Byggahus.se

Vill ha insynsskydd, hur berätta för grannen?

1. stanlund2
    Medlem · Skåne · 123 inlägg

stanlund2

Medlem
    Hur berättar vi för grannen att vi vill plantera 1,5 m hög häck på vår sida av tomtgränsen. Just nu kan man från grannens fönster titta rakt in i vårt sovrum vilket tvingar oss som inte är exhibitionistiskt lagda att ha persienner nere 90% av tiden. Häcken kommer garanterat att kasta skugga på delar at hans grönsaksodling.

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 629 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Ni har rätt att sätta en häck på er sida, så jag tycker inte att ni behöver tala om det.

3. Bono_R
    Lägenhetsfixare · Västra Götaland · 472 inlägg

Bono_R

Lägenhetsfixare
    Om ni inte pratar med grannen först så tänk på att ni bör plantera häcken så ni kan sköta den på er tomt och inte behöver gå in på grannens tomt. Men hade jag vart i er situation hade jag pratat med grannen och förklarat läget. Vem vet han kanske tycker det är bra med ett insynsskydd han också.
    /B

• Laddar…
  4. stanlund2
    Medlem · Skåne · 123 inlägg

stanlund2

Medlem
    De finns i nuläge 50 cm hög staket mellan tomter som enl. säljaren tillhör grannen. Kan det finnas en risk att grannen hävdar underhållsbehov för staketen och att vi inte får plantera tätt mot staketen?

5. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 785 inlägg

harry73

bra på allt
    Ni behöver inte underhålla er häck på grannens sida. Skulle det växa över till grannens sida, kan han själv ta bort det som växer över. Att lämna utrymme att underhålla häcken skulle innebära att ni behöver plantera häcken nästan 2m från tomtgränsen, och har ni inte en stor tomt skulle det bara se konstigt ut.

Att prata med grannen är en bra idé, och gör kanske att ni kan sätta häcken i tomtgräns som gemensam häck

• Laddar…
  6. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 128 inlägg

Anna_H

Husägare
    Nej. Däremot kan grannen förbjuda er att gå på hans tomt för att klippa er häck på den sidan. Dock överdriver Harry, man behöver inte sätta häcken två meter från staketet för att komma åt att klippa den.

7. D
    Besserwisser · E · 17 911 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Men han kan inte kräva att du ska klippa. Så då får han göra det själv.

8. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 785 inlägg

harry73

bra på allt
    1 m häck och sen 1 m för att komma åt?

9. yonna
    Medlem · Österlen · 7 391 inlägg

yonna

Medlem
    150 cm hög häck är rimligt. Eftersom TS bor i Skåne är urval av häck stort. Jag rekommenderar bok som jag själv har mot gatan. Det går relativt snabbt att få den tät; höjden ännu snabbare. Min fullständigt insynstäta häck är mycket smal, ca 40-50 cm. För klippning mot grannen räcker ett mellanrum på ca 70 cm. Den stora fördelen med bok är att den är insynstät även på vintern med sina brungula blad. I april/maj får du ett par korta bladlösa veckor då häcken släpper de gamla bladen och de nya skotten kommer och då får du dra ner persiennerna.

Denna häck blir inte tätare om du håller häcken tjockare. Väljer du avenbok täcker den inte lika fint på vintern. Undvik att plantera thuja som så många förespråkar men som lätt på sikt kräver mycket underhåll och som lätt blir för stor om man missar klippningen.

10. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 128 inlägg

Anna_H

Husägare
    2 meter bred häck? (1 meter åt vardera sida från stammen).
    Sedan är jag kanske fördomsfull, men jag inbillar mig att en person som är beredd att sätta en häck och ta hand om den inte är så fet att hen behöver en hel meter fritt utrymme för att komma åt att klippa häcken. Jag klipper grannens häck på den sida som vetter mot vår garageuppfart när kvistarna börjar bli ivägen och klarar mig bra med de max 50 centimeter jag lämnar mellan bilen och häcken.

11. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 721 inlägg

MagHam

Husägare
    Man kan inte förutsätta att grannen sköter sidan som vetter mot dom.
    Och växter behöver tuktas på alla sidor för att växa snyggt.
    Antingen kommer ni överens om att du får gå över och göra det, eller så får du sätta den så långt in att du har en halvmeter att gå på.
    Bra ide att ha den på sin egen tomt i alla fall. Jag är personligen inte mycket för att dela saker mitt i tomtgränser vare sig det är planteringar eller garageinfarter.

• Laddar…
  12. Keexet
    Medlem · Uppsala · 495 inlägg

Keexet

Medlem
    En grov tumregel för att beräkna hur skuggor slår under den odlingsbara säsongen är att anta att solvinkeln är 45 grader, mycket tillyxat men tillämpligt. Om häcken då är 1,5m hög, innebär det att den slår ca 1,5m långa skuggor. Om grannens grönsaksland täcks av dessa skuggor är det ju både för nära tomtgräns och lite väl litet och därmed lättflyttat. Jag tror man ska upp i träds storlek innan skuggkastningen blir ett problem för grannar som odlar.

Men visst, vill du plantera rakt söder om grannens odlingar så snacka med grannen först, är ni inte redan ovänner borde det går att lösa.

13. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 276 inlägg
    Det är snarare spinkarna som är för undernärda att hålla efter sin häck.

14. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Ni kan inte tänka er att i stället dämpa belysningen lite när "showen" skall börja?
    För även om ni har en tät 1,5 m hög häck vid tomtgränsen, så hindrar det ju inte att några skådelystna står bakom häcken och väntar på aftonens avsnitt :devilish:

• Laddar…
  15. M
    Medlem · Stockholm · 1 143 inlägg

Modig

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.