Excel
Ska renovera badrum i källarplan.

Förutsättningar: Oisolerad platta på mark. Jag har dränerat och isolerat källarväggar i samband med dränering.

Fråga: Vilket skivmaterial bör jag använda mig av mot källarväggen? (Organiskt är uteslutet)
Är cementskiva en lösning?

Hade tänkt bygga med stålreglar och ersätta uppreglat spångolv med eps-betong. Hade också tänkt montera plastmatta på golv och våtrumsvägg. Badrummets mått är 2.30x1.60 och är placerat i husets ena hörn.

Varför ska du ha skivor mot källarväggen? Personligen hade jag putsat och sen endast kört tätskikt i våtzon 1. Resterande kaklas direkt på väggen på lämpligt putsunderlag så väggen kan transportera fukt i båda riktningarna vid behov.

Jag hade inte heller kört plastmatta på en oisolerad källarplatta. Risken är att den släpper om det blir fuktigt underifrån. Hade hellre kört som ovan med tätskikt på golv enbart runt dusch eller badkar och golvbrunn och sedan bara klinker på resterande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Excel
Eftersom jag vill ha plastmatta i våtrummet torde någon form av skivor vara den bästa lösningen.

Klinker är kallt att gå på, svårt att hålla rent och jag vill inte ha golvvärme som riskerar att suga upp fukt från plattan.

Bästa svaret

Där har du rätt om du nu tvunget ska ha plastmatta. Håller dock inte med dig kring svårigheten att hålla rent. Det finns såklart olika klinker med olika strukturer som påverkar städbarheten, detsamma med plastmattor.

Har du en elslinga och sen bara klinker på utan tätskikt annat än runt dusch och badkar där det är mer vattenbegjutning så får du inte heller något problem av uppskjutande fukt OM det nu skulle komma.

Du vet att plastmatta kräver ett RF på max 85% i golvet. Kan du klara detta under hela året? Längre perioder med värden överstigande detta kan få mattan att släppa. Har du inte extremt väldränerat under plattan eller bor på en kulle kan jag nästan garantera att du inte ligger under detta värde på årsbasis med förutsättningarna du nämner.

Liknande problem får du med väggarna om du har fukt som kommer utifrån och in i perioder. Då kommer denna att ansamlas bakom din nya plastmatta på väggen (i värsta fall).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Excel
Det är inte tvunget med plastmatta, med tanke på omständigheterna kanske det är värt att köra på kakel och klinker utan skivor.

Det går inte att utesluta att RF når 85%.

En fundering: Utrymmet är väldigt litet och gissningsvis kommer nästan ändå hela golvet få tätskikt eftersom det vatten kommer nå hela golvet. Kan det funka att köra med 100 mm cellplastskivor med spackel ovenpå eftersom dessa isolerar bättre än eps betong?

Bumpar, då jag står inför liknande situation.

Hur löste du det?

Jag har själv en betongvägg och resten av väggarna är trä/gips. Plattan är isolerad med 40-80mm lättklinkerblock.
Är det tillräckligt för att dra golvvärme så plattan inte börjar suga eventuell fukt?

Det är endast 4m2.

Jag lutar åt att regla upp så väggen blir ventilerad då jag inte kan hitta något system som är godkänt för både betongvägg som har påskjutande fukt och väggar av skivmaterial.

Excel
Arbet är ännu inte påbörjat. Kommer köra klinkers och kakel. Ingen reglad konstruktion.

Har inte landat i golvvärmen. Troligtvis kommer jag gjuta in slang med eps eller cellplast under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.