Byggahus.se

Vilket verktyg för att fräsa not i ändträ på glespanel?

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Huset mittemot är ett lösvirkeshus, jag har sett transporter från lite olika företag komma med material.

Jag kan nu erkänna att det blev ingen spontning alls. :blushing:
    När vi skulle börja så kollade jag in glespanelens längd, den var 5,40.
    Bjälklagets längd som skulle glesas var 10,8 ... :cool:

Så det blev ju att inte kapa en enda gles (nästan) utan sätta två st efter varann, skarva på mittersta takstolen, och klart. d^_^b

Nåja, några blev ju tvunget att kapa, men i vilket fall blev mitt problem plötsligt ett ickeproblem.

Jag får återkomma i ärendet när jag gjort övervåningen då ... :)

2. L
    Bannad Nivå 8
    Har mycket gles som inte är spontat. Funderar på vilken metod som blir bäst. Har funderat på köpa en lamellfräs på Harald nyborg. Och kex på 4mm där. Alternativt, använda överhandsfräsen. Eller kanske man ska lägga en tunnare skiva ovan på skarven och limma? Jag funderade på om jag kunde fräsa ett spår 10 mm brett och 20 mm djupt i kanten på båda sidor och sedan trycka i en bit där. Men jag vet inte vilka typer av fräsar man kan använda och var man köper dessa.

3. End
    Medlem · Nivå 10

Jag tycker att du hade enormt med otur att huset var 10,8 m. Ser inget bra med det, för annars kanske du hade idag ett maffigt fräsbord eller kanske till och med en domino!
    I ditt ställe skulle jag förklara för min bättre hälft att det är konstruktionsfel och göra om det men nu med ändspont. :-D

• Laddar…