Skulle behöva lite tips och råd inför ett framtida byte av den gamla elpannan... I dagsläget har vi en gammal Nibe ifrån -79, så planen är att vi ska byta ut den innan den ger upp, men frågan är vad man ska satsa på?
Förutsättningar;
Vattenburen (1-rörsystem) elvärme
1,5 plans villa med öppen planlösning mellan våningarna.
Byggår 1979.
Bostadsyta 179 kvm.
Mekanisk frånluftsventilation styrd från köksfläkten.
2 vuxna i hushållet.
Vi har läst en del på nätet och frågat runt bland vänner & bekanta och det lutar lite mer åt luft/vatten än berg/jordvärme men är det nått vi har missat?
Vi har idag Vattenfall som leverantör av både elnät (Avtalstyp; Säkringstariff, Tidstariff T4, Huvudsäkring*20 ampere, abbonemangsavgift 5140kr/år, överföringsavgift hög 59öre/kwh låg 16öre/kwh) och elavtal*(Avtalstyp; Fast pris 1 år, årsavgift 410kr/år, elpris just nu är 81,88 öre/kwh).*
Vi flyttade in i huset nov 2014 så vi har ju inte hunnit se hur mycket energi vi förbrukar från år till år men*2015 förbrukade vi iaf 22805 kwh.
Så...vilket system ska man satsa på?
Vilka märken är bäst enligt er?
Tänkte även fräscha till tvättstugan med nytt golv & golvbrunn, nya tapeter, inredning, tak och lite eldragningar (totalrenovering mao) när vi ändå byter panna...
Har ett 'Bad&Värme'-företag i stan som vi tänkte anlita, har ni goda erfarenheter av dom eller ska man kolla med bygg-företag med totalentreprenad ist?
Alla tips och råd är välkomna!! ☺
Förutsättningar;
Vattenburen (1-rörsystem) elvärme
1,5 plans villa med öppen planlösning mellan våningarna.
Byggår 1979.
Bostadsyta 179 kvm.
Mekanisk frånluftsventilation styrd från köksfläkten.
2 vuxna i hushållet.
Vi har läst en del på nätet och frågat runt bland vänner & bekanta och det lutar lite mer åt luft/vatten än berg/jordvärme men är det nått vi har missat?
Vi har idag Vattenfall som leverantör av både elnät (Avtalstyp; Säkringstariff, Tidstariff T4, Huvudsäkring*20 ampere, abbonemangsavgift 5140kr/år, överföringsavgift hög 59öre/kwh låg 16öre/kwh) och elavtal*(Avtalstyp; Fast pris 1 år, årsavgift 410kr/år, elpris just nu är 81,88 öre/kwh).*
Vi flyttade in i huset nov 2014 så vi har ju inte hunnit se hur mycket energi vi förbrukar från år till år men*2015 förbrukade vi iaf 22805 kwh.
Så...vilket system ska man satsa på?
Vilka märken är bäst enligt er?
Tänkte även fräscha till tvättstugan med nytt golv & golvbrunn, nya tapeter, inredning, tak och lite eldragningar (totalrenovering mao) när vi ändå byter panna...
Har ett 'Bad&Värme'-företag i stan som vi tänkte anlita, har ni goda erfarenheter av dom eller ska man kolla med bygg-företag med totalentreprenad ist?
Alla tips och råd är välkomna!! ☺
Bottenkopplad eller ovanpå-kopplad elpanna idag? Underlättar att välja lösning med samma typ av koppling till en ny panna när rören sitter som de gör. Vad krävs det för framledningstemperatur när det är som kallast ute (t.ex. -20 grader)? Avgörande för om värmepump kommer att fungera bra eller ej (högtemp/lågtemp-system). Borde gå att halvera elförbrukningen med en bra värmepump om det passar. Luftvattenvärmepumpar klarar numera låga utetemperaturer så det är inte nödvändigt med bergvärme även om det ger aningen högre energibesparing.
