J
Hej! Vilket träslag skulle ni säga att detta är? Snickaren säger ek, men jag känner mig tveksam till det.

• Trätrappa under renovering med olika verktyg som slipmaskin och såg på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jennie123 skrev:
Hej! Vilket träslag skulle ni säga att detta är? Snickaren säger ek, men jag känner mig tveksam till det.
Det där ser ju ut som klockren furu ? Har aldrig sett sådana kvistar i ek ?

Bild av olika träprover inklusive oljad ek, valnöt, mahogny, och flera typer av furu med tydliga kvistar och finish.
Skapa konto

• Gilla
Urban R och 6 till
  • Laddar…
J
Ja jag tycker ju också det

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
A
Det är furu som är på bilderna, vanligaste träslaget i trappor!

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
C
Ek? Vad är det för snickare? 😂

Ev. furu, men jag gissar på gran.

• Gilla
BaltzarH och 15 till
  • Laddar…
Känns som att ”snickaren” behöver lite hjälp i sitt yrkesliv. Kanske ge honom en bok?
En man granskar en träbit med ett förstoringsglas på omslaget av boken "Identifying Wood" av R. Bruce Hoadley. Text: "YEP, IT'S WOOD".
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Älska
olyckligaolle och 23 till
  • Laddar…
H
J Jennie123 skrev:
Nej, Ek är det inte. Fur eller gran. Fur har mindre antal kvistar än gran. Tror nog att det är gran.

• Gilla
Mackan19 och 4 till
  • Laddar…
Byt snickare😉
Men han kanske säger så för att få det att låta mera arbetsamt och därmed betinga ett högre pris.
Själv är jag ganska övertygad om att det är gran, då kvistarna ser ut att gå rätt in i virket. Furan har lite mera snedställda kvistar, samt det saknas det lite rödare intill kärnvirket som är i furan.
Med vänlig hälsning, Masen

• Gilla
nb. och 8 till
  • Laddar…
C
Hep Hep skrev:
Känns som att ”snickaren” behöver lite hjälp i sitt yrkesliv.
Ha ha, ja det är lite som en kock som har svårt att skilja på en banan och en köttbulle.

Om man skall famla efter någon sorts missförstånd kan jag tänka mig att tonen på betsen kan kallas för ek. Alltså, typ ekbetsad gran.

• Haha
Intet och 4 till
  • Laddar…
J Jennie123 skrev:
Furu

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Ha ha, ja det är lite som en kock som har svårt att skilja på en banan och en köttbulle.
Snarare att skilja på en vanlig köttbulle eller en vegetarisk köttbulle😉

Lukta på virket, ek luktar ättika när man bearbetar det. Men som sagt ser det ut som gran eller fur och borde lukta som det också

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det ligner furu, eg er det under ingen omstændigheder - Snedkeren har sikkert sovet i timerne med materialelære på fagskolen.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
otto christensen otto christensen skrev:
Det ligner furu, eg er det under ingen omstændigheder - Snedkeren har sikkert sovet i timerne med materialelære på fagskolen.
Snickaren har nog inte gått i nån fackskola..

Det är väl glasklart att det är ett barrträd även om det är svårt att säga bestämt om det är gran eller furu, men trappor och andra snickerier är ju oftast gjorda i fura i Sverige.

• Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.