2 067 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Vill ha fiber - vad kan jag göra?
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Läs artikeln http://www.byggahus.se/el/dra-fiber-huset och kolla bredbandskartan (länk finns i artikeln) om det är några andra i din närhet som redan har fiber.
Gjort för ett år sedan, men inte hört nått därifrån.jtl skrev:
Verkade som att det skulle finnas en bit bort, men när jag pratade med Telia i telefon kunde de varken säga ja eller nej till om det skulle komma till mitt områdePer Eskilsson skrev:
Yes, detta får bli det sista försöket.TrollMann skrev:
Har du 24 Mbps via ADSL så betyder det att du bor hyfsat nära en telestation, dvs i ett samhälle eller dess omedelbara utkanter.
Problemet med sådana platser är att efterfrågan på fiber ofta är väldigt svag. Folk sitter tämligen nöjda med 20-30 Mbps och vill inte gärna lägga ut de 20-30 000 som kommersiella aktörer begär för att dra in fiber.
Det finns emellertid lösningar. Dessa kräver dock som regel att det bildas en fiberförening i samhället och att denna sedan bygger nätet. Föreningen kan sedan sälja eller hyra ut nätet till någon större aktör, typ Skanova.
Problemet med sådana platser är att efterfrågan på fiber ofta är väldigt svag. Folk sitter tämligen nöjda med 20-30 Mbps och vill inte gärna lägga ut de 20-30 000 som kommersiella aktörer begär för att dra in fiber.
Det finns emellertid lösningar. Dessa kräver dock som regel att det bildas en fiberförening i samhället och att denna sedan bygger nätet. Föreningen kan sedan sälja eller hyra ut nätet till någon större aktör, typ Skanova.
Liknande trådar
-
Skurvgolv på ny obehandlad golv i villa från -67
Byggnadsvård -
IP-Only vill ha markupplåtelseavtal 4 år EFTER att de grävt ner fiber?
Juridik -
Underhållsfri fibercementplatta tappar färgen producent vill måla dem
Färg, Måla & Tapetsera -
Vill ha fiber via stadsnätet men nu erbjuds Telia "Öppen" fiber, vågar man vänta?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
nytt hus, vill ha fiber
Teknik