Hej

Har en matkällare som nog är orginal från när huset byggdes på 50 talet, troligen endast omålad, som jag tänkte göra om till förråd/klädkammare.
Huset är ett enplans kedjehus, förutom matkällaren där man går ner en trappa 80cm och jag skulle vilja ha golvet i samma nivå som övriga huset.

Källaren ligger inte nära någon yttervägg utan det är några meter genom huset till närmsta yttervägg. huset är inte dränerat. Matkällaren har ingen värme och inte heller garaget eller gästrummet som den angränsar till. vintertid får den spillvärme från grannens hus samt min bo-del så det håller väl ca +10gr när det är som kallast vintertid. har för mig det har varit runt 80-85% luftfuktighet när det är som värst.

Tänkte att man bygger upp ett golvbjälklag i rätt nivå, sen lägger golvspån och parkett ovanpå det. en inspektionslucka skall jag också finnas.

Men hur bör jag göra med isolering och plast?

1. ingen isolering och ingen plast, möjligt att jag sätter in någon form av ventil så det luftar. Det borde bli samma klimat som tidigare. trähyllorna som var där tidigare hade inga mögelangrepp.

2. golvbjälklag med isolering. bör bli lite varmare gissar jag, men rädd att man stänger in fukt där nere. bör jag ha en luftventil?

3. sätta plast på golvet och cellplast ovanpå. sen oisolerat golvbjälklag.

Hur had ni gjort?

har nu endast rensat utrymmet och tagit bort gamla hyllor. har bilat bort 4-5cm av trappen för att få plats med spån+golv
En tom matkällare med vita väggar, ett tegelgolv och några hyllor upptill. Väggarna visar tecken på fukt och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en oisolerad matkällare med en trappa, slitna väggar och golv i behov av renovering.
Skapa konto
Skadad matkällarvägg med sprickor, fuktfläckar och avskalad färg i hörnet av ett äldre hus källare byggt på 50-talet.
Skapa konto
Vägg och golv i matkällare från 50-talet, med fläckar av fukt och mögel längs väggen. Slitna ytor och skador syns på målningen.
Skapa konto

Bygg med plast om du så önskar men förstör inte grundkonstruktionen, nästa ägare av fastigheten kommer förmodligen vilja ha en riktig sval matkälare med tegelgolv och då är det fint om den går lätt att återställa.

finns det inte risk att det blir väldigt fuktigt under plasten och det på nåt vis förstör lättbetongen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.