Hejsan
Detta är mitt första inlägg... jag Googlade på villalarm och kom fram till att det är byggahus.se som gäller om man vill diskutera villalarm i Sverige. :)

Nu är det iallafall dags att skaffa ett komplett villalarm till huset. Jag var till en början inne på att skaffa trådlöst men när jag läste att de använder 868MHz vilket är exakt samma frekvens som min SmartWi cardsplitter (för att slippa skaffa tvillingkort till barnens TV-apparater) använder så har jag bestämt mig för att köra med ett trådat larm istället. Dessutom verkar det mer driftsäkert och man slipper gå runt och byta batterier "hela tiden" ;-)

För att larma husets alla ytterdörrar/garageportar/fönster har jag räknat ihop följande.

11st Ytterdörrar/altandörrar/garageportar
9st Öppningsbara fönster
4st Ej öppningsbara fönster
2st Rökdetektorer
2st IR-detektorer
1st Huvudknappsats med display
1st Enklare knappsats till garaget
1st Väldigt kraftig inomhussiren

Så... finns det nån vänlig själ som kan tipsa lite om vad jag bör införskaffa?

DSC verkar ju vara populärt här på forumet... skall man i sådana fall skaffa PC1616, PC1832 eller PC1864 för att täcka mina behov?

Några snabba frågor också...

● Hur larmar man de ej öppningsbara fönstren? Med nån slags vibrationsdetektor eller med IR-detektor på insidan?

● Jag behöver inte GSM men om jag vill att larmet skall ringa upp och tala om att larmet utlösts... behöver jag nåt extratillbehör då eller finns den funktionen inbyggd i PC1616/1832/1864?

● Kan man programmera larmet så att man får en varningssignal ifall en ytterdörr/garageport står öppen längre än t.ex. 30 minuter (oavsett om det är på- eller avlarmat)? Det har hänt några ggr att vi har råkat glömma stänga garageporten så den har stått på vid gavel hela natten ut mot gatan (inte bra eftersom man då kan promenera rätt in i huset).

● Kan man ha olika sirener beroende på om man är hemma och har skalskydd på eller är borta och har fullt skydd aktiverat. Jag vill ju inte att hela familjen skall få panik om en superstark siren går igång bara för att nån råkar öppna fel dörr när skalskyddet är påslaget.

● Hade varit roligt att kunna koppla det till nätverket också för att kunna få email om händelser.

Väldigt tacksam för svar som kan peka mig i rätt riktning :)

Mvh... /Jonas

Redigerat:
1. Ej öppningsbara fönster brukar man sätta en liten glaskrossdetektor på eller som du säger en IR i rummet. Alternativt en akustisk glaskrossdetektor i taket av rummet.

2. DSC larmen har ingen talande uppringare utan bara en ljudsignal (tut-tut)

3.Inte vad jag vet. Men om du ska använda larmet på natten när du är hemma och sover så kommer du inte kunna slå på larmet om någon sektion är öppen

4.Tror att man skulle kunna lägga en sirenslinga på PGM utgång och avaktivera sirenen vid hemmatillkoppling. Aktivera PGM utgången vid hemmatillkoppling och larm. Men är inte säker??

5.DSC kan inte skicka email. Agility kan det dock

Olika sirenljud beroende på om det är falsklarm eller skarp läge kan bli svårt. Jag förstår din poäng men svårt för larmet veta vad som är falsklarm och inte.

Har själv ett trådbundet Bosch easy. Om man vill kan man från det få talande telefonuppringning vid händelser men jag har valt att koppla mitt till nätverket och får i stället email och sms vid valbara händelser, tex ett status-sms en gång om dagen.

Ok, jag antar att det viktigaste är att larmet ringer upp över huvud taget... huruvida det säger något eller bara tutar kanske inte är så viktigt. Man lär ju vilja ta sig hem så fort som möjligt och ta sig en titt i vilket fall som helst :D

Ang. ifall jag skulle glömma stänga nån garagedörr utan att larmet är påslaget skulle jag ju kunna lösa det med en separat lösning som inte ens är kopplat till larmet. Ett par extra magnetkontakter till garageportarna via en timer som triggar en akustisk signal i huset... nemas problemas ;)

Så vilket larmpaket skall man slå till på egentligen? Räcker PC1616 eller skall man skaffa PC1832 eller rentav PC1864? Vad tycker ni?

Mvh,,, /Jonas

Det hänger på hur bra du vill göra det.. Visst det går att snåla och välja 1616 med 16 trådbundna som max. Mycket som delar sektion, fördel - billigare, nackdel - svårare att bygga bra och felsöka. dessutom saknar 1616 lite funktioner.

Skulle rekommendera att du väljer 1864, då har du fria händer att bygga som du vill.

Ponera att jag har automatiskt tillslag av skalskyddet mellan 22-06. Om jag glömt att stänga garageporten, kommer larmet då aldrig att slå på automatiskt eller kommer det att larma?

Jag har lite av samma grundproblem och vad jag har fått fram hittills är att beroende på hur det är konfigurerat så kommer det inte att slå på eller så kommer det att slå på men koppla bort din öppna port vilket då leder till olarmat garage fram till att du stänger porten.

mats_o skrev:
Jag har lite av samma grundproblem och vad jag har fått fram hittills är att beroende på hur det är konfigurerat så kommer det inte att slå på eller så kommer det att slå på men koppla bort din öppna port vilket då leder till olarmat garage fram till att du stänger porten.
Det här lät intressant! Sitter och väntar på min PC1864 och diverse tillbehör just nu så denna tråd lär jag återkomma till om det inte är glasklart i manualen.

JonasQ, köp ett PC1864 och ta det från US så får du pengar till annat! Billigare blir det inte men man får mer för pengarna, och det är ju mest prylar som räknas när man lämnar in :cool:!
I mitt paket skaffade jag bl.a en TL-250 samt en FoscamFI8904W (Ip kamera). Har inte koll på om jag kan aktivera kameran via en PGM men eftersom det blev så 'billigt' åkte den med i beställningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.