Vilket värmesystem ska jag ha - HJÄLP

3k läst  6 svar

1. S
    Medlem Nivå 4
    Hej på er,

Är i stort behov av lite råd vilket värmesystem vi ska välja för vår nybyggnation.

Det är ett parhus som skall byggas med två delar, den ena på 190m2 och den andra på 156m2. Huset är i 2 våningar med en mellanvägg (dvs varje del är som ett 2-våningshus). Huset skall byggas i trä med gjuten bottenplatta med värmeslingor samt med vanligt mellanbjälklag i trä. De olika fastigheterna skall inte dela några funktioner som el eller uppvärmning utan de ska vara helt fristående. Till detta kommer även garage för den ena fastigheten som ska värmas upp på något sätt.

Vilket uppvärmningsystem ska vi satsa på. Jag tror att en frånluftsvärmepump med braskamin (vi är lite förtjusta i braskamin) vore den bästa delen. Sedan har jag fått hört att är värmeväxlare ihop med luft/vattenvärme med ackumulatortank inte är så dumt heller (prisvärt).

Vad säger ni, vad ska vi satsa på? Det är som sagt två installationer som ska köpas in så priset kontra performance är ju viktig (det är det väl för alla i och för sig).

MVH

Sunemangs

/Edit Jag behöver kanske inte nämna att tomterna nog är för små för markvärme /

2. B
    Medlem Nivå 6

Re: Vilket värmesystem ska jag ha - HJÄLP

Ett alternativ är Comfortzone CE50 frånluftsvärmepump på 5 kW. Den är alltså betydligt kraftigare än de vanliga frånluftsvärmepumparna på 2 kW. Den kostar ca 20 000 kr mer men den investeringen tjänar man in på 3-4 år. Den täcker mer än 90 % av energibehovet i nybyggda hus. I mitt fall värmer jag 217 m2 och förbrukar 6500 kWh på värme o varmvatten per år inkl tillskottselen.

3. C
    Medlem Nivå 14

finns många trådar här om du söker lite, jag säger som i dom andra att jordvärme är billigt att instalera när man bygger nytt! Helt klart bland dom bättre allternativen!

frånluft + kamin = du värmer huset med kamin, frånliften räcker bara till varmvatten
    Comfortzone klarar lite mer än vad dom andra gör så den kan funka, men det är nästan samma pris som jordvärme

4. S
    Medlem Nivå 4

Trådar saknas inte direkt men det är ändå svårt att "slå-ihop" informationen ibland ;) Angående jordvärme, jag har som sagt inte så mycket ytrymme att spela på och finns det något system som inte behöver grävas ner så djupt men ändå inte tar så fruktansvärt mycket tomt i anspråk? Vad finns det för regler när det handlar om närhet till granne och hus?

/Sunemangs

5. C
    Medlem Nivå 14

Trådar saknas inte direkt men det är ändå svårt att "slå-ihop" informationen ibland ;) Angående jordvärme, jag har som sagt inte så mycket ytrymme att spela på och finns det något system som inte behöver grävas ner så djupt men ändå inte tar så fruktansvärt mycket tomt i anspråk? Vad finns det för regler när det handlar om närhet till granne och hus?

/Sunemangs[/quote]

man kan inte trolla fram energi, så tänk innten du köper en förklaring där det ska vara kort slinga!!!

har du inte plats så välj comfortzone

6. G
    Medlem Nivå 6

Och Comfortzone finns välan med acktank också?

Vi är väldans nöjda med vår :)

7. S
    Medlem Nivå 4

Gummigum, man kan köpa Comfortzone utan inbyggd vattentank för att iställer docka till en separat Ack-tank, tro jag i alla fall, någon som kan konfimera.

Hur har era Comnfortzone fungerat. Hur är det med ljud och sånt?

/Sunemangs

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: