Byggahus.se

vilket tätskikt vid både målning och keramiskt mtrl

1. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    Jag håller på med ett badrum som jag bara hade tänkt att kakla i själva duschhörnan och måla resten.

Blir dock lite fundersam hur jag skall lösa det här med tätskikt - med gummi så blir ju ytan inte plan (målningsbar).
    Jag kan inte spackla ovanpå tätskiktet då jag antar att jag måste måla med våtrumsfärg som i sin tur skapar ett "andra tätskikt" vilket gör att jag stänger in spacklet mellan två tätskikt.

Har funderat att måla gummi med en finare roller och göra det fler gånger - fungerar det?

Eller vad skall jag välja för tätskikt?
    (är inte speciellt intresserad av matta - tycker att det känns svårt att få det helt tätt i alla hörn osv)

2. J
    Medlem Nivå 15
    Tätskiktet har du under keramiken, och i de målade delarna fungerar färgsystemet som tätskikt. Inget annat tätskikt under färgen alltså. Men överlappa tätskiktet med färgsystemet under plattorna.

3. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    Det känns lite lite med bara färg som tätskikt - eller har jag fel?

...och hur skall jag göra ner mot golv?

4. J
    Medlem Nivå 15
    Ja, du har fel. Ett våtrumsfärgsystem fungerar som tätskikt. Följ leverantörens anvisningar för våtrumsvägg.

Och vad ska du ha på golvet då?

5. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    på golvet skall jag ha ett marmorgolv, å där antar jag att jag skall använda gummi, lika som jag sätter på väggen vid duschen?

6. J
    Medlem Nivå 15
    Precis. Med fördel sätter du en marmorsockel också, och gör överlappet bakom denna.

7. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    Ok.
    Men hur skall man göra med rörgenomdragningarna och hörn?
    Finns det manchetter som man skall spackla in eller hur går det till?

8. J
    Medlem Nivå 15
    Läs monteringsanvisningen för det målerisystem du väljer. Samma gäller tätskiktssystemen, det skiljer lite mellan fabrikaten, så det är monteringsanvisningen som gäller.

9. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    Någon som har något exempel av någon tillverkare som har båda systemen?

10. J
    Medlem Nivå 15
    Jag känner inte till någon tillverkare som sysslar med både målarfärg och tätskikt. Varför vill du ha samma tillverkare?

11. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    Det är väl för försäkringens skull.
    Måste man inte ha dessa från samma tillverkare för att kunna härleda vid eventuella skador?

12. J
    Medlem Nivå 15
    Nej, det måste man inte. Och det kan man inte, i och med att det inte finns någon som tillverkar båda.. :)