Byggahus.se

Vill bygga atterfallshus/gäststuga i strandskyddat område

1. C
    Medlem · 2 inlägg

cos1114

Medlem
    Hej,

Vill bygga ett tilläggshus, attefallshus eller gäststuga, i Österåkers kommun.

Bifogar bilder där svarta cirkeln visar platsen vi vill bygga på. Vi äger stamfastigheten och tomt B i bilden. Men alltså inte tomt A och C. Grannarna har inget emot våra planer.

Hela området omfattas av strandskydd (utökat strandskydd till 300 meter). Min egen bedömning är att bygget inte inkräktar på naturlivet, allemansrätten eller våra grannar.

Jag har ingen erfarenhet av strandskyddsdispens eller bygglov och är rädd att mina planer blir svåra att realisera. Så därför undrar jag om någon här kan ge mig allmänna tips:

1. Måste jag söka bygglov för ett attefallshus i strandskyddat område?
    2. Om jag måste söka lov. Är den maximala tillåtna ytan utanför stadsbebyggelse 30m2 eller bara 25m2?
    3. Var kan jag förvänta mig mest motstånd från myndigheterna, atterfallshus eller gäststuga?
    4. Vad är en rimllig storlek på en gäststuga?
    Stort tack på förhand
    Håll er friska och glada!

2. C
    Medlem · 2 inlägg

cos1114

Medlem
    Fråga nr 5:
    Känner någon till en strandskyddskonsult jag skulle kunna vända mig till för rådgivning?
    Tack!

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 281 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Det kommer gå bra, kör 30m2 attefallshus med bygganmälan, kolla med byggnadskontoret på kommunen om det behövs sökas direkt via länsstyrelsen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.