738 läst · 10 svar
738 läst
10 svar
Vilket skymningsrelä skall jag köpa
Jag har ett egen konstruerat solfångarsystem vid sommarstugan som värmer vatten bestående av 3 paneler om vardera ca 2 kvm varigenom vattnet cirkuleras med en liten cirkulationspump genom en 1000 liters isolerad IBC tank. Pumpen startas nu manuellt när solen lyser och stängs av manuellt när solen går i moln för att inte vattnet skall kylas i stället. (det gäller att vara hemma). Kan ni tipsa om ett skymningsrelä som jag kan installera som är tillräckligt känsligt för att stoppa pumpen när solen gått i moln och starta när solen tittar fram igen.
(För info 500 liter 10 gradigt vatten ur brunnen ökar i temperatur ca. 2 grader i timmen då solen lyser på sommaren = duschtemp på kvällen första dagen.)
(För info 500 liter 10 gradigt vatten ur brunnen ökar i temperatur ca. 2 grader i timmen då solen lyser på sommaren = duschtemp på kvällen första dagen.)
Tror inte du hittar något skymningsrelä som kommer att funka som du har tänkt. De är inte byggda för att känna av så små ljusnivåförändringar.
Ev. kan du hitta någon kommersiell produkt tänkt för växthus, men de lär komma med en rejäl prislapp.
Ett alternativ är att du knåpar ihop någon egen pryl. Med ex. en liten mikrokontroller, typ Arduino kan du snabbt mäta och enkelt ljusnivån, och sedan lägga in gränsvärde och fördröjningar enl. önskemål i programmet. Du hittar massor av exempel på nätet om detta.
https://forum.arduino.cc/t/how-to-measure-sunlight-intensity/679051
Ev. kan du hitta någon kommersiell produkt tänkt för växthus, men de lär komma med en rejäl prislapp.
Ett alternativ är att du knåpar ihop någon egen pryl. Med ex. en liten mikrokontroller, typ Arduino kan du snabbt mäta och enkelt ljusnivån, och sedan lägga in gränsvärde och fördröjningar enl. önskemål i programmet. Du hittar massor av exempel på nätet om detta.
https://forum.arduino.cc/t/how-to-measure-sunlight-intensity/679051
Så du menar att solfångarna inte ger någon värme när det är mulet?
Vid solnedgång/soluppgång så är det ca 50-100 lux, en solig sommardag när solen står nära zenit så är det ca 100 000 lux.
Ett "vanligt" skymningsrelä är inställbar någonstans mellan 0,5 och 300 lux.
Rörelsedetektorer kan ha uppåt 3 000 lux som max.
Vid solnedgång/soluppgång så är det ca 50-100 lux, en solig sommardag när solen står nära zenit så är det ca 100 000 lux.
Ett "vanligt" skymningsrelä är inställbar någonstans mellan 0,5 och 300 lux.
Rörelsedetektorer kan ha uppåt 3 000 lux som max.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 842 inlägg
Är det inte bättre att styra på temperaturskillnad in och ut ur panelerna?
Eller har du så pass högt flöde att skillnaden blir väldigt liten?
Eller har du så pass högt flöde att skillnaden blir väldigt liten?
Tack för några svar. Värmen stiger till typ 40-50 grader i tanken på två dagar, och den lilla cirkulationspumpen 230V 1 fas inställbar via knapptryckning 10-40 w som är samma som cirkulerar vatten i element i en villa ger inte stort flöde och är inte avsedd för hetvatten.
Baserat på era svar noterar jag vad gäller
Tempskillnad in o ut ur solpanelerna:
Om pumpen stoppats har vi väl ingen tempskillnad på in o utgången efter en stund. Då kanske man skall mäta temp i tanken och i rör på solfångaren, så när röret är varmare än vattnet i tanken får pumpen starta.
Skymningsrelä: finns det sådana som funkar? Om inte kanske man kan bygga en krets så som ni föreslår.
Problemet är att om det inte finns en färdig produkt kan inte jag bygga den utan en komplett beskrivning o komponentlista. Om någon av er känner sig manad får ni gärna tillverka ett system o låta mig prototyptesta det. Om den fungerar betalar jag den till överenskommet pris och så har tillverkaren en ny affärsidé som han kan saluföra på nätet, för det finns säkert fler som skulle önska sig en sådan produkt för att exempelvis värma badtunna, pool, tank, duschvatten etc. med hjälp av solens värme och en svart vattenslang på ett tak eller liknande.
Baserat på era svar noterar jag vad gäller
Tempskillnad in o ut ur solpanelerna:
Om pumpen stoppats har vi väl ingen tempskillnad på in o utgången efter en stund. Då kanske man skall mäta temp i tanken och i rör på solfångaren, så när röret är varmare än vattnet i tanken får pumpen starta.
Skymningsrelä: finns det sådana som funkar? Om inte kanske man kan bygga en krets så som ni föreslår.
