4 396 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Vilket ogräs ska jag plantera?
Vinca minor är en av mina verkliga favoriter. Vi hade en hel äng av dem på förra stället som jag saknar. Som sagt inte så diskret att sätta färdiga plantor medan arbetet pågår här. Fast om jag sprider ut blandade ängsfrön nu på våren, borde det gå att smyga ner lite plantor här och där när det väl blivit grönt i slänten.Jiji skrev:
Allt det jag skrev om kan du garanterat hitta om du letar i din trädgård, i vägkanter på promenaden eller i någon grannes trädgård. Om du inte har någon flora kan du leta på nätet så ser du hur de ser ut så går det lättare att spana.
Börja plantera i din del, så förökar du snabbt upp ett bestånd att dela och flytta till den övre delen.
Även vinca, vintergröna kan vara ett trevligt alternativ. Det räknas som en trädgårdsväxt som förökas med avläggare, dvs antingen kan du säkert få plantor av någon som har eller så kan du köpa och föröka upp själv. Den finns i två storlekar vinca minor och v. major och i flera färger. Den ljusblå är mest livskraftig och växer snabbast. Den lila tycker jag är vackrast, som ametister under buskarna. Finns vit också och med variegerade blad. Som vanligt är det dem rena arten som växer snabbast.
Det här var så roligt att jag skulle kunna sitta hela dagen och komma på växter.
Det finns ju gott om sk trädgårdsväxter som går snabbt att föröka upp också, speciellt om du har sommaren på dig. På det sättet behöver man inte köpa så många plantor. Säg till om du vill ha förslag på det.
Jag får återkomma när möjligheten av plantera kommer.
Ok. Jag tänkte att det hade gått att jämka lite. Infarterna på andra sidan ser ju inte alltför branta ut. Men det hade kanske inte varit så populärt att behöva hyvla av alla infarter bara för att göra en fastighetsägare nöjd...Hep skrev:
Hade definitivt letat upp ett rejält bestånd vintergröna och planterat hela vägen. Fint året runt, lätt att begränsa inåt med gräsklippare eftersom den inte frösår sig nåt vidare. Mjuka växter blir ju fula om du går på dem, och många av de andra är riktiga pester i resten av din trädgård och/eller lämnar jorden bar på vintern.Hep skrev:
Det fanns ingen avdelning för ogräsplantering, men här kanske det funkar.
Bakgrunden finns i den här tråden för den som är nyfiken, men det är egentligen inte intressant för vägen framåt. [länk]
Nu har vi en jordslänt med nyplanterade syrener. Sluttningen är såpass brant att ett rejält regn kommer få jorden att flytta sig ner mot husen. Tidigare bestod slänten av en rotmatta av diverse olika ogräs, buskar och träd, men nu finns inget som binder jorden. Med tiden hoppas jag att det löser sig med syrenrötter och diverse annat som väljer att bosätta sig i slänten.
Jag vill/behöver skynda på processen, så att det så snart som möjligt finns ett lager rötter som hindrar den ytliga jorden från att rinna neråt. Att plantera några marktäckare är inte ett alternativ, då det är 60 meter slänt som jag dessutom inte äger.
Klöver, gräs eller vad? Kirskål, åkervinda och lupiner är kanske att gå lite för långt.
[bild]
Jag hade monterat avrinningsskydd längts ner i form av mursten eller plåt för att skydda huset mot skyfall. Ser det problemet som mycket värre än jorden.....
Vi funderar på att sätta stödmur eller liknande om det behövs, men vi kommer avvakta för att se hur det här funkar i praktiken.
Vad menar du med avrinningsskydd? Hittills har vi haft problem med stenskott och att marken sakta höjs vid husen när jord sakta fyller upp marken. Vi har aldrig haft problem med regnvatten på husen. Jag kanske missförstår.
Vad menar du med avrinningsskydd? Hittills har vi haft problem med stenskott och att marken sakta höjs vid husen när jord sakta fyller upp marken. Vi har aldrig haft problem med regnvatten på husen. Jag kanske missförstår.
Spännande nästan jämt.
I går när de planterade buskarna försökte jag prata med gubbarna, men vi hade inget genesamt språk. I dag kom det nya gubbar och grävde upp ett gäng av buskarna, flyttade dem och planterade en till rad. De nya gubbarna kunde såpass mycket svenska att de kunde säga "buskar" och "flytta", men inte så mycket mer. Nu är det dubbla rader på en del av sträckan. Jag frågade om de skulle göra det på resten. "Nej - färdigt".
Vem vet - i morgon kanske de kommer och planterar smultron
I går när de planterade buskarna försökte jag prata med gubbarna, men vi hade inget genesamt språk. I dag kom det nya gubbar och grävde upp ett gäng av buskarna, flyttade dem och planterade en till rad. De nya gubbarna kunde såpass mycket svenska att de kunde säga "buskar" och "flytta", men inte så mycket mer. Nu är det dubbla rader på en del av sträckan. Jag frågade om de skulle göra det på resten. "Nej - färdigt".

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte på kommande varningar om ökade regnmängder.Hep skrev:
Vi funderar på att sätta stödmur eller liknande om det behövs, men vi kommer avvakta för att se hur det här funkar i praktiken.
Lägga t ex slipers?Hep skrev:
Spännande nästan jämt.
[bild]
Nu påverkar det inte mina ogräsplaner, men jag måste ändå berätta det senaste. Eftersom jag jobbar hemifrån och har slänten utanför fönstret såg jag nyss att projektledarna från kommunen och JM stod utanför och tittade på slänten. Jag gick ut för att se om det skulle bli dubbelrad längs hela sträckan.
Det är ritat, planerat och beställt en enkelrad med buskar. Ingen av dem visste varför någon varit där och flyttat på gårdagens plantering och satt dit flera buskar. Inte heller var de fått syrenerna ifrån, då det inta var några över igår.
Underbart med samarbete mellan inblandade aktörer.
Det är ritat, planerat och beställt en enkelrad med buskar. Ingen av dem visste varför någon varit där och flyttat på gårdagens plantering och satt dit flera buskar. Inte heller var de fått syrenerna ifrån, då det inta var några över igår.
Underbart med samarbete mellan inblandade aktörer.
Nu har jag köpt på mig lite olika ängsblandningar och klöver som jag tänkte börja sprida ut. Om några månader när kommunens representanter lämnat områden kan jag fylla på med vintergröna och annat som kommer i plantform.
Vad säger expertisen. Ska jag så mina blandningar redan nu och hoppas att det hinner bli lite rötter ganska snabbt, eller är det bättre att vänta tills våren är här på riktigt för att större andel av fröna ska klara sig?
Vad säger expertisen. Ska jag så mina blandningar redan nu och hoppas att det hinner bli lite rötter ganska snabbt, eller är det bättre att vänta tills våren är här på riktigt för att större andel av fröna ska klara sig?
Ängsblandning o klöver kommer långsamt. Jag tänker att största problemet är att regn innan du har en marktäckande växtlighet riskerar att jorden rinner ner från slänten mot din vägg. Prata med entreprenören om att lägga väv/nät under buskarna för att hålla jorden på plats?Hep skrev:
Nu har jag köpt på mig lite olika ängsblandningar och klöver som jag tänkte börja sprida ut. Om några månader när kommunens representanter lämnat områden kan jag fylla på med vintergröna och annat som kommer i plantform.
Klicka här för att svara