Vi skall lägga nytt golv i vardagsrum + kök (tot 35 kvm) i en öppen planlösning. Vi är just nu inriktade på Alloc laminat i mörk ek, det känns som ett tryggt val, men det är dyrt.
Eftersom vi är så osäkra på golvdjungeln vill jag kolla om det är någon som vet
- om det finns andra märken av samma kvalitet, men för ett billigare pris?
- om det är rätt att välja ett laminatgolv istället för parkett?

Tacksam för svar :-/

Tack för svaren!

Lamellparkett har jag hört mkt lite om men det låter jätteintressant! Skall genast kolla upp detta!
Vet du om lamellparketten tål väta och är bra i kök?
Och om det är lika sliltstarkt som ett laminatgolv? (med tanke på att vi har barn...)

Lamellparkett är i princip det som folk menar när de pratar om parkett (ex Kährs, Barlinek). Översta skiktet (lamellen) är det träslag man valt, exempelvis valnöt, underliggande skikt (lameller) är av annat material som exempelvis spånskiva, furu eller annat. Lamellparkett har de fördelarna att den är billig eftersom det dyra träslaget bara är ett tunt skikt, och de undre lagren hjälper till att minska fukt/temperaturrörelser i brädorna. Trä är känsligt för, värme, fukt, slag, tappande av vassa saker, men går att reparera/slipa om. Beroende på träslag så varierar känsligheten.

Vissa har parkett i köket och tycker att det funkar bra, vissa tycker att det är alldeles för känsligt. Det beror mycket på träslag, städvanor, fumlighet (jag kommer aldrig kunna ha parkett i köket, jag tappar alldels för mycket tunga och vassa saker och blaskar med vatten på golvet), antal barn osv.

Sedan finns det det som heter massivparkett, vilket är ett och samma träslag helt igenom. Vanligare förr och börjar bli populärt igen, men nästan alltid dyrare än lamellparkett.

/ama

Lite på sidan, kanske, men övanpå allt det andra som är skrivet här om laminat vs parkett så måsta jag tillägga att jag inte gillar _ljudet_ i laminaet när man går på det! :p ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.