Vad ska man använda för att få bra glidyta? Man vill ju inte att maskinerna ska stå där och rosta heller...

Paraffin? Vax? Specialmedel? Kladdig olja?

Tja, vilken lågviskös olja som helst duger väl till att rostskydda och smörja gjutjärn. WD-40 eller vanlig motorolja använder jag till att rostskydda div redskap. Vill du vara lite avancerad så är Dinitrol AV25 ett bra rostskyddsmedel.

Naturligtvis duger ex wd40 som rostskydd, men om man nu inte vill kleta ner sina träbitar och samtidigt ha en ok glidyta med samtidigt rostskydd, vad använder man då?

Vad ger glid och rostskydd utan att kleta ner? Glidvalla?

...inte kleta ner träbitarna... Carnabuawax då? Simoniz gula burkar med vanligt hederligt bilwax, finns de kvar i biltillbehörshandeln? Eller kanske nåt flytande hårdwax för bilar - det rostskyddar ju och blir torrt och glatt, men jag har inte provat själv...

Det finns specialprodukter för detta ändamål att köpa hos handlare som säljer maskinerna de ska användas på. ;) Dock är de rätt dyra då de är "proffsprodukter".

MVH
Ronnie

Cinolin skrev:
flytande hårdwax för bilar
Ah, bra idé. Bättre än min skidvalla i alla fall...
Det måste ju va någon i det här knökade verktygsforumet som provat på... :)
@Ronnie ...och viilka är de där handlarna som har specialgrejerna? Har du provat produkten själv månne?

ibland är specialmedlen ine så speciella, som tex bastuoljan, det är paraffinolja, skiljer bara i pris beroende på förpackningen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.