11 644 läst · 17 svar
12k läst
17 svar
Vilket verktyg för att fräsa not i ändträ på glespanel?
Sida 1 av 2
Hej.
Jag såg häromdagen något jättesmutt, glespanel (28x70mm) som var ändspontat. Jättesmidigt att sätta upp då det bara är att skjuta ihop ändarna.
Men då jag redan har mina 300 lpm glespanel liggande och "min" byggvaruhandlare dessutom inte har någon leverantör av dylik började jag fundera på om jag själv skulle kunna fräsa ut notspår i bägge bitarna och lägga in en lös fjäder sen.
Men nu funderar jag alltså på hur jag gör detta smidigast, (och helst med något verktyg jag redan har).
Finns det några tips från detta eminenta forum?
Jag såg häromdagen något jättesmutt, glespanel (28x70mm) som var ändspontat. Jättesmidigt att sätta upp då det bara är att skjuta ihop ändarna.
Men då jag redan har mina 300 lpm glespanel liggande och "min" byggvaruhandlare dessutom inte har någon leverantör av dylik började jag fundera på om jag själv skulle kunna fräsa ut notspår i bägge bitarna och lägga in en lös fjäder sen.
Men nu funderar jag alltså på hur jag gör detta smidigast, (och helst med något verktyg jag redan har).
Man kan ju använda en handöverfräs med med ett vettigt stål. Om du kan nöja dig med en fjäder på 4mm kan du använda en kexmaskin. Antingen använder du den som den är tänkt och använder kex som fjäder eller så kör du med den längs med ändträet som en fräs.
Mikael_L skrev:Hej.
- Om du bara gör ett smalt notspår upp till dubbla bordssågsklingans bredd: Bordssågen.
- Om du inte behöver ett fullt spår, utan bara vill säkra att bitarna går ihop och håller ihop: Dominon
- Om du vill ha ett brett notspår, 12 mm eller mer: bordsfräsen
- Om du vill göra den riktiga spont och fjädern: bordsfräsen
Fusklösningen: Gersåga panelen 45 grader, den övre brädan hindrar den undre att röra sig utåt. Trä rör sig inte mycket i längdriktningen.
För bordssåg och bodsfräs: Spänn en tjock och hög MDF platta på det vanliga anhållet för att få stöd på höjden. Gör en påfösare av tre bitar MDF: Två som formar ett "L" och som används för att skjuta din panel mot såg/fräs utan att den vickar, och en tredje bräda som fästs på den vertikala delen av "L":et med ett overlap, så att den hindrar din panel från att kunna glappa bort från MDFen på anhållet.
--- Mats ---
Medlem
· Västerbottens län
· 17 942 inlägg
Mikael, det man vinner med ändspont är att man kan skarva varsomhelst men är det lämpligt i en GLESpanel?
Lägger man panelen tätt så håller brädorna på sidorna ihop det hela.
Om du nu vill skarva panelen på valfritt ställe så sätt en skarvbit på baksidan.
Protte
Lägger man panelen tätt så håller brädorna på sidorna ihop det hela.
Om du nu vill skarva panelen på valfritt ställe så sätt en skarvbit på baksidan.
Protte
Oooohh, visst vill jag ha en Domino ... yes, yes, yes ... 
En budget kexmaskin, typ Ferm från Jula för 600 pix ryms väl i budgeten, men å andra sidan har jag ju börjat lova mig allt som oftast att aldrig mer köpa skit, utan köpa bra med en gång.
Jag skulle å andra sidan vara sugen på att ha en Domino/lamellfräs någon gång (inom snar framtid) så ...
Men en smal falsfräs till handöversfräsen känns nog som det smartaste än så länge.
Fattar inte att jag inte tänkte på handöversfräsen med en gång, utan istället hade jag snöat in på diverse olika farliga arbetsmoment med handcirkeln ... :blushing:
En budget kexmaskin, typ Ferm från Jula för 600 pix ryms väl i budgeten, men å andra sidan har jag ju börjat lova mig allt som oftast att aldrig mer köpa skit, utan köpa bra med en gång.
Jag skulle å andra sidan vara sugen på att ha en Domino/lamellfräs någon gång (inom snar framtid) så ...
Men en smal falsfräs till handöversfräsen känns nog som det smartaste än så länge.
Fattar inte att jag inte tänkte på handöversfräsen med en gång, utan istället hade jag snöat in på diverse olika farliga arbetsmoment med handcirkeln ... :blushing:
Snickarna som bygger mitt emot har som sagt ändspontad gles, både som utvändig spikregel och gles i undertaken. Dom skjuter bara ihop ändarna och så är det bra med det.prototypen skrev:
När sen panelen spikas alt innertaket skruvas/spikas/häftas så är ju den spontade änden låst i sista ledden också.
I garaget satt jag gles och varierade med olika metoder att skarva, mest så sågade jag av vid regel och skarvade på regel. Lite mer spill, men framförallt spricker ju glesen ibland rätt friskt
Jag provade också både att skarva med en laskbit ovanpå eller en klyvd glespanelbit som en smalare lask på varje sida, det sista var nog faktiskt bättre, men pyssligare.
Laskbit på ovansidan trycker ju upp mot plasten och riskerar att på lång tid trycka hål. Dessutom svarar det urdåligt att försöka spika en laskbit på ovansidan, glesen gungar ju bara.
Tja ... jag skulle jättegärna provat ändspontat nu ...
Hmm, en baggis med radialarmsågen 
Bara att lägga klingan parallellt med bordet och köra på, vågar man kan man ju köra med fräskutter istället.
Tror en del börjar förstå varför jag gillar radialarmsågar?
/Kent
Bara att lägga klingan parallellt med bordet och köra på, vågar man kan man ju köra med fräskutter istället.
Tror en del börjar förstå varför jag gillar radialarmsågar?
/Kent
Personligen hade jag inte tagit mig jobbet att ändfräsa glespanel. Men jag kan absolut förstå den som gör det - det är ju alltid kul med något nytt.
Bordssågen och vanliga bordsfräs med notstål blir nog svårt - eftersom bitarna måste stå rakt upp så blir det vingligt och framförallt så räcker inte takhöjden till normalt sett.
Dominon kan säkert funka fint.
Jag hade nog kört med handöverfräs och falsfräs med styrlager. Eller motsvarande operation i fräsbord - då krävs dock extra bord som panelen kan ligga på men det krävs ej att regeln ligger 90 grader mot anhållet, eftersom styrning sker mot styrlagret. Alternativt kan man göra operationen i en fräsbord med liggande motor, dvs motoraxeln är horisontell och med hjälp av ett notfrässtål, men här krävs vettig påskjutare som gör att panelen ligger 90° mot anhållet samt ett stort bord.
Bordssågen och vanliga bordsfräs med notstål blir nog svårt - eftersom bitarna måste stå rakt upp så blir det vingligt och framförallt så räcker inte takhöjden till normalt sett.
Dominon kan säkert funka fint.
Jag hade nog kört med handöverfräs och falsfräs med styrlager. Eller motsvarande operation i fräsbord - då krävs dock extra bord som panelen kan ligga på men det krävs ej att regeln ligger 90 grader mot anhållet, eftersom styrning sker mot styrlagret. Alternativt kan man göra operationen i en fräsbord med liggande motor, dvs motoraxeln är horisontell och med hjälp av ett notfrässtål, men här krävs vettig påskjutare som gör att panelen ligger 90° mot anhållet samt ett stort bord.
Redigerat:
Först och främst tycker jag att operationen är onödig. Om man vill ha ändspontat så får man skaffa det från början eller stå sitt kast och skarva över regel. Men om man inte är rationell vill jag föreslå en fingerskarvsfräs i fräsbord. Det har den finessen att det inte krävs några omställningar. Fogen är helt symmetrisk och förskjuten en halv tanddelning. Eftersom glespanel inte har fram- eller baksida så kan man alltid få fogen att passa genom att vrida panelen. Mycket fiffigt. Man måste ställa fräsens höjd över bordet ordentligt en gång. Sen är det bara att fräsa loss! Om man dessutom limmar fogen blir det i stort sett lika starkt som en oskarvad glespanel. Och det är ju trevligt. Jag utser härmed metoden till vinnare, eftersom det till och med blir bättre än köbespontat!
