Har du inte tillräckligt att göra på huset, trädgården, verkstaden, bilen, traktorn, fyrhjulingen etc?
Eller söker du variation och social gemenskap?
Då är detta något för dig!
För alla som någon gång kört E20 genom Kungsörstrakten är linbanan ett välkänt landmärke.
Lång som ett marathonlopp sträcker den sig över fem kommuner och två län och når en maximal höjd på ca 45 meter över Hjälmaren.
Den är längst i världen och blev förklarad som årets industriminne 2003. Men den sista mastodonten i sitt slag riskerar nu att rivas till sommaren trots att den är fullt fungerande och har erhållt internationellt erkännande för sitt bevarandevärde.
Kanske kommer hinkarna över landskapet snart vara ett minne blott, men det finns en sista chans: Nordkalk som äger banan har erbjudit sig att komma överens med en seriös aktör som vill ta över banan, och föreningen Kalklinbanans vänner söker nu fler medlemmar som kan tänka sig att hjälpa till med tex reparationer. Det brinner i knutarna och lördagen den 20:e april anordnar man därför en guidad visning av banan för de som är intresserade. Se hemsidan för tid, plats och föranmälan:
http://www.kalklinbanan.dinstudio.se/
Är det en smula galet? Kanske. Är det ett realistiskt, roligt och socialt projekt? JA!
Själv kunde jag inte missa en sådan chans och blev medlem i veckan.
PS Om du bor i en annan del av landet kan du alltid bidra till namninsamlingen http://emot.se/namnlistor/96/ eller gå med som stödmedlem. Och sprid gärna ordet!
Eller söker du variation och social gemenskap?
Då är detta något för dig!
För alla som någon gång kört E20 genom Kungsörstrakten är linbanan ett välkänt landmärke.
Lång som ett marathonlopp sträcker den sig över fem kommuner och två län och når en maximal höjd på ca 45 meter över Hjälmaren.
Den är längst i världen och blev förklarad som årets industriminne 2003. Men den sista mastodonten i sitt slag riskerar nu att rivas till sommaren trots att den är fullt fungerande och har erhållt internationellt erkännande för sitt bevarandevärde.
Kanske kommer hinkarna över landskapet snart vara ett minne blott, men det finns en sista chans: Nordkalk som äger banan har erbjudit sig att komma överens med en seriös aktör som vill ta över banan, och föreningen Kalklinbanans vänner söker nu fler medlemmar som kan tänka sig att hjälpa till med tex reparationer. Det brinner i knutarna och lördagen den 20:e april anordnar man därför en guidad visning av banan för de som är intresserade. Se hemsidan för tid, plats och föranmälan:
http://www.kalklinbanan.dinstudio.se/
Är det en smula galet? Kanske. Är det ett realistiskt, roligt och socialt projekt? JA!
Själv kunde jag inte missa en sådan chans och blev medlem i veckan.
PS Om du bor i en annan del av landet kan du alltid bidra till namninsamlingen http://emot.se/namnlistor/96/ eller gå med som stödmedlem. Och sprid gärna ordet!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Jag skrev under.
//Patrik
//Patrik
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Skrivit under
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Signed, sealed, delivered...
Tack byggvänner för ert stöd!
Vi var en liten skara som dök upp i lördags och som fick anläggningen förevisad och frågor besvarade. Vid sidan om själva banan visade det sig att det fanns en imponerande infrastruktur för drift och underhåll. Det finns bandtraktorer, Unimog, tändkulebåt med winsch, härligt grova verktyg från banans ungdom och hyllmeter efter hyllmeter med reservdelar.
Nya medlemmar har tillkommit men inte i tillräcklig utsträckning, så tyvärr kommer banan att rivas om vi inte blir fler.
Oavsett om just Du kan tänka dig att blästra, smörja och fälla träd varenda helg eller om du "bara" har en grannes svåger som skulle kunna komma och kitta lite fönster en gång om året vädjar jag att du fyller i och/eller sprider denna intresseanmälan:
http://korta.nu/linbanearbete
Vi var en liten skara som dök upp i lördags och som fick anläggningen förevisad och frågor besvarade. Vid sidan om själva banan visade det sig att det fanns en imponerande infrastruktur för drift och underhåll. Det finns bandtraktorer, Unimog, tändkulebåt med winsch, härligt grova verktyg från banans ungdom och hyllmeter efter hyllmeter med reservdelar.
Nya medlemmar har tillkommit men inte i tillräcklig utsträckning, så tyvärr kommer banan att rivas om vi inte blir fler.
Oavsett om just Du kan tänka dig att blästra, smörja och fälla träd varenda helg eller om du "bara" har en grannes svåger som skulle kunna komma och kitta lite fönster en gång om året vädjar jag att du fyller i och/eller sprider denna intresseanmälan:
http://korta.nu/linbanearbete
Jag klipper in några halvdana bilder som togs ifall någon är nyfiken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att den är unik? Den är längst i världen, fullt fungerande och i oförvanskat skick.
För att det skulle vara roligt att vara med och bevara den?
Drömmen vore ju att som nästa steg möjliggöra persontrafik över Hjälmaren...
För att det skulle vara roligt att vara med och bevara den?
Drömmen vore ju att som nästa steg möjliggöra persontrafik över Hjälmaren...
Tyvärr finns det för mycket av vår historia som försvunnit pga din inställning till saker och ting.raveper skrev:
Idag kanske vi inte skulle sakna den men nästa generation skulle inte förstå varför vi tänkte så kortsiktigt som du tyvärr gör.
Sitter just på arbete på andra sidan jorden och har med egna ögon under 20 år sett hur man skövlat kulturhistoria här. Ännu värre var det här under kulturrevolutionen vilket de flesta här idag djupt ångrar.
Så låt banan få leva om än inte helt fungerande så åtminstone som ett minne av sveriges storhetstid som industrination, för det är vi ju inte längre.