756 läst · 8 svar
756 läst
8 svar
Vilket program för ritningar?
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 385 inlägg
jag gör alla ritningar för hand, med penna och papper. först en skiss och när jag är nöjd, med penna och linjal. eller i excel, jag gör som ett rutnät för att få lämpliga mått och sen fyller jag i alla linjer.
många här verkar dock använda google sketchup. jag har provat ngn gång men inte haft tålamod. så beror kanske på hur stort behovet är och tålamod på att lära sig. det ger dock betydligt bättre resultat.
många här verkar dock använda google sketchup. jag har provat ngn gång men inte haft tålamod. så beror kanske på hur stort behovet är och tålamod på att lära sig. det ger dock betydligt bättre resultat.
Använder Sketchup, enkelt att göra husmodell i 3D sedan överföra till Layout för fasadritningar, etc.
Tar en stund att lära sig samt vara effektiv, vill inte ens fundera hur många timmar man lagt ner.
Annars skulle jag rekommendera penna och papper. Går fort samt när du inte får till vinkeln i programmet du väljer att börja med så går allt mycket fortare med pennan
Tar en stund att lära sig samt vara effektiv, vill inte ens fundera hur många timmar man lagt ner.
Annars skulle jag rekommendera penna och papper. Går fort samt när du inte får till vinkeln i programmet du väljer att börja med så går allt mycket fortare med pennan
Aha, är det dyrt?V Vilde skrev:Använder Sketchup, enkelt att göra husmodell i 3D sedan överföra till Layout för fasadritningar, etc.
Annars skulle jag rekommendera penna och papper. Går fort samt när du inte får till vinkeln i programmet du väljer att börja med så går allt mycket fortare med pennan![]()
Jag har gjort alla ritningar (planritningar, fasadritningar och situationsplaner) till bygglov, planritningar etc för egen planering/visualisering, ritningar över ventilation, vatten, etc i gratisversionen av Sketchup. Tyvärr försvinner det hela tiden nyttiga funktioner från gratisversionen, så om jag börjat i dag hade jag valt något annat.
Medlem
· Västra Götaland
· 93 inlägg
Tycker AutoCAD LT kan funka bra, men är det för privat bruk är nog även detta lite dyrt. SketchUp kanske? Används av såväl proffs som amatörer.P Peter_Bromma skrev:jag gör alla ritningar för hand, med penna och papper. först en skiss och när jag är nöjd, med penna och linjal. eller i excel, jag gör som ett rutnät för att få lämpliga mått och sen fyller jag i alla linjer.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket material i Hydrofor (hydropress)
Vatten & Avlopp -
Vilket verktyg för att ta ned schersminhäck?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Fräst spår för el i betongplattan - hur djupt och vilket material?
Golv -
Vilket program eller hemsida använder ni för att göra skisser på ert byggprojekt?
Möbelsnickeri -
Vilket är Bästa ritprogrammet för att göra exakta planritningar?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design