2 240 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Vilket värmesystem ska jag välja?
Hej!
Jag bygger en 2-plansvilla 150kvm i Östergötland, A-hus. Jag ska ha golvvärme på plan 1 och radiatorer på plan 2. Jag har också tänkt köra på Ftx-ventilation för bra komfort inomhus och mindre kallras vid fönstren samt ha en braskamin för myseldning.
EON erbjuder fjärrvärme för 60tkr plus växlare (räknar med 30-40tkr). Priset på fjv är idag 67öre/kwh plus årskostnad på ca 4000kr.
Att borra för bergvärme skulle kosta ca 70tkr för borrhålet samt ca 100 tkr för värmepump o installation.
Andra alternativ som står till buds är frånluftsvärmepump, ca 90tkr men då antar jag att Ftx går bort. Det går att komplettera huset med en solpanel 3kw.
Jag tycker spontant att fjärrvärmen känns dyr. Hög årskostnad, relativt högt rörligt pris (plus att de köper in ryskt kol till sitt kraftverk). Fördelen är driftsäkerhet, lång hållbarhet o lite att sköta. Bergvärme å andra sidan är ju ännu dyrare i början, ger riktigt låg driftskostnad men jag riskerar att behöva byta värmepump om 15år?!
Vad säger experterna på forumet? Tips för att hamna rätt i djungeln mottages tacksamt!! Mvh /Jon
Jag bygger en 2-plansvilla 150kvm i Östergötland, A-hus. Jag ska ha golvvärme på plan 1 och radiatorer på plan 2. Jag har också tänkt köra på Ftx-ventilation för bra komfort inomhus och mindre kallras vid fönstren samt ha en braskamin för myseldning.
EON erbjuder fjärrvärme för 60tkr plus växlare (räknar med 30-40tkr). Priset på fjv är idag 67öre/kwh plus årskostnad på ca 4000kr.
Att borra för bergvärme skulle kosta ca 70tkr för borrhålet samt ca 100 tkr för värmepump o installation.
Andra alternativ som står till buds är frånluftsvärmepump, ca 90tkr men då antar jag att Ftx går bort. Det går att komplettera huset med en solpanel 3kw.
Jag tycker spontant att fjärrvärmen känns dyr. Hög årskostnad, relativt högt rörligt pris (plus att de köper in ryskt kol till sitt kraftverk). Fördelen är driftsäkerhet, lång hållbarhet o lite att sköta. Bergvärme å andra sidan är ju ännu dyrare i början, ger riktigt låg driftskostnad men jag riskerar att behöva byta värmepump om 15år?!
Vad säger experterna på forumet? Tips för att hamna rätt i djungeln mottages tacksamt!! Mvh /Jon
Vad är det för priser du fått egentligen? Jag tycker 170000 för bergvärme låter väldigt dyrt. Jag har sett erbjudanden på bosch-värmepumpar installerat och klart för omkring 100000:-, iofs efter ROT. Här är ett exempel.
Vid nybygge hade jag kollat på markvärme, då trädgården troligen ändå behöver fixas. Mark- och jordvärme passar bra ihop med FTX, eftersom du kan få frikyla.
Fjärrvärme till det priset hade jag valt bort med en gång.
Vid nybygge hade jag kollat på markvärme, då trädgården troligen ändå behöver fixas. Mark- och jordvärme passar bra ihop med FTX, eftersom du kan få frikyla.
Fjärrvärme till det priset hade jag valt bort med en gång.
Frånluftspumpen är billig eftersom du får allt i ett paket och slipper FTX-installation. Å andra sidan kan man ju vara ytterst tveksam till hur bra en frånluftspump egentligen är.... Inget jag själv skulle vilja ha.
Så utgå från FTX. Det är en bra investering som ger dig ökad boendekvalité.
Personligen hade jag valt fjärrvärmen. Driftsäkert och obegränsat med varmvatten = hög boendekomfort. Men det är inget lätt val. Så mitt val baseras framförallt på känslan av ett problemfritt boende utan strul. Eller värmepumpar som behöver service då och då, alltid vid sämsta möjliga tillfälle.
Så utgå från FTX. Det är en bra investering som ger dig ökad boendekvalité.
Personligen hade jag valt fjärrvärmen. Driftsäkert och obegränsat med varmvatten = hög boendekomfort. Men det är inget lätt val. Så mitt val baseras framförallt på känslan av ett problemfritt boende utan strul. Eller värmepumpar som behöver service då och då, alltid vid sämsta möjliga tillfälle.
Jo jag håller med dig. Men jag får ju ingen ROT och jag är inte säker på att 120m räcker... Bergvärme är tilltalande i ett långvarigt perspektiv. Tomten, ca 400kvm begränsar mig vad gäller markvärme.
Tror inte förbrukningen för värme varmvatten o ventilation kan överstiga 16000kwh.
Tror inte förbrukningen för värme varmvatten o ventilation kan överstiga 16000kwh.
Jag skulle räkna igen på fjärrvärmen... Trots allt har den många fördelar.