Redigerat:
Oj vilka svåra frågor! ☺ För mig är ju sånna här saker lika svåra att förstå som rymdforskning...😉
Köpte huset i nov-14 och fick inte någon instruktion av pannan då, har försökt googla mig till hur det ska stå men jag vet inte om jag har gjort rätt...? I vinter har vi haft omkr 20-21 grader inne 👍 men när det var som kallast ute så såg elräkningen inte allt för rolig ut...💸
Nåväl...såhär ser det ut iaf;
Köpte huset i nov-14 och fick inte någon instruktion av pannan då, har försökt googla mig till hur det ska stå men jag vet inte om jag har gjort rätt...? I vinter har vi haft omkr 20-21 grader inne 👍 men när det var som kallast ute så såg elräkningen inte allt för rolig ut...💸
Nåväl...såhär ser det ut iaf;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De där rören på bilden har presskopplingar och ser mycket nyare ut (kopparblanka) än från -79!?? Vad står det på etiketten till vänster på bilden? Panelen RVP 21 ser däremot ut som det skulle kunna vara från -79. Finns tyvärr ingen manual i Nibes dokumentarkiv på deras sajt. Framledningstemperaturen är alltså temperaturen på det värmevatten som går från pannan ut till radiatorerna (eller golvvärmeslingorna). Om det är ett högtempsystem t.ex. 80/60 med 80 grader framledning och 60 grader retur till pannan när det är t.ex. -20 grader ute på vintern så kommer inte en värmepump att klara detta utan värmepumpen måste då köras med el-patronen vilket minskar energibesparingen. Viktigt att försöka ta reda på detta innan man väljer värmepump. Finns enkla anliggningstermometrar som man enkelt kan fästa runt ett rör. Ser ungefär ut som den runda på bilden. Bara att komma ihåg att läsa av när det är som kallast på vintern.
Under punkten värme finns det en som har frågat om de ska köpa bergvärme eller luftvattenpump. De har också snarlik elpanna som er. Där finns det bilder på deras instruktionsbok. Vad jag vill minnas så var deras framledningtemp på 60 grader.
Läs deras tråd så förstår ni Er panna bättre och får en del svar på Era frågor. Jag anser att en bra luftvattenpump med rätt kwh för ert hus blir billigare i längden än en bergvärmepump som är något dyrare. Då skillnaden i effektvinsten kontra priset tar minst ca 20 år att komma ifatt. Ni slipper också få en förstörd trädgård.
Er panna är inställd på manuell inställning då reglaget är ställt på handen. Vet inte varför pannan står på manuell inställning och gröna skjutreglaget inte står nära solen (ca 20 grader). Det grå skjutreglage som reglerar värmekurva står på 2 och är lite högt av någon anledning. Ni bör klara er runt 1. De båda tempgivarna vid cirkulationspumpen står på 70 grader. Är det en svart ratt där som det går att ändra på vad betyder den. Fråga tidigare ägare eller den montör de har anlitat om er pannas olika funktioner.
Läs deras tråd så förstår ni Er panna bättre och får en del svar på Era frågor. Jag anser att en bra luftvattenpump med rätt kwh för ert hus blir billigare i längden än en bergvärmepump som är något dyrare. Då skillnaden i effektvinsten kontra priset tar minst ca 20 år att komma ifatt. Ni slipper också få en förstörd trädgård.
Er panna är inställd på manuell inställning då reglaget är ställt på handen. Vet inte varför pannan står på manuell inställning och gröna skjutreglaget inte står nära solen (ca 20 grader). Det grå skjutreglage som reglerar värmekurva står på 2 och är lite högt av någon anledning. Ni bör klara er runt 1. De båda tempgivarna vid cirkulationspumpen står på 70 grader. Är det en svart ratt där som det går att ändra på vad betyder den. Fråga tidigare ägare eller den montör de har anlitat om er pannas olika funktioner.