Hårda ord norrifrån. Men jag håller inte riktigt med om att det är en vinnare. Förvisso starkt som du säger, men ett mycket dyrt stål att köpa in. Och kräver en rätt maffig fräs att köra med. Med en falsfräs är det ju också bara att vända på biten för att få det att passa.mattiasp skrev:Först och främst tycker jag att operationen är onödig. Om man vill ha ändspontat så får man skaffa det från början eller stå sitt kast och skarva över regel. Men om man inte är rationell vill jag föreslå en fingerskarvsfräs i fräsbord. Det har den finessen att det inte krävs några omställningar. Fogen är helt symmetrisk och förskjuten en halv tanddelning. Eftersom glespanel inte har fram- eller baksida så kan man alltid få fogen att passa genom att vrida panelen. Mycket fiffigt. Man måste ställa fräsens höjd över bordet ordentligt en gång. Sen är det bara att fräsa loss! Om man dessutom limmar fogen blir det i stort sett lika starkt som en oskarvad glespanel. Och det är ju trevligt. Jag utser härmed metoden till vinnare, eftersom det till och med blir bättre än köbespontat!
Jag gissar att det är mina påpekanden om onödigheten som är de hårda orden? Det kan nog vara rätt. Dina argument mot själva metoden går ut på att den innebär en alltför hög kostnad. Det är sant, och den är därför inte rationell. Men tekniskt sett är det en fiffig metod tycker jag. Själv skulle jag skarva över regel.
Redigerat:
Jag hade som sagt gjort det med en kexmaskin, under förutsättning att jag nu hade företagit mig operationen öht. Fördelen med kexmaskinen är att den är säker och lätt att hantera. Man flyttar ju maskinen, inte arbetsstycket. Dock tror jag på laskningen men i stället för att hålla på med spik (upp och ner för den delen) så hade jag kört med lämplig kvalitetsskruv. Det går snabbt, påverkas inte av att något flexar samt involverar en handmaskin 
Ja laskning med skruv känns ju oerhört mycket mer attraktivt än med spik.
Blir det laskning så blir det skruv som gäller, tack.
mattiasp, fräser jag med spårfräs så ställer jag in den till mitten av regeln, sen klyver jag snabbt upp lite ämnen som agerar lös fjäder och all glespanel får ha not i bägge ändarna.
Blir det laskning så blir det skruv som gäller, tack.
mattiasp, fräser jag med spårfräs så ställer jag in den till mitten av regeln, sen klyver jag snabbt upp lite ämnen som agerar lös fjäder och all glespanel får ha not i bägge ändarna.
mattiasp skrev:Jag gissar att det är mina påpekanden om onödigheten som är de hårda orden? Det kan nog vara rätt. Dina argument mot själva metoden går ut på att den innebär en alltför hög kostnad. Det är sant, och den är därför inte rationell. Men tekniskt sett är det en fiffig metod tycker jag. Själv skulle jag skarva över regel.
Jo, precis så var det jag menade. Men nu när jag tänker efter - om jag nu gav mig på denna metod så hade det nog blivit fingerskarvat, fast för hand - just för sakens skull
Mikael_L
Är det Fiskarhedenvillan mittemot?
(som körde med ändspontat gles?)
Den jag köpt som varit ändspontad var 28x60 istället för 'vanliga' 28x70mm.
Hörde nåt rykte om att Fiskarhedenvillan var med tog fram ändspontat gles, men hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte.
Använde spontat i taket i garaget, men hade inte upptäckt det då ytterväggarna glesades - klart smidigt, speciellt om man jobbar själv.
Är det Fiskarhedenvillan mittemot?
(som körde med ändspontat gles?)
Den jag köpt som varit ändspontad var 28x60 istället för 'vanliga' 28x70mm.
Hörde nåt rykte om att Fiskarhedenvillan var med tog fram ändspontat gles, men hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte.
Använde spontat i taket i garaget, men hade inte upptäckt det då ytterväggarna glesades - klart smidigt, speciellt om man jobbar själv.
Redigerat: