför köket. Funderade först på om väggen mellan hall o v-rum skulle bort. Men känns som att vardagsrummet blir lite mer svårmöblerat då.

Du menar ta bort det som är markerat städskåp, och flytta kyl o frys ett snäpp närmare murstocken (det svarta) och sen helt enkelt flytta dörröppning också ett snäpp mot murstocken?

ja, har också tänkt köksö instället för bardisk. Ev. med spisen där också.

Min tanke var att flytta kyl o frys ett snäpp mot murstocken men sen sätta inbyggnadsugn o micro bredvid. Fast det går ju sätta det i hörnet bredvid där spisen är idag om man sätter spisen i köksön. Om man nu inte ska behålla skåpsstommarna som en annan tyckte jag skulle göra... Fast i så fall bara behålla mot väggen till... men då blir ju ugn o micro bredvid kyl o frys. O då blir dörröppningen där den är idag...

Mycket med det hela =) Men kyl bryderier. Mer bra synpunkter tack! Ska till huset i morgon o ska passa på att tänka till lite då. (får tillträda nyår)

4. B
    Medlem · 73 inlägg

bibbif

Medlem
    planlösning nera där man kommer in

5. M
    Medlem · Funäsdalen · 780 inlägg

Mellanbarn

Medlem
    Beror lite på vad du tänker ha i vardagsrummet.
    Själv gillar jag iden med ny vägg från murstocken, öppna upp den med en rejäl öppning som ev går att stänga med skjutdörrar för störningsfritt TV-tittande. Matplatsen med stoort köksbord som du föreslår och vardagsrum med soffgrupp.
    En lite större öppning mellan hall och kök kan också vara trevligt men beror som du resonerar om hur man vill planera köket.

6. B
    Medlem · 73 inlägg

bibbif

Medlem
    Tror vi är inne på att slå ut väggen mellan v-rum o hallen nu i allafall =) och väggen mellan kök och v-rum sen när det är dags göra köket. Och inte sätt upp någon vägg...
    Och så sätt in en kammin på kortsidan av murstocken.

7. G
    Medlem · 7 155 inlägg

gaia

Medlem
    mitt enkla tips är att flytta in och bo ett tag innan ni startar rivningen på allvar :). Ideer och lösningar dyker upp så småningom medan ni bor i huset och planerar i lugn och ro. Det blir bäst att testa på plats och känna efter vad som är acceptabelt, vad som är nödvändigt och vad är helt onödigt att ändra. Tro mej att ni kommer att ändra rivningsplaner några gånger om innan ni är nöjda med lösningen :). Låt det ta tid. Ge er tid att ångra innan det är för sent.
    gaia

8. B
    Medlem · 73 inlägg

bibbif

Medlem
    ja, vissa saker kommer vi bo in oss med. Men eftersom vi vill ha ett fungerande badrum när vi flyttar in o nya ytskikt i hallen uppe, både golv, vägg o tak o byta till ogjordat, så vill jag inte betala dubbelt för att först renovera i ordning en vägg för att sen riva den o behöva lägga om ett nylagt golv...
    Så vi bor dubbelt knappt 2 mån som hantverkarna ska fixa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.