Byggahus.se

Vilket verktyg behöver jag för att mäta om jag har hittat rätt kabel?

1. SSSS
    Medlem · Nivå 14
    Jag har två dosor, en på bottenvåningen och en på övervåningen. Jag tror dom är sammankopplade då det ligger en grå avklipp fk-kabel (dragtråd?) i båda. Jag har dragit lite lätt i den ena och haft hjälp att lyssna i den andra med det hörs inget och vill inte dra för hårt om jag har fel.

Så, finns det något smidigt billigt verktyg som man kan ansluta i ena dosans kabel och sedan mäta i den andra och se om det är kontakt? Gärna på Clas Ohlsson eller Kjell & Co då jag har dessa i min stad.

Redigerat 13 jan 2015 22:10
  2. T
    Medlem · Nivå 6
    Känner du ingen som har en spänningsprovare eller en multimeter?
    På många av dessa finns en liten summer som låter om det finns kontinuitet.

3. N
    Medlem Nivå 14
    Svåra att ansluta en multimeter till bägge ändarna av en ledare som går mellan två olika våningar...

En sån här
    http://www.kjell.com/sortiment/dato...materiel/verktyg/tongenerator-med-prob-p38059
    brukar såvitt jag vet fungera även på en enkel ledare, men den är väl inte riktigt 100% tillförlitlig heller. Det enda säkra som jag ser det är nog att dra i sladden och se att den rör sig, eller kolla på ritningar hur rören går.

4. SSSS
    Medlem · Nivå 14
  5. N
    Medlem Nivå 14
    Tänk på att börja med att mäta spänningen, för OM sladden råkar vara ansluten till nåt riskerar du att multimetern brinner upp om den är inställd på kontaktindikering.

• Laddar…
  6. SSSS
    Medlem · Nivå 14
    Det ska jag göra men hoppas verkligen inte det då den är skalad 3-4cm i änden och ligger ensam lös i dosan. Men underligare saker har väl hänt...

7. gizmo007
    Medlem Nivå 5
    Och om du nu mäter upp att det är "samma" kabel så kan den även gå via en andra, tredje dosa innan den kommer fram.
    Ta hjälp av en person som kan lyssna i väggar och tak när du rycker i kabeln.
    Det kan finnas många dolda dosor bakom tapeter, garderober, paneler osv.

8. SSSS
    Medlem · Nivå 14
    Ett förtydligande, dessa dosor hör till mitt tv nät. Men min svåger som är elektriker ska komma förbi någon kväll och hjälpa mig så det blir säkert bra. =)

9. N
    Medlem Nivå 14
    Ah, är det dosor för TV-antenn så är det nog mindre risk att det är spänning på dem, frågan är dock varför en dragtråd i rör för antennkabel är skalad?

Den kan ju fortfarande gå via en tredje dosa (eller en tredje plats, kanske inte sitter en dosa där utan bara mynnar två rör). Att det inte rör sig när du drar i den kan ju vara en indikering av att det finns en tredje plats där ledningen gör en så skarp sväng att den sitter fast.

10. SSSS
    Medlem · Nivå 14
    Jag har nog varit otydlig. Såhär är det: I dosan på övervåningen sitter det ett vanligt TV/radio uttag inkopplat som funkar. Till det uttaget/dosan kommer det en antennkabel från vinden. Med det går även ett rör vidare från dosan, och det är i detta rör det går en ensam grå liten kabel (FK?) som är skalad en bit. I dosan nere (i vardagsrummet) sitter det inget uttag utan bara ett täcklock. Jag misstänker dock att det har varit ett TV/radio uttag där tidigare. Till denna dosa kommer det två rör, och det kommer ut en grå liten kabel i varje rör.

Så min förhoppning är att dessa två dosor ska vara sammankopplade så jag kan dra en ny antenkabel hela vägen från vinden/antennen ner till dosan i vardagsrummet och sätta nytt tv/radio uttag där.

Idag är det kopplat en utanpåliggande antennkabel från tv/radio uttaget på övervåningen ner genom trappen och efter innertaket ner till vardagsrummet. Detta är inte så snyggt och det är även dålig styrka på signalen, därför vill jag göra om det nu.

jag har elritningarna från när huset byggdes, ska se om jag kan lägga upp dessa ikväll.

11. N
    Medlem Nivå 14
    Om det kommer en grå sladd ur varje rör där nere så måste det ju finnas ytterligare ett ställe där det kommer ut en grå sladd (för du hade ju bara en grå sladd uppe).

Men så länge det inte rör sig i andra änden om du drar i nån av de grå sladdarna så lär du ju inte kunna dra i en ny antennkabel, då behöver se till att "få loss" de grå sladdarna så det rör sig i andra änden när du drar. Är du rädd för att råka dra in den i röret så skarva på en längre snutt (se till att skarven håller att dra i).

12. SSSS
    Medlem · Nivå 14
    Ja det är det fetmarkerade som jag inte riktigt förstår. Men när jag har kollat på ritningarna så ska det från början ha funnits ytterligare ett tv-uttag i vardagsrummet. Dock satt det på en vägg som numera är borttagen. Så möjligen har den gått dit och nu är fimpad mitt i väggen eller i plattan.

13. T
    Medlem · Nivå 6
    Jag använder alltid spänningsprovaren för att mäta om det är samma kabel. Man tar bara en fk mellan t.ex. för jag antog att en sådan var mer vanlig hos folk än en sådan du länkade.

14. N
    Medlem Nivå 14
    Jag har ingen lös FK hemma som når mellan två våningar, och det efterfrågades ju instrument att köpa på Kjell & Co.

15. T
    Medlem · Nivå 6
    Givetvis har du rätt fast jag försökte underlätta så att TS kanske slapp köpa ett instrument eftersom personen uppenbarligen inte brukar pilla med el.

Men båda alternativ fungerar ju!