Grannen och jag ska byta ut det uråldriga gunnebostängslet i tomtgränsen. Vi funderar över vad vi ska välja istället. Det är viktigt att det är så lite underhåll som möjligt.
Jag funderar över ett trästaket i form av kastanjestaket, men det finns även hassel och danska pinnar (gran) ser jag när jag tittar på nätet. Försökte se om det finns för- och nackdelar med respektive sort, men har inte hittat något.
Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan de olika träslagen? På bilder ser de ganska lika ut, tycker jag.
Grannen kan tänka sig ett nytt gunnebostängsel, men jag är inte så förtjust i den sortens stängsel så jag vill gärna hitta något alternativ. Om någon har något annat alternativ, skriv gärna det! Båda våra hus är röda tegelhus från 60-talet.
1 281 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Vilket staket, vill höra åsikter?
-
Medlem · 17 inlägg 2 maj 2022 14:30
-
Medlem · Blekinge · 8 960 inlägg 2 maj 2022 14:352 maj 2022 14:35 #2
Härligt att höra att någon talar med sin granne om gemensamt staket, i motsats till de flesta andra som bråkar med sina grannar. Lycka till!
-
Medlem · 17 inlägg 2 maj 2022 14:452 maj 2022 14:45 #3
-
2 maj 2022 15:01 #4
Nätstaket har många fördelar, som lågt behov av underhåll, platsbesparande, mindre och mellanstora hundar hålls inne/ute etc. De är ju dock inte så snygga, vilket du känner är ett viktigt kriterium. Om grannen väldigt gärna vill ha ett nätstaket kan ju ett alternativ vara att du sätter en häck på din sida?
Det kan ju också vara så att grannen bara inte har tänkt i andra banor än de som råder idag och egentligen är öppen för ditt förslag.
Val av staket är avhängigt var tomten ligger, stad, land, mittemellan, typ av hus, hur trädgården ser ut, önskad funktion på stängslet etc.
Ett stängsel som du beskriver är kanske mer vanligt i en något lantlig eller beskogad miljö. Val av träslag blir beroende på var i landet tomten ligger skulle jag säga. I Skåne har tex hassel varit vanligt i den typen av hägnader och i Jämtland var det gran. I England är det kastanj. Som exempel.- Laddar…
-
Medlem · 17 inlägg 2 maj 2022 15:152 maj 2022 15:15 #5
Alltså, grannen har i dagsläget både nätstängsel och kastanjestaket på sin tomt och är öppen för lite vadsomhelst. Jag har också nätstängsel och annat staket på olika sidor på tomten. Det låter kanske konstigt, men det är flera hus såsom garage och annat som står på våra olika tomtgränser så den här staketbiten hamnar mellan två hus.
Grannen är igång och gör om en stor rabatt på sin sida och kommer ha bland annat bambu närmast mot min tomt, så de kommer se staketet mindre än jag som har en rabatt som är smalare oh inte går att göra större. -
2 maj 2022 16:09 #6
Det är ingen större skillnad. Traditionellt byter man ju ut de delar som är dåliga när de är dåliga i ett sådant stängsel.
Ett stängsel av hassel eller kastanj är en fin bakgrund till rabatter av olika slag tycker jag.- Laddar…
-
2 maj 2022 16:19 #7
Fördelen med ett gunnebostaket är att det inte behöver underhållas på många många år samt att det lätt smälter in i miljön när man sätter lite buskar. Grannen planerar tex en bambu som kan bli både stor och bred och där staketet hindrar grenarna att vifta över till er.
- Laddar…
-
Medlem · 17 inlägg 2 maj 2022 18:242 maj 2022 18:24 #8
Det är så lite jord här över berggrunden så vi får se hur bambun kommer växa. Jag tror den kommer växa ganska lagom och bli fin även från mitt håll, tyvärr med staket i vägen då.