Byggahus.se

Vilket sågblad (multiverktyg) till golvspånskiva?

1. M
    Medlem · 109 inlägg
    Jag har hamnat i en sits där jag behöver såga en längd på ~1,5 m golvspån 22mm med ett multiverktyg då det är tight att komma åt med något annat. Jag provade sågbladen som följde med maskinen (Ryobi RMT300-SA) och insåg att det kunde jag ju glömma direkt.

Är detta ens möjligt med en sådan såg med rätt sågblad?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 165 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Ska ju funka utan problem, ta ett ganska grovtandat kvalitetsblad för trä så är det bara köra.

3. N
    Renoverare · Skåne · 216 inlägg

Nyrostad

Renoverare
    Om det på något sätt kan gå att komma åt med annat verktyg (sänksåg?) är det nog att föredra, men om man måste hålla sig till multiverktyget så är nog ett runt eller halvrunt blad som är så stort som möjligt att föredra. Håller du då sågen i konstant rörelse längs med snittet så underlättar du spånbortförseln och minskar belastningen på bladet, men räkna med att det lär gå åt några stycken. Det lär också ta ett bra tag...

4. M
    Medlem · 109 inlägg
    Sänksåg har körts på resterande delar av golvspånet... det är just de där 1,5 metrarna!

Ett runt blad fick jag till, och ja, det lär ju ta ett bra tag med det! Det blev inga djupa spår och varmt blev det.
    Får testa köpa ett grovtandat eller vara mer envis med det jag har.

5. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 177 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    En bild då där du behöver komma åt?

6. H
    Medlem · Stockholm · 91 inlägg

hans.p

Medlem
    Kommer man inte åt med sticksåg eller tigersåg med extra långa blad då?

7. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 463 inlägg

Janus82

Medlem
    Se till att bli av med spånet. Jag upplever att man ganska fort fyller upp ett snitt med spån och då händer ingen ting med med sågningen utan man bara gnuggar spån till det börjar ryka. Försök att röra dig fram och tillbaka över sträckan som ska sågar och dra en dammsugare över snitten med jämna mellanrum.

• Laddar…
  8. devizion
    Verktygstokig · Västervik · 251 inlägg

devizion

Verktygstokig
    Runt eller rakt har inte så stor skillnad, köp ett par japan tandade sågblad (mycket grova tänder där sågspånet kan ta sig ut) Nu vet jag inte hur de ser ut under de du ska såga, men det som fungerat bäst för mig är att kapa igenom helt på 1 ställe, sedan vinkla bladet 70-80 grader (så du kapar på 22mm, istället för att dra ett snitt ovanifrån hela längden) detta fungerar mycket bättre då spån har någonstans att ta vägen.
    Det är sågspånet som är problemet(och värmen de genererar)

P.S håll dig långt ifrån metall med japan tandning, de kör slut på bladet på direkten.

9. M
    Medlem · 109 inlägg
    Kan ta en bild sen, men det är inte så speciellt egentligen. Det är helt enkelt under ett element.
    Kan jag köpa ett bra blad som kan sköta jobbet för 200 kr så gör jag hellre det än demonterar ett element vilket jag inte är direkt insatt i hur jag gör :)

Inte riktigt! Sänksågen är väl 1 cm från att lyckas ta sig under så det var ju lite synd... Behöver dessutom kapa golvspånet kloss intill vägg.

Bra tips med spånet! Har köpt ett par grovtandade blad av förmodligen kass kvalité, men mest för att testa. Har lite svårt att ens hitta ett enda grovtandat blad som inte kommer från Wish till min maskin, de flesta sådana blad verkar köra på det här Starlock-fästet.

10. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 171 inlägg

falkn

Byggveteran
    Valfritt kvalitetsblad för trä löser det där på 5-10 minuter. Förutsatt att maskinen är vettig också.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Stockholms län · 2 269 inlägg

myrstack

Medlem
    En vettig multicutter kombinerat med rätt blad grejar det snabbt, ett vasst grovtandat blad krävs och undvika kombibladen för metall/trä. En vettig maskin ska ha en kraftigt oscillerande rörelse i änden på bladet, vissa enklare maskiner gnuggar i princip bara in sågspånen som bildas och kör fast

12. M
    Medlem · 109 inlägg
    https://www.bauhaus.se/multiverktyg...WbMCyiETBgc8jDJXFsI2gz0dNO0uDcvQaAlQpEALw_wcB

Denna här är det, ingen avancerad med andra ord. 3 graders oscillationsrörelse står listat, så det är väl svårt att säga att den kastar bladet fram och tillbaka, men det kanske räknas som OK?

13. M
    Medlem · Stockholms län · 2 269 inlägg

myrstack

Medlem
  14. M
    Medlem · 109 inlägg
    Lite sent svar...
    Hittade inget som passade just min såg, förutom några billiga (Kina?) från Blocket som faktiskt hade grova tänder. Köpte dessa, men de var rätt så värdelösa.

Slutade med att jag tog fram stämjärnet och hamrade mig igenom hela kortsidan av rummet... men det gick det också!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.