Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vill bygga hus med hjälp av skrivare

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 963 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: 3Dprintare

Arkitekten har inte ens någon grundläggande förståelse för varken möjligheterna eller problematiken med additiv tillverkning på byggnadsskala. Det här är en gjuten prefab betongstomme, ingenting annat!

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Ratatosk

Eller så har arkitekten mer förståelse än vad det korta utdraget av originalartikeln gör gällande.

Ruijssenaars plans to print every piece in size of 6 x 9 meters using a massive 3D printer called D-Shape. Designed by Italian inventor Enrico Dini, the D-Shape is potentially capable of printing a two story building using thin layers of sand and an inorganic binder to build up its constructions. Will the result be strong enough?

Ruijssenaars says Dini has suggested to print out the form only. And this "contours" of the house will be then filled with fiber reinforced concrete to get the desired strength.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: b8q

OK, så det är väl mest en kul ploj att skriva ut limmade sandblock i en 3D-printer istället för att gjuta vanliga prefab-block av betong. Men någon gång i framtiden kanske vi får printrar som klarar av att skriva ut hela huset inklusive tätskikt, färdigkoplade elledningar och tapeter!

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: 3Dprintare

Jag är mest upprörd eftersom jag tycker det här är ett riktigt dåligt exempel på ett hus designat för 3D printning, något som jag ganska insatt i. Jag förtydligar gärna lite min kritik.

För det första: Det här huset/pavilijonen skulle vara enklare, billigare och snabbare att bygga med andra metoder än 3D printing. T.ex. så är inte draghållfastheten i D-Shapes metod ens nära för vad den strukturen skulle klara, och 3D printade material är generellt bättrre på att ta kompression än drag. En stålkonstruktion skulle nog vara idealt, eller om man vill ha den looken att göra an form i plywood eller fräst frigolit. Så som det är föreslaget är det ju bara ett sätt att göra en form för betongen.

För det andra så är det speciella med 3D printing att man kan göra komplexa och unika former utan att det är dyrare är att göra något enkelt. Därför borde man lägga materialet där det behövs (se tex här http://fluxstructures.net/), och inte som i detta fallet ha en helt uniform profil. Det missar även alla möjligheter att på ett intelligent sett integrera funktioner i själva strukturen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.