Jag tänker gjuta en ordentlig skål att ha inomhus. Tjockleken kommer ligga på 3-6 cm. Vill att den ska ha en genuin medeltidskänsla och vill använda ett bruk som är så vitt det går och påminner i strukturen lite om en gammal putsfasad.

Men vilket material ska jag egentligen använda? Det är en hel djungel där ute ju! Vit cement, vitt murbruk, kalkbruk...

Vad använder man vid putsfasad? Vad kan passa när man ska gjuta exv. skålar o fat?
De måste ju hålla bra och inte vittra sönder eller brytas när man tar i dem.

Tänkte lacka skålarna för att få en lite tåligare yta. Finns det lack som är avsett för sten?

Oj, många frågor, får jag hjälp bara med en blir jag glad för det! Är helt nybörjare inom det här ämnet :)

Vid putsfasad används murbruk eller putsbruk. Det är bättre att gjuta med betong som blir hårdare. Kolla in trådarna om hur man gjuter en köksbänk under kök.

Det kanske inte är gjutning som är bästa lösningen. Särskilt inte om du vill ha lite medelstidsstuk.
Jag skulle fråga en keramiker om det finns någon lämplig lera du kan jobba med och ev få bränna hos denne mot viss ersättning. Keramikkurser erbjuds ju dessutom till bra priser hos t ex Medborgarskolan m fl, det kan ju vara en möjlig väg mot målet.

Lycka till!
/Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.