Redigerat:
Tack så mycket för tipset om den andra tråden, ska genast läsa igenom den! 😊👍
Det stämmer att rören&kopplena är nyare än pannan för när vi flyttade in i nov-14 så hade vi bara fes-ljummet vatten i kranarna...det gick knappt att duscha och handdiskade man så blev det knappt rent...det visade sig att reglaget i pannan stod på ljummet och det gick inte att vrida på reglaget, så en vvs-firma fick komma hit och byta ut ventiler , rör m.m. De förra ägarna hade aldrig rört på några reglage så dom hade typ ärgat ihop helt o hållet...😬
De förra ägarna kunde inget om pannan så dom satte den bara på off eller natttemp när de skulle ha gäster...annars fick den va...så där har jag nog inte så mycket info att hämta! 😉
Skickar med bild på svarta ratten och lappen;
Det stämmer att rören&kopplena är nyare än pannan för när vi flyttade in i nov-14 så hade vi bara fes-ljummet vatten i kranarna...det gick knappt att duscha och handdiskade man så blev det knappt rent...det visade sig att reglaget i pannan stod på ljummet och det gick inte att vrida på reglaget, så en vvs-firma fick komma hit och byta ut ventiler , rör m.m. De förra ägarna hade aldrig rört på några reglage så dom hade typ ärgat ihop helt o hållet...😬
De förra ägarna kunde inget om pannan så dom satte den bara på off eller natttemp när de skulle ha gäster...annars fick den va...så där har jag nog inte så mycket info att hämta! 😉
Skickar med bild på svarta ratten och lappen;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, en el-panna NIBE EVC 270 från -79. Finns bruksanvisning på deras sajt http://www.nibe.se/nibedocuments/11050/EVC-270-15kW.pdf. I den andra tråden https://www.byggahus.se/forum/olja-el/272708-forstar-mig-inte-pa-min-kombipanna.html finns alltså bilder på bruksanvisningen till en liknande styrpanel. Är ute-givaren monterad? Prova att köra shuntautomatiken i automat-läge. Nu ser det ut som shuntventilen står på max öppen året om och det är 70 grader ut till radiatorerna året om. Automatiken i en värmepump skulle kanske vilja skicka ut 35 grader värmevatten när det är ett par enstaka plusgrader och helst inte mer än 55 grader under den kallaste perioden. Om den stod så i vintras vet vi att 70 grader räckte under den kallaste perioden för att hålla 20-21 grader inomhus, men frågan är om det hade räckt med 60 grader eller lägre för att hålla samma innetemperatur?
Drog igång pannan i lördags efter att ha vaknat till ett hus med 15 grader! 😁
Har försökt läsa instruktionerna på både panna & element och om jag förstår det hela rätt så ska jag kunna ha elementenas termostater på läge 2 för att ha 20 grader inomhus men kan jag lita på termostater som har nästan 40 år på nacken? Nålarna rör sig inte som de förmodligen gjorde när de var unga och fräscha...😉
Jag tänkte såhär...om jag drar ut nålarna till helt öppet läge och ser så att elementet blir helt varmt och sen sätter tillbaka vredet och ställer in det på läge 2. Då borde ju iaf elementen vara med i matchen?
Sen gäller det bara att få ut rätt värme på vattnet till elementen? Tänker jag fel...?
Ang pannan...
Ska jag vrida svarta ratten dit det står autom, gråa reglaget på läge 1 och väljaromkopplaren på handen för att köra shuntautomatiken?
Har försökt läsa instruktionerna på både panna & element och om jag förstår det hela rätt så ska jag kunna ha elementenas termostater på läge 2 för att ha 20 grader inomhus men kan jag lita på termostater som har nästan 40 år på nacken? Nålarna rör sig inte som de förmodligen gjorde när de var unga och fräscha...😉
Jag tänkte såhär...om jag drar ut nålarna till helt öppet läge och ser så att elementet blir helt varmt och sen sätter tillbaka vredet och ställer in det på läge 2. Då borde ju iaf elementen vara med i matchen?
Sen gäller det bara att få ut rätt värme på vattnet till elementen? Tänker jag fel...?
Ang pannan...
Ska jag vrida svarta ratten dit det står autom, gråa reglaget på läge 1 och väljaromkopplaren på handen för att köra shuntautomatiken?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om termostatventilerna kärvar kan man prova med smörjsprej typ 5-56 eller liknande och motionera stiften så de går någorlunda lätt. Annars bör en rörmokare byta ventilerna och termostathusen. Ibland finns det utbytesinsatser till äldre ventiler och då räcker det att byta dessa. Termostathusen brukar ha en livslängd på ca 15 år sägs det men lite längre tror jag de klarar hålla temperaturen. Efter 40 år är förmodligen funktionen högst osäker.
Angående pannan så ställer man shunten i "Autom"-läge så ska den styras av reglersystemet. Alltså t.ex. läge "sol", inte "handen". Vill man sköta shunten manuellt ska den stå som i bilden och reglersystemet på "handen". Sedan stänger man shunten lite i taget med ca en timmes mellanrum tills innetemperaturen blivit lagom.
