3 391 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Vill gärna ta del av elscheman för nybyggen för att sedan rita ett eget?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
jag lär behöva fundera på var jag vill ha lampor vägguttag och sånt, och då kan jag ju lika gärna rita in det på en ritning...Mikael_L skrev:
då kan jag ju oxå räkna ut hur många dosor vägguttag och brytare jag ska skaffa.
blir väl så att jag monterar rör och dosor och sen gör väl elektrikern resten
vet inte om elektrikern tycker det berhövs nån ritning men vi ska ju båda vara övenens om var dosorna ska monteras och hur rören ska dras...
men det kanske klarnar lite när jag kollar på de som jag gogglat fram, funkade ju mycket bättre med ritning istället för schema i google..
Redigerat:
Även om det funkar utan så underlättar det ju givetvis med en ritning som man kan snegla lite på och stämma av lite med att man dragit allting.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västra Götaland
· 4 002 inlägg
Annars får man väl betala en elektriker/elkonstruktör för att göra den och det kostar pengar. Sedan ser man att man fått med allting. Till sist går det ju att posta sin ritning på det här forumet för att få andras kommentarer och lära sig lite.Mikael_L skrev:
Jag gjorde själv min elritning (i det utmärkta systemet LaTex) under semestern och det gav rolig och intressant sysselsättning i solstolen. Finns här:
http://www.byggahus.se/forum/el/176526-vad-tycker-ni-om-min-elritning-3.html
/Anders
Liknande trådar
-
Hej ! Har frågat lite om hjälp här innan och då de flesta sågade min planlösning har jag gjort en ny som jag väldigt gärna vill ha lite Åsikter om
Planlösningar -
Hej, vi köpte ett hus, 50-talshus ,värmeolja som gäller, vill gärna lite förslag vad är bättre värme att installera ? Ser ut dyrare med bergvärme??
Fritidshus -
Villaägarna väcker grupptalan mot fjärrvärmebolag
Fjärrvärme & Gas -
Vill gärna höra hur el farligt detta är!
El -
Hej i gruppen . Jag har nyss köpt en Stiga Villa och vill gärna veta årsmodell .
Trädgårdsmaskiner