Byggahus.se
Hej, du som går i köksbyggartankar. Jag har ofta kikat på byggahus.se utan att vara medlem och fått många bra tips. Tack för det. Tänkte nu dela med mig av mina erfarenheter av att bygga/renovera kök. Vilket jag har gjort några gånger.
Jag är inte på något sätt fackman men försöker läsa på så bra jag kan inför olika byggprojekt. Så här kommer mina erfarenheter av en köksrenovering hösten 2019. Hoppas att det kan vara till nytta för någon.

IMG_4325.JPG
IMG_4572.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är från 1900, allt är skevt och räta vinklar saknas. Det gamla köket, 80 cm i bänkhöjd, revs ut och ersattes med ett kök från Rotpunkt. En tysk tillverkare som lever i segmentet mellan IKEA och Ballingslöv. Närmare Ballingslöv rent kvalitetsmässigt. Närmare IKEA prismässigt. Stora i Danmark.
Man kan beställa i vilken NCS-kulör man vill ha. Så får man sin alldeles egna färg. Man kan även välja vilken färg man vill ha inne i skåpet. Det ser snyggt (dyrt) ut om det inte är standardvitt.
Enda riktiga problemet är att ett 60-djupt underskåp bara blir 55 cm eftersom man lämnar en spalt bakom. För att ha installationer där? Antagligen beror det på att tyskar tar med sitt kök när de flyttar.
Rotpunkt har otroligt många varianter av skåpsstorlekar etc. men ingen fungerande hemsida/beställningssida. Man får söka upp en "designer" som säljer deras saker, finns på flera platser. Sen behöver man förstås inte göra som dom säger, utan bara beställa det man vill ha... Men man får bra hjälp.
Knopparna har inte skruvats fast än, därför lite sneda.

All köksdesign innehåller en hel del kompromisser, särskilt när rummet där det byggs inte är standard. I detta fall finns undersidan av en trappa i ena hörnet, vid vinkeln. I skåpet rakt under hittar man avfallskorgar, som alltså nås från båda hoarna, på en utsvängd dörr. Man kan inte ha sopor på två ställen.

Det man SKA göra innan man planerar sitt kök är att googla "arbetstriangeln", så att saker hamnar på vettiga ställen. Men som sagt, det blir alltid kompromisser som man får gilla.

Hoarna kommer från Franke. 1 600 kr styck. De är i ett svart plastmaterial som tål hög (280°) värme och inte slamrar. Kylen är från Siemens - med en smart detalj: dörren kan öppnas 90° även om kylen står dikt mot väggen. Då sparar man en knapp decimeter bänkyta.
Bänkskiva 40 mm från Bauhaus i Acajou (eller vad det heter). 4 000 kronor för 4 meter. Träet är hårdvaxat med Osmo-olja, sidenmatt. Sjukt dyr och bra produkt.
Det som var över från bänkskivan blev ett litet barbord.

På murstocken sitter mosaik beställd från Ekosten. Återvunnet glas. De skickar små prover för 30 kr så att man kan kolla på plats. Snabba leveranser. Suverän service. Stort utbud.

I stället för att köpa bestickslådor (som aldrig passar perfekt) så har vi tillverkat korslagda eklister. Då kan man skräddarsy sin förvaring. Billigt. Detta är en list på 60 x 10 mm. Har inte slipat dom ännu.

IMG_4574.JPG
Skapa konto
IMG_4575.JPG
Skapa konto

Köp inget annat än Miele när det gäller diskmaskiner. Om du inte vill att det först bullrar och sen går sönder.

Spishällen är också från Miele, men det har jag aldrig haft förut, bara gas.
Det är en induktionshäll. Maxeffekt över 7 000 (!) watt. Spökligt snabb uppvärmning...

Vi behöll den gamla spiskåpan men byggde in en fläkt, Emir, från Fjäråskupan. Lång beställningstid fast tyst, effektiv och bra produkt. Men dyr. Köp INTE en fläkt som bullrar, du kommer att bli tokig.
En riktigt bra detalj är att man via Bluetooth kan programmera fläkten att underhållsventilera. Varje timme går den tio minuter på lägsta fart, och vips så fick vi igång draget i huset. Lysande om man har en sommarstuga eller äldre hus med självdrag.

• Gilla
Matimark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.