846 läst · 12 svar
846 läst
12 svar
Vilket tvärrsnitt rekommenderas för PEN-ledare i detta sammanhang?
Hej, jag behöver råd om en befintlig installation mellan två hus. Båda husen använder TNC-system fram till sina respektive elcentraler, där de övergår till TNC-S. Mellan Hus 1 och Hus 2 finns en äldre markkabel på 20 meter (4G6 mm²) som används för att mata Hus 2. Faserna till Hus 2 går via 16 A säkringar i undercentralen.
Min fråga är om det är enligt standard att använda 6 mm² som PEN-ledare för denna distans, eller om det måste vara minst 10 mm²? Jag har fått uppfattningen att 10 mm² är standard för PEN-ledare i sådana fall. Dessutom har jag upptäckt att en tidigare ägare har skarvat en 2.5 mm² kabel till markkabeln på en del av sträckan (se den inringade delen i bilden), vilket.......inte var det bästa
. Eventuellt planeras det att dra om till 4g10 senare men får bli till ett senare tillfälle om 6mm ej funka.
Tacksam för svar och eventuella hänvisningar till gällande standarder. and sorry för usel paint bild
Min fråga är om det är enligt standard att använda 6 mm² som PEN-ledare för denna distans, eller om det måste vara minst 10 mm²? Jag har fått uppfattningen att 10 mm² är standard för PEN-ledare i sådana fall. Dessutom har jag upptäckt att en tidigare ägare har skarvat en 2.5 mm² kabel till markkabeln på en del av sträckan (se den inringade delen i bilden), vilket.......inte var det bästa
Tacksam för svar och eventuella hänvisningar till gällande standarder. and sorry för usel paint bild

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 53 924 inlägg
Vid nyinsatallatin måste en PEN ledare vara minst 10 kvmm. Men har du en äldre
bef. kabel där PEN ledaren är klenare så gäller reglen inte retroaktivt.
Jag vet inte riktigt när regeln om minst 10 kvmm infördes, men jag tror det var minst 20 år sedan. Så är kabeln äldre än så, så är det OK.
bef. kabel där PEN ledaren är klenare så gäller reglen inte retroaktivt.
Jag vet inte riktigt när regeln om minst 10 kvmm infördes, men jag tror det var minst 20 år sedan. Så är kabeln äldre än så, så är det OK.
Kabeln är närmare 25 år gammal, men jag drar en ”ny” kabel till den gammla som du har kopplats till en ny elcentral i huset. Tänkte om det var en enorm stor fördel gällande säkerheten att dra om hela kabeln? Gentemot låta den varaH hempularen skrev:
Följ dagens standard och dra 4G10 (eller möjligen 3x10/10) så slipper du fundera, och argumentera för undantag som ligger i en gråzon. Speciellt om den andra centralen redan är kopplad med 4G10.
Det kan även finnas en annan aspekt i att välja kabel, hur ser anslutningar i fördelningsblocket ut? Har detta äldre klämmor där alla ledningar ligger under samma skruv så kan det vara olämpligt att ha en blandning av olika dimensioner och kabeltyper (FK vs EK), men det kan å andra sidan i så fall också vara en anledning till att byta fördelningsblocket till ett nyare med separata skruvar.
Du har helt rätt i att det är säkerhetsmässigt en förbättring att minimera antalet skarvar, speciellt när man har PEN-ledare där avbrott kan bli farligt, så att dra om med en ny kabel är en bra tanke. Jag skulle själv antagligen titta lite snett på kabeln tills jag bytt den till en oskarvad, speciellt om skarven inte ser perfekt ut eller är svår att inspektera.
4G10 ger dessutom marginellt lägre effektförluster (25W om du tar ut full last på 3x16A, 10W on du tar ut 3x10A osv) och aningen större marginaler på utlösningsvillkoren på det som är kopplat till undercentralen, även om det sannolikt inte har någon praktisk betydelse.
