Byggahus.se

Vilket verktyg för att jacka ur stock

1. O
    Medlem · Uppsala · 501 inlägg

Octavianus

Medlem
    Jag ska tillverka ett gäng takstolar, där hanbjälken ska vara synlig, därför har jag sågat fram en laddning stockar som mäter 6"7. Jag ska jacka ur dem i varje ända som bilden nere, det ska allså bli som en gaffel som gränslar själva takstolsbenet som blir dubbla 45*220.

Så vad ska jag ha för verktyg till det och hur bär jag mig åt. Det är ju ändå några som ska tillverkas, behöver dock inte bli toksnyggt. Själva biten som ska av måste ju av snett dessutom eftersom det blir ett sadeltak.

Min tanke är att såga från bägge sidor med byggsågen de snitten som ska vara längst med stocken. Men sen då, hur får jag bort biten som blir?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Urjackning stock.gif

2. Needas
    Renoverare · Anderslöv · 792 inlägg

Needas

Renoverare
    Jag hade plockat fram motorsågen, instick sen två snitt för att få bort biten.

• Laddar…
  3. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Helt klart motorsåg, fungerar med eldriven med tunnt svärd/kedja

4. H
    Medlem · Österbotten · 6 589 inlägg

heimlaga

Medlem
    Stor bensindriven motorsåg för grovarbetet och så finputsar du med huggjärn och klubba. ett 1 1/4 tums huggjärn är väldigt användbart då man håller på med grövre träarbeten. Det skall inte ta lång stund att få till millimeterpassning.

5. O
    Medlem · Uppsala · 501 inlägg

Octavianus

Medlem
    Tack för svar. Då blir det motorsågen, men e nog inte riktigt med på hur ni tänker att man ska använda den effektivast, "tungan" som ska bort är ju bara 45 mm bred, så går ju inte att ställa svärdet på tvären. Eller kör man på "sniskan" och sen "fräser" med kedjan?

Beställde i veckan detta http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/2348 när jag ändå beställde lite annat, bör funka då antar jag även om det är lite åt det kortaste hållet kanske.

6. H
    Medlem · Österbotten · 6 589 inlägg

heimlaga

Medlem
    Om man sågar ett par skär långsefter mitt i tungan och gnagar litet i sidled med svärdet så får man bort hela tungan. Det blir ingen jämn botten på slitsen men det kan du finputsa med ditt stämjärn.

7. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 528 inlägg

PNO

Medlem
    Borra ett hål nära botten först. Diameter ungefär någon stans mellan 45mm och 45mm-2x(kedjebredden). Inte så noga, det är bara för att biten ska lossna. Putsa botten på spåret med motorsågen och/eller stämjärn.

• Laddar…
  8. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 795 inlägg

prototypen

Medlem
    Varför måste botten vara rak?
    Om du kan borra 45 mm så blir det snyggare botten än en halvtafflig rakning med motorsåg.

Protte

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.