Problemet är att om det inte finns en färdig produkt kan inte jag bygga den utan en komplett beskrivning o komponentlista. Om någon av er känner sig manad får ni gärna tillverka ett system o låta mig prototyptesta det. Om den fungerar betalar jag den till överenskommet pris och så har tillverkaren en ny affärsidé som han kan saluföra på nätet, för det finns säkert fler som skulle önska sig en sådan produkt för att exempelvis värma badtunna, pool, tank, duschvatten etc. med hjälp av solens värme och en svart vattenslang på ett tak eller liknande.
Ja en liten solcell kan också vara en start för ett "styrsystem". Mät spänningen som den lämnar vid önskad ljusnivå för pumpkörning.
Spänningen kan sedan kopplas till en operationsförstärkare, där minusingången på förstärkare får en spänning motsvarande omslagspunkten för pumpkörning.
En transistor på utgången på förstärkare styr sedan ett relä. Ett återkopplingsmotstånd ger "hysteres".
Det går att förfina koppling med några fördröjningskretsar som filtrerar bort ljusfluktuationer.
Dock, en mikrokontrollerlösning ger fler möjligheter till att justera till- och frånslag med "intelligens"
Spänningen kan sedan kopplas till en operationsförstärkare, där minusingången på förstärkare får en spänning motsvarande omslagspunkten för pumpkörning.
En transistor på utgången på förstärkare styr sedan ett relä. Ett återkopplingsmotstånd ger "hysteres".
Det går att förfina koppling med några fördröjningskretsar som filtrerar bort ljusfluktuationer.
Dock, en mikrokontrollerlösning ger fler möjligheter till att justera till- och frånslag med "intelligens"
Det är ju ngt liknande det här du borde skaffa.
https://www.ebay.com/itm/2739661236...FovDaixR9-&var=&widget_ver=artemis&media=COPY
Vill minnas att jag köpte min för 500kr. Länken är från England, utanför EU. Går nog att hitta från Tyskland eller aliexpress.
Du mäter tempen på solfångarens utlopp/hög punkt, samt nån i tanken. Den startar pumpen när delta T är tillräckligt högt, och stoppar när det är för lågt.
Samt har möjlighet att starta backup värmare om du skulle vilja starta en varmvattenberedare/elpatron om det är för låg temp I tanken, om du skulle vilja det i framtiden.
https://www.ebay.com/itm/2739661236...FovDaixR9-&var=&widget_ver=artemis&media=COPY
Vill minnas att jag köpte min för 500kr. Länken är från England, utanför EU. Går nog att hitta från Tyskland eller aliexpress.
Du mäter tempen på solfångarens utlopp/hög punkt, samt nån i tanken. Den startar pumpen när delta T är tillräckligt högt, och stoppar när det är för lågt.
Samt har möjlighet att starta backup värmare om du skulle vilja starta en varmvattenberedare/elpatron om det är för låg temp I tanken, om du skulle vilja det i framtiden.
Jag har byggt ihop en hel del grejor under årens lopp, senast blev det en 4-kanalig timer till ett terrarium, just baserad på en Arduino, men att göra något sådant på "distans" och till grejor som jag inte kan mäta och kolla på det gör jag tyvärr inte.
Har du "dammsugit" internet och Ebay/Amazon efter någon lämplig utrustning?
Skulle kunna tänka mig att professionella styrsystem till växthus har ljusmätare som kan styra extern utrustning, lär dock komma med en rejäl prislapp.
Hittar en liten grunka som styr relä beroende på inställd ljusnivå, kanske kan den anpassas så det funkar med avkänning av solsken/mulet?
https://www.amazon.se/BuyWeek-Fotom...ljusdetektor+relä&qid=1728713140&sr=8-16&th=1
Har du "dammsugit" internet och Ebay/Amazon efter någon lämplig utrustning?
Skulle kunna tänka mig att professionella styrsystem till växthus har ljusmätare som kan styra extern utrustning, lär dock komma med en rejäl prislapp.
Hittar en liten grunka som styr relä beroende på inställd ljusnivå, kanske kan den anpassas så det funkar med avkänning av solsken/mulet?
https://www.amazon.se/BuyWeek-Fotom...ljusdetektor+relä&qid=1728713140&sr=8-16&th=1
Annars finns det ju färdiga lösningar om du inte kan snickra ihop något på egen hand.
T.ex. https://www.svesol.se/shop/solvarme/reglercentral-deltasol-sll-inkl-3-givare/
Går säkert att hitta billigare dock.
T.ex. https://www.svesol.se/shop/solvarme/reglercentral-deltasol-sll-inkl-3-givare/
Går säkert att hitta billigare dock.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket uppvärmningssystem skall jag välja?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vilket tätskikt/ytskikskall man ha på betong - takterass ovanpå garage
Altan & Uteplats -
Vilket gångjärn skall jag ha till lucka?
Möbelsnickeri -
Vilket taksteg skall användas till Zandapannor från 1970-talet ?
Tak & Vind -
Vilket beslag skall jag köpa?
Möbelsnickeri