Så länge det inte är Stockholm och Fortum... För då är den bara dyr...
Frånluft har jag svårt för trots att folk säger att det är så pass bra... Om du inte väljer fjärrvärme, välj bergvärme.
Det är trots allt en liten kostnad på det stora hela...
Rysk kolkraft? De kan inte vara det vanligaste att elda med för att värma upp vattnet i fjärrvärmen... Säkerligen vid toppar då det inte riktigt räcker till.. De brukar inte vara de vanligaste... Låter som en myt...
Så länge det inte är Stockholm och Fortum... För då är den bara dyr...
Frånluft har jag svårt för trots att folk säger att det är så pass bra... Om du inte väljer fjärrvärme, välj bergvärme.
Det är trots allt en liten kostnad på det stora hela...
Rysk kolkraft? De kan inte vara det vanligaste att elda med för att värma upp vattnet i fjärrvärmen... Säkerligen vid toppar då det inte riktigt räcker till.. De brukar inte vara de vanligaste... Låter som en myt...
Det finns tilluftsaggregat till frånluftsvärmepump då slipper man dragiga ventiler. Vet inte om frånluftsvärmepump är bra eller dåligt dock. Luft/vatten VP finns ju också men det kanske är för kallt för att det ska vara bra i östergötland eller?
Jag har iof inte möjligheten att koppla upp mig på fjärrvärmen men bergvärme är iaf väldigt lättskött och som någon sa innan mig så har du fördelen att kunna utnyttja frikyla på sommaren.
Har ungefär samma förutsättningar som dig, bor i Östergötland, 2-plan, ftx,golvvärme på bottenplan radiatorer på överplan, 230 m2, 5 i hushållet och vi gör av med ca 12000 kw.
Har ungefär samma förutsättningar som dig, bor i Östergötland, 2-plan, ftx,golvvärme på bottenplan radiatorer på överplan, 230 m2, 5 i hushållet och vi gör av med ca 12000 kw.
Vi har byggt ett tvåplanshus om 165 kvm och valde frånluftsvärmepump med tilluftsmodul. I vårt område var alternativet markvärme. Hade det funnits fjärrvärme kanske det varit intressant.
Hur förbrukningen blir och hur länge pumpen håller kan jag inte uttala mig om men fördelarna hittills är att det är lättskött och att ventilationen inne fungerar väldigt bra vilket alltid ger fräsch luft.
Hur förbrukningen blir och hur länge pumpen håller kan jag inte uttala mig om men fördelarna hittills är att det är lättskött och att ventilationen inne fungerar väldigt bra vilket alltid ger fräsch luft.
Tack för tipsen. Ska kolla på om tilluftsmodulen går att implementera, fördelen är ju att inte betala extra för ftx.
Jag har också tänkt köra Ftx-ventilation och ha en braskamin för myseldning.
Sebbe83 - har du nån idé om extra kostnaden för att utnyttja frikylan?
Jag har också tänkt köra Ftx-ventilation och ha en braskamin för myseldning.
Sebbe83 - har du nån idé om extra kostnaden för att utnyttja frikylan?
Det är främst 2 jag väljer mellan, dels att koppla ett kylbatteri på tilluft stammen efter ftx aggregatet, fördelen är att spridningsbilden är kanon,installationen är relativ billig och inget synligt montage.
Nackdelen är att ftx agget är bara dimensionerat för allmän ventilation och ger därför alldeles för litet flöde för att det ska göra någon större skillnad.alternativt så kan man kyla ner luften mer men då krävs att du kondens isolerar kanalerna och det är inte ekonomiskt försvarbart...
Det jag antagligen kommer göra är att koppla in 2 fläktkonvektorer,en på varje plan.då kan man kyla luften mer samt luftflödet är bra mycket högre.
Dock är det synligt montage om man inte väljer att fälla in en tak kassett i innertaket,spridningsbilden kan vara sådär om det inte är öppen planlösning och dom kan låta lite....
Men svalt och skönt får du
Nackdelen är att ftx agget är bara dimensionerat för allmän ventilation och ger därför alldeles för litet flöde för att det ska göra någon större skillnad.alternativt så kan man kyla ner luften mer men då krävs att du kondens isolerar kanalerna och det är inte ekonomiskt försvarbart...
Det jag antagligen kommer göra är att koppla in 2 fläktkonvektorer,en på varje plan.då kan man kyla luften mer samt luftflödet är bra mycket högre.
Dock är det synligt montage om man inte väljer att fälla in en tak kassett i innertaket,spridningsbilden kan vara sådär om det inte är öppen planlösning och dom kan låta lite....
Men svalt och skönt får du
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket värmesystem ska man välja till garage med gästrum?
Värme allmänt -
Vilket Luft-Vatten Värmesystem ska jag välja ?
Värmepumpar -
Vilket vattenburet golvvärmesystem ska jag välja?
Värme allmänt -
Vilket värmesystem ska vi välja?
Värme allmänt -
Experiment: Vilket värmesystem ska Michael välja?
Bloggkommentarer