Anledningen till att man numera kräver 10mm² är också inte bara elektrisk utan även att den är lite mekaniskt robustare.
Så jag skulle välja 4G10, om inte annat för att det känns mer ordentligt och slippa eventuella ifrågasättanden.
Det kan även finnas en annan aspekt i att välja kabel, hur ser anslutningar i fördelningsblocket ut? Har detta äldre klämmor där alla ledningar ligger under samma skruv så kan det vara olämpligt att ha en blandning av olika dimensioner och kabeltyper (FK vs EK), men det kan å andra sidan i så fall också vara en anledning till att byta fördelningsblocket till ett nyare med separata skruvar.
Du har helt rätt i att det är säkerhetsmässigt en förbättring att minimera antalet skarvar, speciellt när man har PEN-ledare där avbrott kan bli farligt, så att dra om med en ny kabel är en bra tanke. Jag skulle själv antagligen titta lite snett på kabeln tills jag bytt den till en oskarvad, speciellt om skarven inte ser perfekt ut eller är svår att inspektera.
4G10 ger dessutom marginellt lägre effektförluster (25W om du tar ut full last på 3x16A, 10W on du tar ut 3x10A osv) och aningen större marginaler på utlösningsvillkoren på det som är kopplat till undercentralen, även om det sannolikt inte har någon praktisk betydelse.
Anledningen till att man numera kräver 10mm² är också inte bara elektrisk utan även att den är lite mekaniskt robustare.
Så jag skulle välja 4G10, om inte annat för att det känns mer ordentligt och slippa eventuella ifrågasättanden.
Okej, ja det låter som en mycket bättre idé. Är mycket jobb då kabeln är nedgrävd och under huset men som du nämner är det självklart, bättre att dra 10mm.D dan_norstedt skrev:Följ dagens standard och dra 4G10 (eller möjligen 3x10/10) så slipper du fundera, och argumentera för undantag som ligger i en gråzon. Speciellt om den andra centralen redan är kopplad med 4G10.
Så jag skulle välja 4G10, om inte annat för att det känns mer ordentligt och slippa eventuella ifrågasättand
D dan_norstedt skrev:Följ dagens standard och dra 4G10 (eller möjligen 3x10/10) så slipper du fundera, och argumentera för undantag som ligger i en gråzon. Speciellt om den andra centralen redan är kopplad med 4G10.
Alla 3 4 ledar ledningar möts i ett fördelningsblock
GARO P5-N fördelarblock
helt rätt, jag är inge fan av skarvning av den heller. Men låter som att det får bli en temporör lösning, då kylskåp osv finns i huset som jag helst inte vill ska stängas av. Tills sommaren så gräver jag ner och byter kabeln till 10mm
Jag tackar för det grymma svaret och all hjälp! Trevlig helg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 226 inlägg
Att man får behålla en 6 mm² PEN beror inte på att det är ok eller bra utan endast på att nya regler inte är retroaktiva, endast. Regeln om minst 10 mm² handlar om mekanisk styrka. Så du gör rätt i alla försöka bedöma säkerheten här. En gammal 4G6 mm² i mark har i princip oändlig livstid om den ligger skyddat. Men har man råkat skada yttermanteln på en EKKJ med en spade eller dylikt så är dessa dagar räknade.
20 meter 6 mm² är fullt tillräckligt dimensioneringsmässigt i en normal bostad, så den risk du behöver bedöma är avbrott på PEN pga mekanisk skada. Man kan eventuellt se skador på en markkabel genom isolationsmätning mellan PEN-ledaren och jord.
Men sedan har du en stump 4G2.5 mm² också. Den låter inge bra utan är något jag skulle syna noga och troligen byta. Man får då byta den till en 4G6 mm² men 4G10 går ju också bra.
Ska du göra nåt större ingrepp så bör du sikta mot TN-S dessutom, femledare.
