Byggahus.se

Vill ha synpunkter och tips på kök

1. M
    Medlem Nivå 1
    Är i tagen och ska renovera köket. Har gjort en ritning på Ikea men den har några brister som jag skulle vilja ha nya fräscha idéer kring.

Problemen som jag ser:

1. Spisens placering (nr. 4 på ritningen)
    Intill kyl & frys gör att det blir väldigt trång där. Hade den längre till vänster tidigare, men då hamnade den vid fönstret och omöjliggör en fläktkåpa. Min enda idé nu är att sätta den i hörnet...

2. Inga högskåp/skafferi
    Har ingen plats för ett högt skafferi. Funkar det bra att ha det i lådor?

3. "Smal" vägg
    Väggen där skåpen 5 & 6 står är så pass smal sett mot fönstret (35 cm) . Den är svår att utnyttja till något vettigt. Tips på bra ideér?

Mottar som sagt alla era tankar och tips.

Är det dessutom någon som vet om en duktig byggare i Västerås så skulle jag behöva det...

2. B
    Medlem Nivå 5
    vi har spisen alldeles intill kyl/frys då man tar saker från kylen hela tiden under matlagningen. och placeringe är därför bra. trångt blir det ju inte riktigt, kyl/frys är ju inget man står och jobbar vid, mer avstånd mellan spis och vas i så fall i min värld iaf.
    vi har bara ett högskåp, och jag kan inte se några anledningar till att man inte skulle klara sig utan ett.

3. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 16
    Varför inte lägga spisen i skåp 9 med takhängd fläkt samt ett högskåp för skafferi där du har spisen nu...

Fungerar detta med tanke på ventilationen så är det ju en smidig och bra lösning och i annat fall fungerar kolfilterfläkt bra också som ett alternativ.

Den smala väggen kan du ju ha väggskåp både uppe och nere för förvaring.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Att ha spisen på bardisken har slagit mig också, det enda jag har emot det är att "slasket" hamnar väldigt nära matbordet, men det kanske är en sak man kan råda bot på med lite ordning och reda. Ska absolut ta det i beaktning! Tack för era synpunkter.

5. F
    Medlem · Nivå 14
    Tycker med Pauls förslag låter bättre angående spisen. Ofta tar du grejer från kylskåpet och tar till vasken där det sköljs och sedan skärs, därav rätt skönt att ha lite bänkyta där. Det du gör vid spisen och skåp 9 är att du bygger en vägg längs med hela skåpen. För att förklara det bättre så länkar jag till ett kök. Väggen så att säga behöver ju inte vara lika maffig som denna men något i den stilen. Då slipper man att det stänker stekos och att det trillar ner grejer mot matbordet till.

http://www.styleroom.se/album/707

6. S
    Medlem Nivå 1
    Tycker som Locos, men ev. lite öppnare planlösning. Vägg endast tom skåp 10, spis i hörnet skåp 1 och vask i skåp 3. Samt så många överskåp på väggen det får plats.