Byggahus.se

Vilket skivmaterial är detta?

1. B
    Medlem · Nivå 8
    Idag fick vi tillbaks en hörnsoffa som vi reklamerat eftersom en spånskiva hade knäckts. (Hörndelens främre ben sitter fäst i skivan utan direkt stöd under. Med tanke på att sidodelarna hänger på hörndelen så blir det nog en del belastning när man sitter ett gäng i soffan.)
    Eftersom jag är skeptisk mot alla reparationer som inte är utförda av mig själv så började jag genast kika om lagningen verkar ok eller om det är lika bra att förstärka den ytterligare på en gång. Dom hade inte gjort några förstärkningar, däremot var spånskivan utbytt mot en skiva i något annat material som jag inte riktigt vet vad det är. Det ser ut att vara gjort av träfibrer, men känns mera hoppressat än en spånskiva, å andra sidan påminner det lite om nån sorts plast också. Färgen är lite grönaktig. Vad är det för material och hur är styrkan jämfört med en vanlig spånskiva?

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Är det långa träfibrer, så där en 3-5cm? I så fall kan det vara OSB. Den är starkare än spånskiva, men det hade varit bättre med plywood.
    Om du ordnar en bild på plattan så får du säkert besked.

3. B
    Medlem · Nivå 8
    Nej det är snarare fint spån än långa fibrer.

4. Totte_S
    Medlem · Nivå 9
    Låter som MDF

5. B
    Medlem · Nivå 8
    Hur är hållfastheten på det jämfört med en spånskiva?

6. A
    Medlem · Nivå 16
    MDF är helt slät på utsidan och ser lite papp-aktig ut i snittytan. Det syns inga fibrer alls. Jag har aldrig sett den i någon annan färg än brunt. MDF är även den starkare än spån, men klenare än plywood.

7. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Det finns ju fuktsäker spånskiva (och mdf?) som man gör möbler för badrum med. Den är mig veterligen grön till färgen...dvs spånen är svagt grönfärgade, lite som tryckimpregnerat....typ.