20 meter 6 mm² är fullt tillräckligt dimensioneringsmässigt i en normal bostad, så den risk du behöver bedöma är avbrott på PEN pga mekanisk skada. Man kan eventuellt se skador på en markkabel genom isolationsmätning mellan PEN-ledaren och jord.
Men sedan har du en stump 4G2.5 mm² också. Den låter inge bra utan är något jag skulle syna noga och troligen byta. Man får då byta den till en 4G6 mm² men 4G10 går ju också bra.
Tack så mycket för svar, drog en 4G6 kabel och skarvade in i den gammla kabeln, tillfälligt tills jag då kan dra en ny kabel (4G10) under sommaren, då skraven sitter i krypgrunden under huset vilket jag ej tycker är så roligt, då jag ej kan inspektera den utan att krypa hela vägen under. Skarvad i ordentligt dosa men rörskydd runt själva kabeln. Så väntar vi tills sommaren.Bo.Siltberg skrev:
Att man får behålla en 6 mm² PEN beror inte på att det är ok eller bra utan endast på att nya regler inte är retroaktiva, endast. Regeln om minst 10 mm² handlar om mekanisk styrka. Så du gör rätt i alla försöka bedöma säkerheten här. En gammal 4G6 mm² i mark har i princip oändlig livstid om den ligger skyddat. Men har man råkat skada yttermanteln på en EKKJ med en spade eller dylikt så är dessa dagar räknade.
Tack igen för svar och hjälpen. Trevlig helg!
Se sista meningen i svaret från Bo det är det du bör sikta på om du gör om hela sträckningen. Alltså välja 5G6 mm2 så får du fördelar både i plånboken och tekniskt sett.M Mattin Adhami skrev:Tack så mycket för svar, drog en 4G6 kabel och skarvade in i den gammla kabeln, tillfälligt tills jag då kan dra en ny kabel (4G10) under sommaren, då skraven sitter i krypgrunden under huset vilket jag ej tycker är så roligt, då jag ej kan inspektera den utan att krypa hela vägen under. Skarvad i ordentligt dosa men rörskydd runt själva kabeln. Så väntar vi tills sommaren.
Tack igen för svar och hjälpen. Trevlig helg!
Ah, verkade missa det.GK100 skrev:
antar att det blir bäst att dela
Upp den i mätarskåpet?, däremot har jag ej installerat en jordspett innan ska jag vara ärlig. Vet ej hur svårt/lätt det jobbet är. Sen drar jag 5ledare till fördelningsskåpet som sedan åker till båda husen. Som du nämner är de ett litet projekt men självklart bättre.
Kanske blir att ringa ett företag för jord installation🙂
Nej det blir samma jobb som om du drar en tex 4G10 som varit på tal. Du delar upp i punkten du kopplar in kabeln och det kan vara samma oavsett vilken typ. Inga jordspett, jordtag behövs pga detta så har du inga andra skäl för det behöver du inte tänka på det.M Mattin Adhami skrev:Ah, verkade missa det.
antar att det blir bäst att dela
Upp den i mätarskåpet?, däremot har jag ej installerat en jordspett innan ska jag vara ärlig. Vet ej hur svårt/lätt det jobbet är. Sen drar jag 5ledare till fördelningsskåpet som sedan åker till båda husen. Som du nämner är de ett litet projekt men självklart bättre.
Kanske blir att ringa ett företag för jord installation🙂
Jaha, så om jag inte är helt ute och cyklar så kan jag göra övergången från tnc till tncs vid undercentralen? Där fördelningsblocket till alla hus sitter. Så drar jag 5 ledare därifrån till respektive anläggning?GK100 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Solceller på ”platta” pannor? Vilket ftg rekommenderas i nordvästra Skåne?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vilket smörjmedel rekommenderas för kontakterna i en kabelvinda?
El -
Vilket djur kan det vara samt vilken åtgärd rekommenderas?
Övrigt husrelaterat -
Vilket underarbete rekommenderas på slitet fönster?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilket system för kameraövervakning rekommenderas?
Villalarm & Hemautomation