Byggahus.se

Vilket ritprogg ska jag köpa???

1. P
    Medlem · 94 inlägg

Phille

Medlem
    Hej!

Tänkte jag skulle köpa ett ritprogram..för frantida drömmar :)
    Undrar vilka ritprogram ni använder/har använt, kan rekomendera/inte rekomendera.
    Ska Helst inte va alldeles för dyrt...max runt 1000kr.
    Hoppas det är rätt forum..

2. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Re: Vilket ritprogg ska jag köpa???

Vad du behöver beror väl lite på vad du vill få för utresultat. Vill du ha superdetaljerade konstruktionsritningar som du kan skicka till en huskonstruktör kanske ett CAD program är mest lämpat. Vill du däremot göra enklare ritningar med möjlighet till att se i både 2D och 3D så kan jag rekommendera Sketch Up, det går att ladda ner gratis från internet.

3. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Har funnits trådar om detta tidigare men nu går det ju inte att söka....

Jag använde/köpte ett progran som heter Floorplan. Kostade runt 500:- och var helt ok, finns möjlighet att kika runt i huset med 3D bilder. Går även att få ut en måttsatt ritning som vi sedan lämnade över till en arkitekt/konstruktör.

http://www.imsisoft.com/prodinfo.asp?t=1&mcid=316

4. D
    Medlem · 32 inlägg

dfred

Medlem

Jag har inte detta själv, men har hört att det är ett bra program. Dem har lite olika versioner så du kan hitta något under tusenlappen.

http://www.punchsoftware.com/index.htm

5. P
    Medlem · 94 inlägg

Phille

Medlem

får tacka för svaren...skall kika lite på de olika programen...

6. P
    Medlem · 94 inlägg

Phille

Medlem

Hej.
    hade tänkt mig något enklare program än tex cad..mest för att kunna se i 3d hur det kommer att se kunna ändra, och leka lite allmänt...

7. P
    Medlem · 117 inlägg

Pure

Medlem

Hej
    Kan väl hålla med om det mesta som du skriver där, men skulle dock vilja göra ett tillägg till citatet ovan; vid sidan av de repetetiva monentet har man, framförallt vid större objekt, fördelar genom en avsevärt större måttnogrannhet om man ritar med tex AutoCad. Dessutom är andra konsulter glada om de får caddade underlag, men det spelar ju kanske mindre roll för den som startade den här tråden.
    Det är väl som du skriver, Byggaren; man är bäst på det man är van vid. Det finns ju folk som är mer vana vid att rita på dator nuförtiden...
    mvh

8. P
    Medlem · 117 inlägg

Pure

Medlem

Måste var jobbigt för dem när de skall plotta :-?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.