Byggahus.se

Vilket straff får man för "ritnings-kopiering"?

1. H
    Moderator · Stockholm · 42 756 inlägg

hempularen

Moderator
    det räknas ju troligen som brott mot upphovsrätten. Det innebär troligen böter. Det som är värre är att upphovsrättshavaren har rätt till skadestånd. Och det kan antagligen sättas till ungefär den nivå som det skulle kostat dig att ta fram ritningarna om du själv skulle gått till en arkitekt och beskrivit vad du vill ha gjort.

Skadetstånd mellan 50-250 000 är skäligt, beroende på hur unikt huset är.

Det är tänkbart att hustilleverkaren skulle kunna få det till att de förlorat vinsten från ett bygge genom ditt agerande. I så fall kan nog skadeståndet hamna på 40-50% av produktionskostnaden.

Nu skall man ju inse att bevisbördan för hustrillverkaren är ganska tung. Men om du ex. lämnar in deras ritningar med deras logga på för bygglov, så börjar väl kanse caset bli lite enklare för dem. Men som sagt sannolikheten för att åka dit är minimal, men det kan bli VÄLDIGT dyrt om de skulle lyckas.

Om man ser till att ändra på lite, och framförallt rita om ritningarna, med lite annan stil på text, kanske rita om sådant som ändå inte blir exakt på det slutliga huste osv. så borde man vara ganska säker.

2. K
    Medlem · Blekinge · 249 inlägg

karmajoyst

Medlem

Re: Vilket straff får man för "ritnings-kopiering"

Med risk för att fara med osanning skriver jag följande:

Arkitekter har i alla tider tagit inspiration från redan existerande byggnader.
    Om du hittar en ritning och således använder denna som inspiration till en egen ritning, ja då ser jag att det är mycket svårt att påvisa att du stulit denna ritning och således brutit mot upphovsrättslagen.
    I de här sammanhangen så tror jag mer att det är mönsterskydd av utseende på villor som gäller efter som jag ser att det vore svårt för någon byggfirma eller arkitekt att hävda upphovsrätt. Men för att de ska kunna hävda intrång av varumärke/mönsterskydd så har jag för mig att dessa skall vara registerade hos patentverket...vilket jag tror är en process som knappast någon arkitekt eller husfirma går igenom särskilt ofta (om någonsin).
    Mönsterskydd kan vara iform av färgkombinationer eller väldigt specifika lösningar (typ trapputformningar, skorstenar mm).

Dock så tror jag att det är oehört svårt att få mönsterskydd....det faller på sin orimlighet, hur många olika husmodeller, planslösningar mm finns det inte att gå igenom innan man kan konstatera att något är unikt. (Det är ungefär samma riktlinjer som för ett patent).

Att förresten försöka få patent på ett hus, ja det är nog omöjligt...för isåfall måste man komma på något som inte har kommits på förrut. Men eftersom principerna för hus har funnit i många tusen år så är det föga troligt.

Om man nu vill "stjäla" en husmodell, ändra om små detaljer på huset både exteriör och interiör. Då är detta ju något som är unikt. Således får ju du "upphovsrätten" för detta.

3. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

Re: Vilket straff får man för "ritnings-kopiering"

;) Det finns en hel del skrivet om detta i Forumet, här kommer en länk

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted4/12#12

Du kan använda SEARCH uppe i vänstra hörnet och söka på Kopiering,
    Husritning, Ritningar så hittar Du säkert mera :)

Helena med
    Nationalschabraket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.