Angående pannan så ställer man shunten i "Autom"-läge så ska den styras av reglersystemet. Alltså t.ex. läge "sol", inte "handen". Vill man sköta shunten manuellt ska den stå som i bilden och reglersystemet på "handen". Sedan stänger man shunten lite i taget med ca en timmes mellanrum tills innetemperaturen blivit lagom.
Usch...känns som att det får bli ett byte av termostatventilerna så småningom...
Svärfar var här igår och mjukade upp stiften lite grann iaf...
Ställde ratten på 0/Autom. igårkväll, vredet på solen och gråa reglaget på nr1 men värdet har inte ändrat sig nått alls från imorse när det var -2 tills nu på middagen...det är fortf 70 på båda mätarna och svinvarmt vatten ut till elementen(som nu står på nr2 allihop så dom är inte tokvarma iaf...).
Funderar på om shunten har kärvat ihop...? Ratten gick så himla lätt förutom sista biten mot vänster... Försökte vrida ratten fram o tbx idag och då släppte naturligtvis lilla skruven i mitten och nu går ratten jättetrögt!
Kollade om vvs-killarna som jag brukar anlita kunde komma lite snabbt men de var fullbokade...min vanliga otur...😣
Svärfar var här igår och mjukade upp stiften lite grann iaf...
Ställde ratten på 0/Autom. igårkväll, vredet på solen och gråa reglaget på nr1 men värdet har inte ändrat sig nått alls från imorse när det var -2 tills nu på middagen...det är fortf 70 på båda mätarna och svinvarmt vatten ut till elementen(som nu står på nr2 allihop så dom är inte tokvarma iaf...).
Funderar på om shunten har kärvat ihop...? Ratten gick så himla lätt förutom sista biten mot vänster... Försökte vrida ratten fram o tbx idag och då släppte naturligtvis lilla skruven i mitten och nu går ratten jättetrögt!
Kollade om vvs-killarna som jag brukar anlita kunde komma lite snabbt men de var fullbokade...min vanliga otur...😣
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Låter som det är något fel på shunten. Ska gå att ställa på "Autom."-läget, inte bara "0" som betyder manuelt stängd shunt. Tur att termostaterna på radiatorerna nu fungerar någorlunda efter uppmjukning. 70 grader till radiatorerna ger en himla massa värme. VVS-service har säkert fullt upp nu när nattkylan har kommit och många upptäcker att värmesystemet inte fungerar som det ska.
Uppdatering;
Vvs-service var här igår och mycket riktigt är det shuntvredet som har gett upp...att byta uppskattades till omkr 10.000kr🤔 och det känns inte aktuellt när planen är att byta ut hela systemet så småningom...
Så killen ställde shunten på helt öppet läge och ställde ner värmen på utgående vattnet lite, så nu får vi försöka styra värmen på elementen istället...
Härligt att va husägare! 😎
Men...vad brukar va lagom att ha som utgående värme till elementen? Som sagt...en panna som förmodligen inte har fått nån kärlek sen -79 har ju inte allt för bra finjustering...han ändrade vredet LITE men värmen står nu mellan 45-50 grader...
Räcker det när det är -20 grader ute tro? 🤔
Vvs-service var här igår och mycket riktigt är det shuntvredet som har gett upp...att byta uppskattades till omkr 10.000kr🤔 och det känns inte aktuellt när planen är att byta ut hela systemet så småningom...
Så killen ställde shunten på helt öppet läge och ställde ner värmen på utgående vattnet lite, så nu får vi försöka styra värmen på elementen istället...
Härligt att va husägare! 😎
Men...vad brukar va lagom att ha som utgående värme till elementen? Som sagt...en panna som förmodligen inte har fått nån kärlek sen -79 har ju inte allt för bra finjustering...han ändrade vredet LITE men värmen står nu mellan 45-50 grader...
Räcker det när det är -20 grader ute tro? 🤔
Det beror på hur mycket element du har och storleken på dessa. Du kommer dock med stor sannolikhet inte behöva frysa iaf, kanske kan du själv prova att justera shunten efter rådande ute/innetemperatur. Är det för varmt inne så stäng shunten något om det går förstås?
Om värmesystemet inte skulle fungera som det ska är det bra att ha en värmefläkt hemma som kan ställas på t.ex. 1000 W eller 2000 W med termostat. Placeras den någonstans i mitten av huset ger den god värmespridning. Kostar bara ett par hundralappar i inköp.
