Hej! Håller på att anlägga gräsmatta, men ligger lite efter i tidsschemat. Ett ogräs sprider sig med ljusets hastighet, vore tacksam om någon kan artbestämma ogräset och kanske även tipsa om bra bekämpning. :D Har googlat utan resultat. Ogräsplanta som växer i sandig jord, behöver identifieras för bekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ogräs som sprider sig i en anlagd gräsmatta med sandig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som åkerfräken, även kallad rävrumpa. Ett synnerligen besvärligt ogräs, har rötter djupet nere i jorden, ser ut som våningsplan med rötter. Omöjligt att gräva bort och åkerfräken innehåller kisel, många bedömare anser att kemikalier inte rår på det.
Det enda som jag känner till är att rycka för att utmatta det och helst innan sporerna bildas. Det förökar sig nämligen via sporer.

Oj, det var snabbt svarat. Tack! Jag var inne på fräken-spåret, men eftersom mitt ogräs verkar växa mer horisontellt än vertikalt (typ marktäckande) så slog jag det ur hågen.
Men då vet jag! Tack för kunskapen!

G Gammelgalten skrev:
Hej! Håller på att anlägga gräsmatta, men ligger lite efter i tidsschemat. Ett ogräs sprider sig med ljusets hastighet, vore tacksam om någon kan artbestämma ogräset och kanske även tipsa om bra bekämpning. :D Har googlat utan resultat. [bild]
[bild]
Glyfosat funkar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.